Natuurlijk juichen we nu wel heel vroeg.
Misschien te vroeg.
Maar we doen het toch maar. hebben we dat plezier in elk geval al gehad !
Ik had wel eens kritiek op Mike Whitney, maar hier citeert hijde gerenommeerde MSM om zijn betoog te onderbouwen, dus dat maakt het verhaal heel sterk.
Hoe ze dachten Rusland te verzwakken, maar Rusland werd sterker...
--------------------
De oorlog in Oekraïne markeert het einde van de Amerikaanse eeuw
MIKE WHITNEY - 7 JUNI 2022 ORIGINEEL OP UNZ: https://www.unz.com/mwhitney/the-war-in-ukraine-marks-the-end-of-the-american-century/
- 2.500 WOORDEN -
"De heftigheid van de confrontatie in Oekraïne
laat zien dat het om veel meer gaat dan het lot van het regime in Kiev. De
architectuur van de hele wereldorde staat op het spel." Sergei Naryshkin,
Directeur van Buitenlandse Inlichtingen
Hier is je 'reservevaluta' gedachte voor vandaag: Elke Amerikaanse dollar is een cheque op een rekening
die 30 triljoen dollar rood staat.
Het is waar. Het "volle vertrouwen en
krediet" van het Amerikaanse ministerie van Financiën is grotendeels een
mythe die bijeen wordt gehouden door een institutioneel kader dat rust op een
fundament van puur zand. In feite is de USD het papier niet waard waarop hij
gedrukt is; het is een schuldbekentenis die zwalkt in een oceaan van rode inkt.
Het enige wat de USD ervan weerhoudt in de ether te verdwijnen, is het
vertrouwen van goedgelovige mensen die haar als wettig betaalmiddel blijven
aanvaarden.
Maar waarom blijven mensen vertrouwen hebben in de
dollar, terwijl iedereen de gebreken ervan kent? Per slot van rekening is
Amerika's $30 biljoen staatsschuld nauwelijks een geheim, evenmin als de extra
$9 biljoen die zich heeft opgestapeld op de balans van de Fed. Dat is een
heimelijke schuld waarvan het Amerikaanse volk zich totaal niet bewust is, maar
waar het wel verantwoordelijk voor is.
Om die vraag te kunnen beantwoorden, moeten we kijken
hoe het systeem in feite werkt en hoe de dollar overeind wordt gehouden door de
talrijke instellingen die na de Tweede Wereldoorlog in het leven werden
geroepen. Deze instellingen bieden een omgeving voor
het uitvoeren van de langste en meest flagrante oplichterij uit de
geschiedenis, het ruilen van duur geproduceerde goederen, grondstoffen en
dwangarbeid tegen strookjes groen papier met dode presidenten erop. Men kan zich alleen maar verbazen over het genie van
de elites die dit bedrog hebben uitgedokterd en het vervolgens zonder een kik
te geven aan de massa's hebben opgedrongen. Natuurlijk gaat het systeem
vergezeld van diverse handhavingsmechanismen die iedereen die zich probeert los
te maken van de dollar of, God helpe ons, een alternatief systeem probeert op
te zetten, snel uit de weg ruimen. (Denk aan Saddam Hoessein en Muammar
Kadhafi.) Maar afgezien van het institutionele kader en het meedogenloos
uitroeien van tegenstanders van de dollar, is er geen reden waarom de mensheid
gebonden zou blijven aan een munt die begraven ligt onder een berg schulden en
waarvan de werkelijke waarde vrijwel onbekend is.
Het is niet altijd zo geweest. Er was een tijd dat de
dollar de sterkste munt ter wereld was en zijn plaats aan de top van de hoop
verdiende. Na WO 1 was de VS "de eigenaar van de
meerderheid van het goud in de wereld" en
daarom besloot een internationale delegatie "dat de valuta's van de wereld
niet langer aan goud gekoppeld zouden zijn, maar aan de Amerikaanse dollar,
"omdat de greenback zelf gekoppeld was aan
goud". Hier is meer uit een artikel op
Investopedia:
"De regeling kwam bekend te staan als de Bretton Woods Overeenkomst. Het stelde het gezag in
van centrale banken, die vaste wisselkoersen zouden handhaven tussen hun
valuta's en de dollar. Op hun beurt zouden de Verenigde Staten
de Amerikaanse dollars inwisselen voor goud op de eis....
