Saturday, November 20, 2021

1187 Reconsructie van de Coolsingel Vuurwerk + Corona rellen, 19 nov 2021

Omdat niet iedereen op BNdeStem alle artikelen kan lezen, plaats ik deze reconstructie hier.  Tijdelijk wellicht. 


Rellen op de Coolsingel in Rotterdam. ,,Nederland pikt het beleid niet langer. Nee tegen 2G!’’
PREMIUM
Rellen op de Coolsingel in Rotterdam. ,,Nederland pikt het beleid niet langer. Nee tegen 2G!’’ © AD

Hoe relschoppers de macht grepen in Rotterdam: ‘De politie heeft niks meer te zeggen’

RECONSTRUCTIERelschoppers waren vrijdagavond de baas op de Coolsingel. Een verhaal over hoe de politie de macht op straat verliest, gericht schiet op relschoppers en meter voor meter terrein moet terugwinnen. 

13 comments:

  1. Het is Amerikaans-lelijk geworden in Rotterdam.

    Hier het mooie Amerika van 40 jaar geleden: https://www.youtube.com/watch?v=Ew6DS2bXYmk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat is van voor mijn tijd :-)))))))))))))

      Delete
    2. Dit geeft ook een heel mooi overzicht van 'Amerika' toen het nog mooi was:
      https://www.youtube.com/watch?v=hDWPNgRNdHI&t=509s

      Delete
    3. @Jan, waar is het fout gegaan?

      Het grappige is dat ik veel van die songs niet alleen ken maar zelfs mee kan zingen! Ik houd van de muziek uit de jaren 50, begin jaren 60 en ben al sinds mijn tienerjaren een fan van Elvis Presley. Ik kan me nog herinneren dat ik onder de tafel lag van het lachen toen ik als jongere hoorde dat mijn (groot)ouders indertijd vonden dat de Beatles lang haar hadden :-)))))))))))))))

      Delete
  2. Lijkt me een realistisch verslag wat overeenkomt met de beelden die ik gister bij Blik zag.

    Een enorm verschil met de demo's die vandaag weer gehouden zijn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. En waarom is er dat verschil?

      - het vuurwerk-verbod?
      - de Feyenoord Hooligans die het voortouw namen?
      - Of was er toch een organisatie van buiten af die dit op touw zette ?

      Delete
    2. @Jan, dat weet ik (nog) niet. Het kan 1 van de drie mogelijkheden zijn of zelfs alle drie. Ik weet niet of we daar ooit (zeker niet op korte termijn) achter komen.

      Delete
  3. [Je schiet toch niet gericht op mensen.’]

    Overigens ben ik het hier mee eens.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In princiepe er mee eens, maar in bepaalde omstandigheden kun je op niet vitale lichaamsdelen schieten.





      Delete
  4. Steun (?) uit onverwachte hoek:

    [Woedende politiebondvoorzitter over rellen Rotterdam: ‘Dit is geen incident, dit is chronisch!’ ], bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/woedende-politiebondvoorzitter-over-rellen-rotterdam-dit-is-geen-incident-dit-is-chronisch~b32240bf/

    Uit het artikel:

    [Hij maakt meteen duidelijk geen behoefte te hebben aan woorden van medeleven van ministers of andere politieke bestuurders.]

    [Want: ‘Die doen toch helemaal niks! Ja, oeverloos emmeren over grondrechten, eindeloos praten over ziekenhuizen, en voor de rest moet de politie het maar oplossen. Wij waarschuwen al jaren en jaren voor de radicalisering van het protest, mensen die zich bedreigd voelen in hun vrijheid en op ontploffen staan. En hupsakee, de bestuurders gooien er nóg een paar maatregelen tegenaan die helemaal niet handhaafbaar zijn. En de politie mag de ellende opvangen.’ ]

    [In de ogen van Van de Kamp hebben bestuurders amper oog voor de ‘sociaal-maatschappelijke’ effecten van allerhande verbodsmaatregelen in coronatijd. ‘Alles wordt alleen maar vanuit het perspectief van de gezondheidszorg beschouwd. Corona wordt een chronische ziekte, dat lijkt me wel duidelijk, en voor die andere ziekte waar we nu mee te maken hebben waarschuw ik al jaren. Het loopt gigantisch uit de hand met de opgekropte woede in de samenleving.’ ]

    [Twee weken geleden bij een coronaprotest in Den Haag ging het precies zo. Groepen van buitenaf zijn razendsnel ter plekke Ze kunnen als het ware via sociale media kiezen waar ze gaan rellen.’ ]

    [Tot op zekere hoogte heeft Van de Kamp nog begrip ook voor de uitbarsting van opgekropte woede. ‘Je zal maar een jongere zijn die niks mag, nergens een woning kan vinden. En je mag vooral je vertrouwen in de overheid niet verliezen. Je mag niet naar de kroeg, je mag niet naar het voetbal, straks met oudjaar mag je ook niks.’]

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ik vond het wel aardig dat deze agent begrip op brengt ( tot op zekere hoogte) voor de raddraaiers.

      Zo zie ik het ook:
      enige opstandigheid is normaal, en kun je niet te negatief duiden.

      Maar voluit brandstichten en plunderen etc : dat kun je niet laten passerewn: dan zijn zij de baas, en is de burger onbeschermd. Dat kan echt niet.

      Politie MOET dus optreden.

      Blikkers zijn boos, maar niemand zegt HOE hij dat optreden zou laten doen.

      Delete
    2. @Jan, hij (de woordvoerder) legt in ieder geval wel de schuld waar deze hoort, nl bij het bestuur, de politiek. Niet alleen de zorg is uitgekleed maar ook de politie en laten we het maar helemaal niet hebben over de staat van ons leger. En nee (voordat @G.B. dat weer denkt) ik heb GEEN familie bij politie of leger maar ik spreek wel veel mensen, ik lees veel en verdiep me in zaken.


      [en is de burger onbeschermd]

      De burger IS al onbeschermd, al heel lang. Hoe eerder mensen dat gaan inzien, hoe beter dat het is.


      [Blikkers zijn boos, maar niemand zegt HOE hij dat optreden zou laten doen.]

      Het lijken soms wel een stel wijven daar (en dat zeg ik als vrouw!), alles draait om de emotie.

      Delete
  5. Sofia,
    Dank voor de vele en mooie reacties.

    Eén korte reactie:

    Waar is het fout gegaan met Amerika ?

    Daar zal wel heel veel over gespeculeerd kunnen worden.

    Maar Amerika heeft vooral de joodse mentaliteit overgenomen:

    Wij zijn uitverkoren (en mogen doden dus als dat nodig is).

    Wij moeten onze plicht doen ( manifest destiny: Zuid Amerika controleren)

    En zo werden ze rijk en langzaam werden ze een leger in handen van Israelische en joodse belangen (Wall Street).

    Zo werd het land een agressief bombarderend land dat zijn eigen gewone volk uitbuitte en verarmde, ten gunste van de Elite.

    De hele Christelijke mentaliteit werd weg gedrukt: Greed is Good won het.
    Naasteliefde, een goed minimum loon en sociale hulp werd afgedaan als: communisme !

    ReplyDelete