Sunday, October 25, 2020

1083 Gezondheid en Langer Leven begrepen vanuit de evolutie.

Nergens is zo veel te verdienen als met boekjes die een slank figuur beloven en een langer leven. 

Velen werden miljonair door de lezer Gouden Bergen te beloven.  

Maar natuurlijk wil ik zelf óók Gezond blijven en Langer Leven. (GLL).

En zoals het menselijk lichaam en de psyche pas goed begrepen kunnen worden als je begrijpt dat ze niet door een God zijn bedacht, maar door de natuur, 

(elke eigenschap die ons beter liet overleven, die won het van de minder goede eigenschappen) 

zo kunnen we ook kijken waaròm we ziek worden  -  wààr we tegen de evolutie in gaan -  en hoe we mogelijk Langer kunnen Leven. 

Ik kwam twee artsen tegen (Longo en Gundry) op youtube die aan dat criterium  (een evolutie- compatibele theorie)  voldoen èn al een grote carriere hadden vòòr ze ons Gouden Bergen gingen beloven en hun boekjes verkochten.

In dit blog eerst : Dr Steve Gundry: Video 2 april 2020



Hij was al 40 jaar een bekende hartchirurg.    Hartproblemen vond iedereen normaal , en opereren was de oplossing.  Toen kwam er een grote zware man, Big Ed, en geen arts durfde hem te opereren: te veel risico.   

Zo kwam dr Gundry er achter dat je slechte bloedvaten ook gezond kan maken door bepaalde zaken wèl te eten en andere zaken niet te eten. 

Sinds 20 jaar bestudeert Gundry  wat goed voo rons is en wat niet. 

Onze gezondheid hangt af van de bacterien in onze maag. Zij bepalen of we honger voelen danwel verzadiging.  Zij bepalen of we ons depressief voelen danwel opgewekt. 

Een ééneiïge tweeling, na de geboorte gescheiden,  vertoont qua fysieke ontwikkeling en gebreken vaak meer gelijkenis met het gezin waar men opgroeide dan met de genetisch gelijke broer of zus.

Enkele begrippen: 

'Blue Zone' = de landstreken waar de mensen heel oud worden.

Het bioom = alle bacteriën die onze darmen zitten.   > diversiteit =  > oud. 

Lectines = stoffen die zaken verbinden, en communiceren. Heel complex

Gundry: De trouwring aan mijn vinger irriteert mijn huid, en die beschermt zich door eelt te vormen.        Lecitines (in granen) irriteren de bloedvaten, want de mens is zònder granen geëvolueerd. Het cholesterol is een bescherming tegen die irritatie. Neem de irritatie (de lecitines) weg, en het cholesterol zal verdwijnen: hart-operatie en statines worden overbodig. 

De 2 april 2020 video bevat  meer info.  Dit is geen volledige samenvatting. 

            -----------

Video 18 maart 2019: The SURPRISING SECRETS For Preventing HEART DISEASE & ALZHEIMER'S |Dr. Steven Gundry & Lewis Howes

Hiervan wèl een uitgebreide samenvatting:

= De naakte Woelrat wordt 20 maal ouder dan gewone ratten. Eet wortels en schimmels. Heel divers bioom.

VIER TIPS:

1) Twee kopjes paddestoelen (polyfenolen) per week en je krijgt geen Alzheimer.(*)(*)

2) Gebruik 1 liter olijfolie per week. 

3)  Slik vitamine D3 !! ( zon is onvoldoende, 9600 IU's per dag! Can't overdose. even at 40.000 IU's per dag!  Ziek? Hij neemt dan 3 x 50.000 IU's per dag, 3 dagen. Vitamine C, 1 gram/dag : voor ander doel slikken: collageen in huid. )     

4) Neem long chain Omega 3 vet = visolie. Helft van hersenen: omega 3 = DHH vet. 

Advies: 1 gram DHA per dag. ( =1000 mg) Haring of supplementen. 

