Tuesday, November 03, 2020

1088 Framing, hoe gaat dat nu precies. En: 'Kijk, hier schreven we dat !"

 Vanochtend zag ik een bericht over het grootste schandaal tijdens deze verkiezingen: Hunter-Gate. 

De MSM  hadden besloten om de - nooit ontkende corruptie -  van Joe en Hunter Biden gewoonweg te verzwijgen. 

Maar het werd natuurlijk erg genant. 

En dus vond men deze oplossing: 


Hoe een vloedgolf aan informatie een 

presidentskandidaat moet beschadigen. 


Rudy Bouma en Pepijn Nagtzaam

Conservatieve media in de VS zijn helemaal in de ban van 'Hunter-gate'. De affaire draait om gelekte mails van een laptop waar gevoelige informatie op zou staan over Hunter Biden, de zoon van presidentskandidaat Joe Biden. In dit artikel leggen we uit wat er klopt, wat niet en welke rol desinformatie speelt in het verhaal.

Er doen allerlei geruchten over de Bidens de ronde, die als doel lijken te hebben om Joe Biden te beschadigen via zijn zoon Hunter. Eén van de kenmerken van de campagne is een overvloed aan informatie. Desinformatiedeskundige Zeynep Tufekci noemt dat 'whistle-drowning'. "In een zee van fluitjes die heel hard blazen, lukt het niet om er eentje uit te herkennen", zegt zij.

Het publiek wordt met zoveel beschuldigingen overspoeld, dat ze door de bomen het bos niet meer zien.

Waar gaat het over?

Hunter Biden begon in 2014 met een bestuursbaan bij een Oekraïens energiebedrijf, terwijl hij geen enkele ervaring had in de energiesector. Al tijden wordt beweerd dat Hunter zijn naam en familiebanden heeft misbruikt voor de goedbetaalde baan.

President Donald Trump spoorde de president van Oekraïne aan om onderzoek te doen naar machtsmisbruik door Biden, maar die zag daar geen aanleiding toe. Ook twee Senaatscommissies vonden geen bewijs van beïnvloeding of bemoeienis. De kwestie verdween naar de achtergrond.

Tot half oktober, toen de New York Post een 'bombshell' claimde te hebben. De tabloidkrant kwam met een verhaal over een laptop en harddrive vol gevoelige informatie die zouden zijn achtergelaten bij een computerzaak. De laptop en de harddrive zouden van Hunter Biden zijn geweest.

Wat gaat er rond?

De New York Post publiceerde onder meer een e-mail uit 2015 waarin een bestuursadviseur van het energiebedrijf Hunter Biden bedankt voor de mogelijkheid om zijn vader te ontmoeten.

Die mail wordt 'smoking' genoemd, omdat áls de ontmoeting plaats heeft gevonden het zou betekenen dat Joe Biden heeft gelogen. Hij zelf heeft namelijk gezegd nooit een afspraak te hebben gehad met de man. Biden zegt hoogstens vluchtig contact te hebben gehad.

De laptop, harde schijf en e-mails zijn door Rudy Giuliani doorgesluisd naar de New York Post. Giuliani is niet bepaald onpartijdig in deze zaak: hij is de persoonlijke advocaat van Trump. Hij liet zich vorig jaar al in met een man die door de VS als een Russische agent wordt gezien. De man bood hem schimmige audio-opnamen van Joe Biden aan.

Bronnen willen informatie niet laten controleren

Giuliani én de New York Post willen andere journalisten of externe deskundigen niet laten controleren of de mails echt zijn. Daardoor is het ook lastig te zeggen of ze daadwerkelijk van de laptop komen.

Naast de e-mails worden er - oudere - compromitterende privéfoto's en filmpjes verspreid op sociale media. Zo is Hunter, die in het verleden met drugsproblemen kampte, te zien terwijl hij crack zou gebruiken en seks heeft. Politiek gezien zijn ze weinig relevant, maar het is wel koren op de molen van de Republikeinen.


Joe Biden, kleindochter Finnegan Biden en Hunter Biden ANP

Vertrouwelingen van Trump plugden het verhaal over Hunter eerder al bij The Wall Street Journal, die ook als conservatieve krant te boek staat. Maar journalisten van de krant vonden geen bewijs dat Joe Biden zijn zoon heeft geholpen bij zaken. Ook de Britse Daily Mail vond geen bewijs voor machtsmisbruik.

Worsteling op social media

De socialemediaplatforms worstelen enorm met de zaak. Er werd gevreesd voor een herhaling van 2016, toen door Rusland gehackte mails van de Democraten werden verspreid via Wikileaks en de campagne beheersten, alhoewel er niets schokkends in stond.

Twitter blokkeerde tweets met een link naar het verhaal van de New York Post. Afgelopen vrijdag krabbelde Twitter terug. Facebook maakte het verhaal minder zichtbaar in de nieuwsfeed; ze waren door de veiligheidsdiensten gewaarschuwd voor hacks en lekken.