De Amerikaanse dollar werd officieel gekroond tot 's
werelds reservevaluta en werd gesteund door 's werelds grootste goudreserves
dankzij de overeenkomst van Bretton Woods. In
plaats van goudreserves, legden andere landen reserves van Amerikaanse dollars
aan. Landen hadden een plaats nodig om hun dollars op te slaan en begonnen
Amerikaans schatkistpapier te kopen, dat zij
beschouwden als een veilige opslagplaats van geld.
De vraag naar schatkistpapier, gekoppeld aan de
tekorten die nodig waren om de oorlog in Vietnam en de binnenlandse programma's
van de Grote Samenleving te financieren, zorgden ervoor dat de Verenigde Staten
de markt overspoelden met papiergeld....
De vraag naar goud was zo groot dat president Richard Nixon zich genoodzaakt zag in te
grijpen en de dollar los te koppelen van goud, hetgeen leidde tot de zwevende
wisselkoersen die vandaag de dag bestaan.
Hoewel er perioden van stagflatie zijn geweest, wat wordt gedefinieerd als hoge
inflatie en hoge werkloosheid, is de Amerikaanse dollar de reservevaluta van de
wereld gebleven". ("Hoe de Amerikaanse dollar 's werelds reservevaluta werd", Investopedia)
Maar nu is
het goud weg en wat overblijft is een dampende stapel schulden. Dus, hoe heeft de dollar in hemelsnaam zijn status
als 's werelds belangrijkste munt kunnen behouden?
Voorstanders van het dollarsysteem zullen u vertellen
dat het iets te maken heeft met "de omvang en kracht van de Amerikaanse
economie en de dominantie van de Amerikaanse financiële markten". Maar dat
is onzin.
De waarheid is dat de status van reservevaluta niets
te maken heeft met "de omvang en kracht" van Amerika's
post-industriële, op diensten gerichte, door zeepbellen aangedreven,
derde-wereld-sh**hole economie. Evenmin heeft het iets te maken met de
vermeende veiligheid van Amerikaans
schatkistpapier, dat - naast de dollar - de grootste Ponzi flim-flam aller
tijden is.
De echte reden waarom de dollar de belangrijkste
valuta ter wereld is gebleven, is de kartelvorming van het Centrale Bankwezen. De Westerse Centrale Banken zijn een feitelijk
monopolie, geleid door een kleine kliek van onderkruipers die hun monetaire
beleid coördineren en samenspannen om hun maniakale doodsgreep op de financiële
markten en de wereldeconomie te behouden. Het is
een Monetaire Maffia en, zoals George Carlin ooit zei: "Jij en ik zitten
er niet in. Jij en ik zijn geen lid van de grote club." Waar het op
neerkomt: Het is de onophoudelijke manipulatie van de rentetarieven, forward
guidance en Quantitative Easing (QE) die de dollar op zijn hoge maar
onverdiende plaats heeft gehouden.
Maar dat alles staat op het punt te veranderen, wat
volledig te wijten is aan het roekeloze buitenlandse beleid van Biden, dat
cruciale spelers in de wereldeconomie dwingt hun eigen rivaliserende systeem te
creëren. Dit is een echte tragedie voor het Westen, dat een eeuw lang non-stop
rijkdom heeft onttrokken aan de ontwikkelingslanden. Nu - als gevolg van de economische sancties tegen Rusland -
ontstaat een geheel nieuwe orde waarin de dollar in bilaterale
handelsovereenkomsten de plaats zal innemen van nationale valuta (verwerkt via
een onafhankelijk financieel afwikkelingssysteem) totdat - later dit jaar -
Rusland een op de beurs verhandelde, door grondstoffen ondersteunde valuta
lanceert die zal worden gebruikt door handelspartners in Azië en Afrika. De diefstal van de Russische buitenlandse reserves
door Washington in april heeft het huidige proces versneld en nog versneld door
Rusland de toegang tot buitenlandse markten te ontzeggen. Kortom, de economische sancties en boycots van de VS hebben de
niet-dollarzone met vele ordes van grootte uitgebreid en de schepping van een
nieuwe monetaire orde afgedwongen.