-----

Polyfenolen zijn delen van planten die de plant gebruikt om zich te repareren en te beschermen. Quercetine is er een van.   Zitten vooral in blauwe vruchten, fruit. Olijven zitten vol polyfenolen. In de bladeren van die olijven en blauwe bessen is de concentratie nòg hoger. Als een plant in strees zat, maakt ie méér polyfinolen. Dus: Organic is beter, omdat organioc planten zichzelf moeten beschermen tegen aanvallen, en geen chemie hebben tegen aanvallers. 

'If it tastes good, spit it out'.  Bitter spul  bevat meer polyfenolen. Is gezonder.

 Wij eten slechts enkele plantensoorten.  Maar oude volken aten wel 250 verschillende plantensoorten. 

Telomeren?   Is een controversiele theorie.   NB: met meer vitamine D , langere telomeren.  

Er is in het lichaam  een  energy sensor die voelt hoe groot de aanwezigheid is van voedsel. Soms is er voedsel, soms is het er niet.   

MTOR  voelt aan hoeveel suikers er zijn. Voor bepaalde amionozuren is MTOR  erg gevoelig. 

Goed werk gedaan daar Valter Longo: patent voor ProLon. 

Meer technische info:  Wiki: mTORC1   Wiki: Rapamycin was the first known inhibitor of mTORC1 ( Maar curcuma helpt ook) 

ProLon  is een low amino dieet dat je 5 dagen doet. 

Je wil MTOR  onderdrukken als je lang wil leven. 

Als het moeilijke (hongerige)  tijden zijn dan  gaat het lichaam kritisch kijken in het lichaam, en instrueert de nutteloze cellen:  ga maar dood. 

Je moet zulke opschonings tijden hebben. Anders heb je te veel rotzooi in het lichaam. 

De vele zombie cellen maken je oud.   

Dus:  5 dagen per keer: vegan recepy.  Alsof je calorie restriction doet. 

'Calls the Herd' ( keurt de kudde, en gooit de slechten er uit) 

En: activeert  stamcellen ! 

Dr Gundry: "Van januari tot juni eet ik op werkdagen alleen tussen 18 uur en 20 uur."  Dat is om de stamcellen wakker te schudden, denk ik. JV.

NB: Hij zegt bevriend te zijn met Valter Longo, maar Longo  zegt dat je slechts 12 uur aan een stuk moet vasten , niet 22 uur, zoals Gundry zegt te doen !   JV. 

Zijn website:  www.DrGundry.com


Zijn 120 podcasts:   https://drgundry.com/the-dr-gundry-podcast/


Mijn oordeel:   Dit is zeker de moeite waard om ter harte te nemen en te beluisteren.  Maar de belofte is wel iets te mooi om waar te zijn:  2 kopjes gewone champignons per week en wèg is de Alzheimer.  Dat lijkt me onwaarschijnlijk.... hoewel: vitamine D  is zeer belangrijk, maar 42% van deYanks heeft een tekort.  Big Pharma = Big Criminials. 

Je weet het dus nooit zeker. Ook het feitr dat obesity niet door te veel vet komt maart door slechte suikers, is al 50 jaar een valse informatie die Big Corp  rijk maakt en ons ongezond. 

       ------

NB:  Op dit kanaal zijn nog meer video's met Gundry, die minstens zo interessant zijn. Je ziet op de afbeeldingen of het om Gundry gaat.

        --------

De kritiek op Gundry  is voor mij nog niet overtuigend: (Kahn

15 comments:

  1. Off topic:
    Op Campbell een recept voor dagelijkse bescherming tegen Corona, van de UNiv van dr Marik:
    scherp: https://youtu.be/eZt-J6UcTXU?t=1180

    2 x per dag 500 mg vitamine C. ( Ik drink 3 gram per dag)

    1 x per dag 250 mg Quercetinee. ( Ik nam meestal 1000 mg, soms 500 mg)

    zinc 50 tot 100 mg per dag ( ik neem 1 pil, als aanbevolen. Er staat op:30 mg is als 157 mg zink-L monomethinine)

    1 maal 0,3 mg melatonine. ( Ik neem dat 2 x per week, als ik er aan denk)

    Vitamine D3, ca 3000 IU. ( Ik neem 6000 IU)

    Famotidine 20-40 mg per dag. ( Ik neem dit niet. Wel curcuma soms) ( Histamine 2 blokkers: stoppen zuur in de maag.)