De computerwinkel waar de laptop van Hunter Biden opdook NIEUWSUUR

Er gaat nog veel desinformatie rond in deze zaak. Zo claimde een pro-Trump-nieuwszender ten onrechte dat Joe Biden verdachte is in een Oekraïense strafzaak rond de kwestie. Ook blijkt een dik rapport over Hunters banden in China geschreven door een niet-bestaande auteur van een fictief onderzoeksbureau.

Flooding the zone with shit

De vloed aan informatie past in de tactiek van voormalig Trump-strateeg Steve Bannon. Hij tipte de New York Post over Hunters laptop en schepte er weken voor de publicatie al over op tegen Nieuwsuur. Bannon beschreef zijn strategie eerder als 'flooding the zone with shit'.

Republikeinen verwijten de 'linkse pers' ondertussen dat ze Hunter-gate doodzwijgen. Techno-socioloog Tufekci benadrukt in een uitgebreid stuk dat mogelijk machtsmisbruik moet worden onderzocht maar dat media-aandacht in verhouding moet staan tot de geloofwaardigheid en ernst van de aantijgingen van corruptie.

"Het is heel erg lastig om te concentreren op de belangrijke vragen. Als er één verhaal over Hunter Biden meer aandacht verdient en het niet krijgt, is het juist het verhaal dat dit een grove poging tot chantage is", schrijft Tufekci.

Hunter Biden doet er zelf het zwijgen toe. Hij verklaarde eerder dat hij maar één keer over zijn werk had gepraat met zijn vader. Die zou hebben gezegd: "Ik hoop dat je weet wat je doet."


19 comments:

  1. Als ik het goed heb uitgerekend, heeft Rootman vandaag het rijbewijs ontvangen. Klopt dat? En wanneer ga je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uiteraard geheel Off Topic, sorry.

      Delete
    2. Jan heeft mail, en ik heb quarantaine tot komende week, (geheel symptoomloos en niet getest), vanwege bezoek aan verpleeghuis. En het rijbewijs is er nog steeds niet.

      Delete
    3. [(geheel symptoomloos en niet getest)]
      Twee keer verstandig. Een verpleeghuis kan een haard van infecties zijn. Er rijzen steeds meer vermoedens, dat mensen worden geïnfecteerd juist door de tests.

      De vertraging komt natuurlijk ook door corona, al zal nooit duidelijk worden hoezo.

      Sterkte met de megadoses. Ben je mooi ons proefkonijn. 😈

      Delete
    4. Mijn moeder heeft milde corona, symptomen de dag na mijn bezoek. Nu is de hele afdeling potdicht. Mondkapje was ook op haar kamer verplicht, maar dan herkent ze me niet. Het raampje was wel open.

      Daarom moet ik me als potentieel besmet beschouwen tot komende dinsdag.

      Delete
    5. Ik heb overigens ca 4 L gedroogd plantmateriaal van Artemisia annua kunnen verzamelen, incl tienduizenden bijna microscopische zaden.
      In Z. Afrika wordt A. africanus langs de weg verkocht als corona medicijn.

      https://www.youtube.com/watch?v=GgL09WLO2cw

      Delete
  2. Deze week megadose ik vitamine D 10000 IU/dag.

    ReplyDelete
  3. Komende 11 jaar Kamala Harris als president? Met Hillary als een soort Rasputin? Gelukkig dat de echte Putin voorlopig aan het andere roer blijft.

    ReplyDelete
  4. Rootman,

    het was hier erg druk, en zie nu pas jouw email.

    Ik moet nui nog naar Belgie met een vrachtje mais, maar ik ga proberen het pakketje: pillen en wat mais zaad, vandaag nog tre posten, voor 17 uur.

    Gorgelen met betadine: 3 maal daags: houdt het niveau van de virussen laahg.

    Verel drinken, broomhexine.

    En je kan denk ik wel de iverdrops nemen, en dan de pillen als extra.

    Moet nu weg, ben al te laat...

    ReplyDelete
  5. Mijn moeder van 94 lijkt nu al weer beter! Het kan uiteraard nog omslaan, maar volgens de berichten gaat het prima (eetlust, niet in bed willen blijven, etc.) Het verpleeghuis zit potdicht de komende maand (vind ik voor mezelf ook wel zo veilig!), dus ik kan het niet verifieren.

    Voor maart zorg ik in elk geval dat je een fors aantal (microscopische! zaadjes krijgt, goed voor een akkertje met Artemisia annua. Ik hoop dat het kiemkrachtig is: vergeleken met deze zaadjes zijn zelfs Petunia- of tabakszaadjes kokosnoten.

    De landen die Artemisia gebruiken hebben zelfs nog betere cijfers dan degenen die ivermectine gebruiken! Sinds 5 juni is er in de mainstream absolute stilte over Artemisia.

    Afgezien van een enkel clipje uit zuid Africa:

    https://www.youtube.com/watch?v=GgL09WLO2cw

    Wat zo mooi is van deze teelt: HCQ en ivermectine zijn goedkoop en off patent, maar hebben wel een biochemische fabriek/lab en grondstoffen nodig om het te maken.