Hoe dom is dat? Decennialang heeft de VS een
zwendeltje gehad waarbij ze hun visafval ruilden voor dingen van echte waarde.
(olie, geproduceerde goederen en arbeid) Maar nu heeft het Biden gezelschap dat
systeem helemaal geschrapt en de wereld in oorlogvoerende kampen verdeeld.
Maar, waarom?
Om Rusland te straffen, is dat het?
Ja, dat is het.
Maar als dat zo is, moeten we dan niet proberen uit te
vinden of de sancties echt werken of niet, voordat we het systeem roekeloos
veranderen?
Daar is het te laat voor. De oorlog tegen Rusland is
begonnen en de eerste resultaten stromen al binnen. Kijk maar naar de manier
waarop we de Russische munt, de roebel, hebben vernietigd. Het is schokkend!
Hier is de primeur van een artikel op CBS:
"De Russische roebel is de best
presterende munt in de wereld dit jaar....
Twee maanden nadat de waarde van de roebel was gedaald
tot minder dan een Amerikaanse penny als gevolg van de snelste en zwaarste
economische sancties in de moderne geschiedenis, heeft de munt van Rusland een verbluffende ommekeer
gemaakt. De roebel is sinds januari 40% in waarde gestegen ten opzichte van de
dollar.
Normaal zou een land dat met internationale sancties
en een groot militair conflict te maken krijgt, investeerders zien vluchten en
een gestage uitstroom van kapitaal zien, waardoor zijn munt zou dalen....
De veerkracht van de roebel betekent dat Rusland gedeeltelijk is geïsoleerd van de straffe
economische sancties die westerse landen hebben opgelegd na zijn invasie in Oekraïne..." ("Russia’s ruble is the
strongest currency in the world this year", CBS News)
Huh? Bedoel je dat de aanval op de roebel toch niet
heeft gewerkt?
Daar lijkt het wel op. Maar dat betekent niet dat de
sancties een mislukking zijn. Oh, nee. Kijk maar naar het effect dat ze hebben
gehad op Russische grondstoffen. De exportopbrengsten zijn flink gedaald, toch?
Hier is meer van CBS:
"Grondstofprijzen zijn momenteel
torenhoog, en ook al is er een daling in het volume
van de Russische export als gevolg van embargo's en sancties, de stijging van
de grondstofprijzen compenseert deze dalingen meer dan," aldus Tatiana
Orlova, hoofd econoom opkomende markten bij Oxford Economics.
Rusland haalt maandelijks bijna 20 miljard
dollar uit de export van energie. Sinds
eind maart hebben veel buitenlandse kopers gehoor gegeven aan de eis om energie
in roebels te betalen, waardoor de waarde van de munt is gestegen."
("Russia’s ruble is the
strongest currency in the world this year", CBS News)
Hou je me voor de gek? Bedoel je dat de roebel stijgt
en Poetin meer poen op grondstoffen binnenhaalt dan ooit tevoren?
Yep, en het is dezelfde deal met het Russische handelsoverschot.
Kijk eens naar dit uittreksel van een artikel in The Economist:
"De Russische export... heeft zich verrassend
goed gehouden, ook die naar het Westen. Door de sancties kan de verkoop van
olie en gas aan het grootste deel van de wereld ononderbroken doorgaan. En een piek in de energieprijzen heeft de inkomsten verder doen stijgen.
Analisten verwachten dan ook dat het
handelsoverschot van Rusland in de komende maanden een recordhoogte zal
bereiken. Het IIF schat dat het overschot op de lopende rekening, dat de handel en
bepaalde financiële stromen omvat, in 2022
zou kunnen uitkomen op 250 miljard dollar (15% van het
BBP van vorig jaar), meer dan het dubbele van de 120 miljard dollar die in 2021
werd genoteerd. Dat de sancties het handelsoverschot van
Rusland hebben doen toenemen en zo hebben bijgedragen aan de financiering van
de oorlog, is teleurstellend, aldus de heer Vistesen. Mevrouw Ribakova meent
dat de doeltreffendheid van financiële sancties haar grenzen heeft bereikt. Een
besluit om de handelssancties aan te scherpen moet de volgende stap zijn.
