Saturday, June 27, 2020

1051 Over depressie, stress, hubris en maximaal focussen op een taak. Daniel Goleman.


Daniel Goleman geeft hier een fantastisch college over de onderwerpen die  voor elk mens heel belangrijk zijn.

En voor opvoeders van het nageslacht.




Hij bespreekt hoe je het beste kunt preseteren:  door matige stress.
Zonder stress wordt het niks.  Met te veel stress wordt het zeker niks .

Hij legt uit wat een 'gut feeling' is en hoe waardevol dat is bij een groot besluit:  Zoek alle info bij elkaar,  slaap er een nachtje over, en de volgende dag word je wakker met een gut feeling: 'Ik doe het'.
Of met een oplossing voor het moeilijke probleeem.

De oplossing komt bijna letterlijk uit de maag en darmen.

Hij spreekt over de 'besmettelijkheid' van 'humeur' ( een rustug persoon maakt zijn gesprekspartner rustiger) .
Hij spreekt over de fransman die als monnik zijn hele leven erg gelukkig was (objectief gemeten).
Over Sesasm Straat als leerzaam instituut.
Over jongeren die steeds meer moeite hebben om langer eteksten te begrijpen, wegens ongeduld, als gevolg van 'likes'.
Over het experiment met de 'spekjes' ( snoep)  die je aan 4 jarigen voorlegt: "Als je wacht tot ik terug ben met jouw spekje te eten, krijg je een extra spekje.
De 4 jarige kinderen  die in staat waren om dit 'instant-geluk'  uit te stellen, werden 30 jaar later veel rijker en succesvoller.







4 comments:

  1. Op Youtube zijn veel films, die over suiker gaan.

    Ik ben daar jaren geleden achter gekomen, dat niet vet, maar suiker slecht is voor de gezondheid n.a.v. geconstateerd 'te hoog cholesterol'.

    Daar heeft Daan de Wit in FTM.nl 3 artikelen aan gewijd. Ik heb daar kopieën van gemaakt. Het is een nogal groot bestand. Indien gewenst, kan ik het over de mail toezenden, eventueel om hier te plaatsen. (ik heb je adres)

    Het onderzoek, waarin cholesterol als boosdoener werd aangemerkt, bleek gefraudeerd, maar toen dat uitkwam geloofde iedere arts al in het sprookje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dag Wolf,

      Ik heb Daan de Wit wel eens ontmoet, toen hij nog 911 actievoerder was.
      Ik kreeg ook weleens nieuwsbrieven van hem.

      Ik weet dat hij zijn werkterrein verlegd heeft, maar wist niet dat het 'gezonde voeding' was.

      Ik vond Daan opvallend weinig Charisma hebben, en heb altijd gedacht dat dit de reden was dat hij over 911 mocht komen praten bij Pauw en Witteman.

      De artikelen mag je me best mailen, mogelijk zal ik ze plaatsen.

      Delete
  2. En uitkijken met artikelen/films van het Voedingscentrum: dat wordt 'gesponsord' door "Big Food".
    In z'n algemeenheid: natuurlijke suikers zijn hetzelfde als gewone of toegevoegde suikers. Alle suikers zijn domweg hetzelfde. Bruine suiker is minder slecht als lichtbruine suiker, dat weer op zijn beurt minder slecht is als witte suiker. Hoe meer geraffineerd, hoe slechter.

    Suikervervangers zijn vlgs Voedingscentrum (VC) e-nummers en goed onderzocht, dus veilig. (maar niet heus).

    De enige gezonde vervanger is stevia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mijn interesse in voedsel is heel recent, behalve dan biologisch beroepsmatig telen.

      Het Voedingscentrum zal zeker wel met de grote stroom mee drijven, dat verbaast me niet.

      Daarom ben ik zo blij met de vele video's en onderzoekers die daar op UCSP bij elkaar zitten.
      Ze gaan in elk geval tegen de Grote Stroom in, en dat geeft mij al veel vertrouwen in ze.

      NB: Ik heb enkele jaren Stevia gebruikt, als druppels uit een flesje. Maar de aanvoer is te omslachtig geworden.
      De laatste jaren candarel zoetjes en agave syroop ( op aanraden van mijnheer Blik )

      Delete