    En vandaar dat deze medicijnen voor de meerderheid van het publiek moeilijk te verkrijgen zijn...

    Ik kocht 4 Artemisia annua plantjes van de ex- VSM Hortus (een geweldige openbare tuin in onze stad, met top expertise en zeer conservatieve benadering over wilde planten). Ik heb ook meerjarige Artemisia's gescoord, voor vermeerdering: Absinthum, arboretum en de hybrid; 'Powis castle'. Het zijn meerjarige planten, dus we zien graag meer van hun levensloop en hun potentieel. Een van de plantjes ging dood, maar de 3 overige
    hebben een machtige productie van een medicinale remedie opgeleverd!
    Geen noemenswaardige oogst deze keer, maar komend jaar hopelijk veel stekjes van misschien een van de serieuze remedies?.

    Zou het echt

    ReplyDelete
  6. Wanneer we zelf onze geneeskrachtige plantjes kunnen kweken...

    Dat is resilience!!!!!

    ReplyDelete
  7. Toch is het een teken van NL staats-gezondheid dat na het voorzichtige advies om vitamine D te gebruiken als afweer, met als gevolg lege schappen vorige week, dat ik vandaag al potjes D in hogere dosis kon kopen in de Etos! Ik zit nu goed voor een half jaar- en dat geeft vertrouwen!

    ReplyDelete
  8. Ik wilde me opgeven voor een corona test. Maar dat moet met de DigId app, die weer eens een onvindbaar wachtwoord nodig heeft. Die app heb ik nooit aan de praat kunnen krijgen, en ben destijds daardoor bijna mijn uitkering kwijtgeraakt!

    Te veel gedoe, dus ik laat me NIET testen en houd me dus NIET aan de quarantaineregels! (wel in mijn sociale omgeving)

    ReplyDelete
    Replies
    1. [Ik wilde me opgeven voor een corona test.]

      Dom, dom, dom. NIET doen. Je levert vrijwillig je dna in en je loopt risico, dat je juist wordt besmet door die test. Alles wat van de overheid komt wantrouwen.

      [houd me dus NIET aan de quarantaineregels! (wel in mijn sociale omgeving)]

      Dat is toch prima, dat laatste? Als je maar geen boodschappen gaat doen en als je dat toch doet in dit geval wel een mondkap op.

      Delete
    2. Ik heb 5 keer die test gedaan, en altijd negatief.
      Niemand heeft de moeite genomen om mij te besmetten.

      Delete
  9. Volgens de peilingen gaat Biden winnen.

    Volgens mijn smaak geen verbetering tov de rampzalige Trump!

    De meeste aantijgingen van Trump en zijn partij over fraude etc. zijn waarschijnlijk bogus , of onbewijsbaar.Maar er gaat nu (meer dan) een gerucht dat de mail-in stembiljetten een voor het oog onzichtbaar watermerk hebben. Dit zou een geheim zijn geweest.

    De beschuldiging is dat de DNC fake mail-in stembiljetten heeft bijgedrukt- zonder dat watermerk.

    Fake news? Dat is zeker mogelijk. Maar als het terdege wordt uitgezocht en men vindt meer dan een paar gevallen; dan heeft het historische consequenties!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rootman,

      je vind het beleid van Trump rampzalig.

      Ja, omdat hij Corona slecht inschatte. Wie niet? Hij probeerde HCQ, wat een pluim verdient.

      Ja, omdat er enorm veel geld is gecreerd en dat allemaal naar Wall Street ging.

      Ja, omdat hij niks aan infrasrtructuur deed.
      En niks tegen de Rover-Medici.

      Etc etc.
      Maar kijk eens wat hij wèl deed: hij vocht als een leeuw tegen de kliek die dit alles zo scheef heeft laten groeien.

      En er is natuurlijk geen enkele hoop dat de Democratenm het zullen verbeteren.



      Delete
    2. Ik denk ook dat er flinke fraude is geweest.

      Het filmpje dat bij Blik staat lijkt me duidelijk:

      https://www.bitchute.com/embed/3PUpbMyrOtjF/?fbclid=IwAR0yXlni-6q6J038h6xphBXBJ8azycaz4Tg6RGKQOiZ17x1GSpiOISv2FtE

      De verhalen van Giuliani lijken me helder: echte controle was onmogelijk in de democratisch bestuurde grote steden.
      Die verdenking laad je niet zomaar op je.
      Dat doe je alleen als je het keihard speelt: 'We gaan valse uitslagen maken, en we weigeren keihard toezicht. Omdat het kan. Omdat het moet. Bedrog voor het goede doel !'
      Zo denken die democraten.
      ( Oude joodse traditie: je opponent als duivel afschilderen, en dan zijn alle methodes legitiem geworden.)

      Delete
  10. [Volgens mijn smaak geen verbetering tov de rampzalige Trump!]

    U bedoelt? Kijk hier maar eens even, wat die man al heeft bereikt.

    ReplyDelete