Maar het kan even duren voordat dergelijke maatregelen
effect sorteren. Zelfs als de EU haar voorstel om Russische olie te verbieden
uitvoert, zou het embargo zo traag worden ingevoerd dat de olie-import van de
Gemeenschap uit Rusland dit jaar met slechts 19% zou dalen, aldus Liam Peach
van het adviesbureau Capital Economics. Het volledige effect van deze sancties
zou pas begin 2023 voelbaar zijn - op dat
moment zal Poetin miljarden hebben vergaard om zijn oorlog te financieren. ("Rusland is op weg naar een record
handelsoverschot", The
Economist)
Laat me dit even op een rijtje zetten: De sancties
schaden de VS en helpen Rusland, dus de experts vinden dat we meer sancties
moeten opleggen? Is dat het?
Precies. Nu we
onszelf in de voet hebben geschoten, denken de experts dat het verstandig is om
de ander ook neer te schieten.
Ben ik de enige die getroffen is door de waanzin van
dit beleid? Kijk eens naar dit fragment uit een artikel op RT:
"Rusland
kan in 2022 een recordbedrag van 100 miljard dollar verdienen aan de verkoop
van gas aan Europese landen als gevolg van de sterk gestegen energieprijzen, meldde de Franse krant Les Echos deze week, die
analisten van Citibank citeert.
Volgens het document zullen de verwachte inkomsten uit de verkoop van gas bijna twee keer zo hoog zijn als vorig
jaar. In de analyse is geen rekening gehouden
met de winsten uit de verkoop van andere Russische grondstoffen, zoals
aardolie, steenkool en andere delfstoffen.
Les Echos meldt dat, ondanks
sancties en waarschuwingen voor een grootschalig embargo op Russische energie,
de 27 EU-landen ruwweg 200 miljoen dollar per dag naar Gazprom blijven
sturen." ("Russische gasinkomsten naar verwachting op nieuw
hoogtepunt", RT)
De inkomsten uit de verkoop van gas en olie
overspoelen de schatkist van Moskou dus letterlijk als nooit tevoren. Intussen
zijn de energieprijzen in de EU en Amerika omhooggeschoten tot een hoogtepunt
in 40 jaar.
Ziet u hoe contraproductief dit beleid is?
De EU zakt weg in een recessie, de bevoorrading is
ernstig verstoord, er ontstaan steeds meer voedseltekorten en de gas- en
olieprijzen rijzen de pan uit. Volgens elke objectieve maatstaf zijn de
sancties niet alleen mislukt, maar hebben ze zelfs een averechtse uitwerking
gehad. Zien de mensen van Biden niet welke schade ze aanrichten? Staan ze
volledig los van de realiteit?
Stel je voor dat de Oekraïeners de nieuwe
artilleriebatterij van Biden (HIMARS) gebruiken om steden in Rusland te
beschieten? Wat dan?
Dan trekt Poetin de handschoenen uit en sluit
onmiddellijk de stroom van koolwaterstoffen naar Europa af. Dat is wat er gaat
gebeuren als Washington doorgaat met escaleren. Daar kunt u op rekenen. Als
Ruslands "Speciale Militaire Operatie" plotseling een oorlog wordt,
zullen de lichten in heel Europa uitgaan, huizen zullen bevriezen, fabrieken
zullen stilvallen, en het continent zal afglijden naar een langdurige en
pijnlijke depressie.
Denkt er iemand in Washington over deze dingen na of
zijn ze allemaal zo dronken van hun eigen persknipsels dat ze het contact met
de werkelijkheid volledig hebben verloren?
Hier is meer uit een artikel op RT:
"Zelfs terwijl het collectieve Westen blijft
volhouden - tegen alle waarneembare realiteit in - dat het conflict in Oekraïne
goed verloopt voor Kiev, worden de grote media steeds ongemakkelijker over de
situatie op het economische front. Steeds
meer waarnemers geven toe dat de door de VS en zijn bondgenoten opgelegde
embargo's niet de Russische economie verpletteren, zoals oorspronkelijk de
bedoeling was, maar eerder hun eigen economie. ...
"Rusland is de economische oorlog aan
het winnen", verklaarde Larry Elliott, economieredacteur bij de Guardian, donderdag. "Het is nu drie maanden geleden dat
het westen zijn economische oorlog tegen Rusland is begonnen, en die verloopt
niet volgens plan. Integendeel, het gaat zelfs heel slecht," schreef hij...