    NB: Campbell spreekt quercetine verkeerd uit. Maar weet wel dat het om flavonoïden gaat, iets waar dr Gundry hoog over opgeeft.

    NB: thee uit boekweit is populair in het Oosten, en bevat flavonoïden.

    Op min 24 ontdekt en prijst campbell de heldere grafiek van dr Marik, die we al sinds 20 juni kennen:

    https://xevolutie.blogspot.com/2020/06/1047-corona-bestrijd-eerst-de-virus.html

    ReplyDelete
  2. Joe Rogan heeft Kanye West geïnterviewd.
    2,5 uur.
    Na 6 minuten kon ik het al niet mneer aanzien.

    Wat een ellende.

    ReplyDelete
  3. Wel even een waarschuwing van dezelfde Dr. Gundry. Het interessante gedeelte begint rond minuut 14. Maar de hele podcast is wel goed.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Wolf,

      nu denk ik wel dat Gundry wel heel erg voorzichtig is.

      Je moet al een week studeren voor je weet of jouw water betrouwbaar is.
      Zou het allemaal zo'n vaart lopen?

      Die BPA's zijn wel serieus. Maaar die zijn nu uit de consumenten verpakking gehaald, neem ik aan.
      Maar de vervanger schijnt ook niet OK te zijn volgens Gundry.
      Tja... Water met glazen flessen naar huis sjouwen?

      ==

      Ik drink al vele jaren Sodastream.

      De oudste flessen zijn de sterkst. Ik koester ze.
      Maar wilde toch weten of daar mogelijk nog bisphenol A in zou zitten. Staat er natuiurlijk niet op...
      Maar er staat wel op: Deze fles niet gebruiken na april 2015.

      Je begrijpt dat ik elk moment dood kan vallen....

      Ik wist al dat Sodastream een Israelisch bedrijf is.

      Even opgezocht: ze zitten Provincienbaan 16, in Rijen, directie bestaat uit Daniel Erdreich en Eyal Shohat.
      Bekijk het via google: het is een flink groot bedrijf.

      Het bijzondere is dat dit bedrijf maar liefst 1130
      affiliaties heeft, in 95 landen.

      Hier kan je ze vinden, als je een Creditsafe abonnee bent:
      https://app.creditsafe.nl/CSNLLIVE/webpages/services/company_search/linked_companies.aspx?CompanyNumber=802837050000

      Ik weet niet goed hoe ik dit moet duiden.


      Delete
    2. @JV: [Die BPA's zijn wel serieus. Maar die zijn nu uit de consumenten verpakking gehaald, neem ik aan.
      Maar de vervanger schijnt ook niet OK te zijn volgens Gundry.]
      Klopt, kijk maar hierzo. Eigenlijk moet je zo min mogelijk plastics gebruiken in combinatie met voedsel. Glas en RVS zijn het best. Ik heb al mijn voedselvoorraad in glas in de kelder. (donker)

      Voorbeeld van heel slecht plastic is: Tupperware. Dat staat stijf van de weekmakers, daarom gaat het zo lang mee en blijft het soepel. Die weekmakers verdampen heel erg langzaam.

      Voor goed water moet je naar Duitsland, volgens commentaar van Arthur Schagen.
      (Tot mijn verbazing staat het comment er nu 11 maanden. Toen ik het comment voor het eerst zag, stond het er 8 uur...)

      [Je begrijpt dat ik elk moment dood kan vallen...]
      Heerlijk, die humor. LOL

      Delete
    3. Gundry heeft dus gelijk: Bisphenol S is al geen haar beter.

      Delete
    4. Dus het tubetje harder wat je bij epoxy en polyester krijgt is bisphenol? Goed spul overigens, maar niet meer op mijn brood smeren dus!