In een essay van 30 mei zei Guardian-columnist Simon Jenkins ook dat het
embargo had gefaald...
Zoals Jenkins opmerkt, hebben de sancties de prijs van
Russische exportproducten zoals olie en graan juist opgedreven - waardoor Moskou wordt verrijkt in plaats van verarmd, terwijl
de Europeanen een tekort aan gas en de Afrikanen een tekort aan voedsel
krijgen. "("Nu sancties niet werken en de opmars van Rusland doorgaat, veranderen de westerse
media hun toon over Oekraïne", RT)
Heb je dat stukje gezien over "Rusland wint de
economische oorlog"? Wat denk je dat dat in praktische termen betekent?
Betekent dit dat de mislukte
poging van Washington om zijn wereldhegemonie te handhaven door Rusland te
"verzwakken" in feite een enorme druk legt op het Transatlantisch
Bondgenootschap en de NAVO, die een herijking van de betrekkingen teweeg zal
brengen die zal leiden tot een uitdagende verwerping van het "op regels
gebaseerde systeem".
Is dat wat het betekent? Gaat Europa zich afscheiden
van Washington en laat het Amerika wegzinken onder zijn 30 triljoen dollar aan
rode inkt?
Ja, dat is precies wat het betekent.
Uncle Sam's 30 Year Bender
(Portret van Uncle Sam na 30 jaar drank en overmoed: JV )
Voorstanders van de proxy-oorlog van Washington hebben
geen idee van de omvang van hun fout of van de schade die ze hun eigen land
toebrengen. Het Oekraïne-debacle is het hoogtepunt van
30 jaar bloedige interventies die ons naar een kantelpunt hebben gebracht waar
het lot van de natie op het punt staat een dramatische wending voor het slechte
te nemen. Als de dollarzone krimpt, zal de
levensstandaard dalen, de werkloosheid stijgen en de economie in een
neerwaartse spiraal terechtkomen.
Washington heeft zijn kwetsbaarheid voor catastrofale geopolitieke
tegenslagen, die op het punt staan de Nieuwe Amerikaanse Eeuw tot een snel en
ondraaglijk einde te brengen, zwaar onderschat.
Een wijs leider zou alles doen wat in zijn macht ligt
om ons terug te trekken van de rand van de afgrond.
"De heftigheid van de confrontatie in Oekraïne
laat zien dat het om veel meer gaat dan het lot van het regime in Kiev. De
architectuur van de hele wereldorde staat op het spel." Sergei Naryshkin,
Directeur van Buitenlandse Inlichtingen
Hier is je 'reservevaluta' gedachte voor vandaag: Elke Amerikaanse dollar is een cheque op een rekening
die 30 triljoen dollar rood staat.
Het is waar. Het "volle vertrouwen en
krediet" van het Amerikaanse ministerie van Financiën is grotendeels een
mythe die bijeen wordt gehouden door een institutioneel kader dat rust op een
fundament van puur zand. In feite is de USD het papier niet waard waarop hij
gedrukt is; het is een schuldbekentenis die zwalkt in een oceaan van rode inkt.
Het enige wat de USD ervan weerhoudt in de ether te verdwijnen, is het
vertrouwen van goedgelovige mensen die haar als wettig betaalmiddel blijven
aanvaarden.
Maar waarom blijven mensen vertrouwen hebben in de
dollar, terwijl iedereen de gebreken ervan kent? Per slot van rekening is
Amerika's $30 biljoen staatsschuld nauwelijks een geheim, evenmin als de extra
$9 biljoen die zich heeft opgestapeld op de balans van de Fed. Dat is een
heimelijke schuld waarvan het Amerikaanse volk zich totaal niet bewust is, maar
waar het wel verantwoordelijk voor is.