      Delete
  4. Nb: Dr Gubdry neemt ook ruimschoots vitamine D.

    en DrBeen heeft ontdekt dat hij te laag zit ( ondanks dat hij al slikte) een neemt nu ook 10.000 IU's per dag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eindelijk, eindelijk 'reclame' op de radio voor vitamine D.

      Bijzonder chaotisch stukje, waar het moeilijk is uit te destilleren, wie nu wel of niet in de gevarenzone zit.
      Verwijzing naar het Voedingscentrum uiteraard negeren, dat centrum wordt gesponsord door Big Food & -Pharma.

      Delete
  5. Opmerkelijk: video op Bitchute van iemand, die deze Covid-19periode voorspelde en vrij snel erna dood in zijn appartement werd gevonden. [No cause of death was given]
    Film stond ook op joetjoep en is daar verdwenen.
    Op Bitchute staat die nog wel.

    Hier een compleet overzicht.

    Het lijkt erop, dat alles is gepland.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Interessant wat Goldberg vertelt.

      Ik ken hem niet. Ik kan het niet verifieren.

      Opmerkelijk: Hij zegt documenten te hebben en die heeft hij aan meerdere kennissen uitgedeeld (Kopiën)

      Ik wil die kopeien wel zien.

      Wat hier verteld wordt ( chaos creeeren en in de chaos de hardste tegenstanders 'laten verongelukken') is een scenario dat ik zelf ook al bedacht en gedeeld heb.

      Maar ik merk er nu nog weinig van.

      Ik heb een boekje van Andrew Carrington Hitchcock in huis.
      Ik zal hem wel beluisterne als ik meer tijd heb. ( Over dit geval Goldberg)

      Dank voor de info in elk geval.

      Delete
  6. Zojuist een Chrome/ Firefox extentie gevonden die paywallskan omzeilen, ook van NL kranten! Het werkt fantastisch en ik heb nog geen slechte bijwerkingen ondervonden.

    https://github.com/iamadamdev/bypass-paywalls-chrome

    ReplyDelete
  7. Goede video: The Keys to aging well.

    Mark Hyman en Frank Lipman.

    Enkele zaken die ik me herinner:

    Het is heel nuttig om minder te eten. Best ook met lange eet-pauze er tussen. Dus 2 x pe3r dag bijv: vroeg in de avond en laat in de ochtend. Dan heb je zo 16 uur 'gevast'.

    Bewegen. 's morgens naar buiten.

    Doelen stellen, ergens voor leven. Contacten onderhouden.
    Het mentale is de helft van het werk.

    Resilience / Weerbaarheid / Na het vallen weer opstaan.

    NB: voedingsstoffen zijn heel belangrijk. Eenplant die voor zijn bestaan moest vechten maakt soms wel 1000 maal meer van die 'vechtstoffen' aan dan een beschermde, bespoten plant.

    Die stoffen helpen òns ook met vechten, vergroten onze weerstand ook.

    Het Pegan diet is best een aanrader.

    https://www.goodhousekeeping.com/health/diet-nutrition/a25906196/what-is-pegan-diet/

    The pegan diet combines some principles of the paleo diet and veganism and prescribes a plant-based eating style.

    Followers eat vegetables, fruits, nuts, seeds, meat, fish, and eggs and avoid dairy, grains, legumes, sugar, and processed foods.

    Its restrictiveness can make the pegan diet hard to follow in the long run.

    Combine paleo with vegan and what do you get? A trendy eating plan dubbed the pegan diet (not pagan, mind you — that's something else).

    ReplyDelete
  8. Frank Lipman:

    Metformine schijnt levens-verlengend te zijn.
    Hij durft het nbog niet aan te raden.

    Berberine zou een gelijksoortig effect kunnen hebben.

    Ik vond een studie over deze twee: https://www.naturalmedicinejournal.com/journal/2012-12/berberine-compared-metformin-women-pcos

    ReplyDelete