Om die vraag te kunnen beantwoorden, moeten we kijken
hoe het systeem in feite werkt en hoe de dollar overeind wordt gehouden door de
talrijke instellingen die na de Tweede Wereldoorlog in het leven werden
geroepen. Deze instellingen bieden een omgeving voor
het uitvoeren van de langste en meest flagrante oplichterij uit de
geschiedenis, het ruilen van duur geproduceerde goederen, grondstoffen en
dwangarbeid tegen strookjes groen papier met dode presidenten erop. Men kan zich alleen maar verbazen over het genie van
de elites die dit bedrog hebben uitgedokterd en het vervolgens zonder een kik
te geven aan de massa's hebben opgedrongen. Natuurlijk gaat het systeem
vergezeld van diverse handhavingsmechanismen die iedereen die zich probeert los
te maken van de dollar of, God helpe ons, een alternatief systeem probeert op
te zetten, snel uit de weg ruimen. (Denk aan Saddam Hoessein en Muammar
Kadhafi.) Maar afgezien van het institutionele kader en het meedogenloos
uitroeien van tegenstanders van de dollar, is er geen reden waarom de mensheid
gebonden zou blijven aan een munt die begraven ligt onder een berg schulden en
waarvan de werkelijke waarde vrijwel onbekend is.
Het is niet altijd zo geweest. Er was een tijd dat de
dollar de sterkste munt ter wereld was en zijn plaats aan de top van de hoop
verdiende. Na WO 1 was de VS "de eigenaar van de
meerderheid van het goud in de wereld" en
daarom besloot een internationale delegatie "dat de valuta's van de wereld
niet langer aan goud gekoppeld zouden zijn, maar aan de Amerikaanse dollar,
"omdat de greenback zelf gekoppeld was aan
goud". Hier is meer uit een artikel op
Investopedia:
"De regeling kwam bekend te staan als de Bretton Woods Overeenkomst. Het stelde het gezag in
van centrale banken, die vaste wisselkoersen zouden handhaven tussen hun
valuta's en de dollar. Op hun beurt zouden de Verenigde Staten
de Amerikaanse dollars inwisselen voor goud op de eis....
De Amerikaanse dollar werd officieel gekroond tot 's
werelds reservevaluta en werd gesteund door 's werelds grootste goudreserves
dankzij de overeenkomst van Bretton Woods. In
plaats van goudreserves, legden andere landen reserves van Amerikaanse dollars
aan. Landen hadden een plaats nodig om hun dollars op te slaan en begonnen
Amerikaans schatkistpapier te kopen, dat zij
beschouwden als een veilige opslagplaats van geld.
De vraag naar schatkistpapier, gekoppeld aan de
tekorten die nodig waren om de oorlog in Vietnam en de binnenlandse programma's
van de Grote Samenleving te financieren, zorgden ervoor dat de Verenigde Staten
de markt overspoelden met papiergeld....
De vraag naar goud was zo groot dat president Richard Nixon zich genoodzaakt zag in te
grijpen en de dollar los te koppelen van goud, hetgeen leidde tot de zwevende
wisselkoersen die vandaag de dag bestaan.
Hoewel er perioden van stagflatie zijn geweest, wat wordt gedefinieerd als hoge
inflatie en hoge werkloosheid, is de Amerikaanse dollar de reservevaluta van de
wereld gebleven". ("Hoe de Amerikaanse dollar 's werelds reservevaluta werd", Investopedia)
Maar nu is
het goud weg en wat overblijft is een dampende stapel schulden. Dus, hoe heeft de dollar in hemelsnaam zijn status
als 's werelds belangrijkste munt kunnen behouden?
Voorstanders van het dollarsysteem zullen u vertellen
dat het iets te maken heeft met "de omvang en kracht van de Amerikaanse
economie en de dominantie van de Amerikaanse financiële markten". Maar dat
is onzin.
De waarheid is dat de status van reservevaluta niets
te maken heeft met "de omvang en kracht" van Amerika's
post-industriële, op diensten gerichte, door zeepbellen aangedreven,
derde-wereld-sh**hole economie. Evenmin heeft het iets te maken met de
vermeende veiligheid van Amerikaans
schatkistpapier, dat - naast de dollar - de grootste Ponzi flim-flam aller
tijden is.
De echte reden waarom de dollar de belangrijkste
valuta ter wereld is gebleven, is de kartelvorming van het Centrale Bankwezen. De Westerse Centrale Banken zijn een feitelijk
monopolie, geleid door een kleine kliek van onderkruipers die hun monetaire
beleid coördineren en samenspannen om hun maniakale doodsgreep op de financiële
markten en de wereldeconomie te behouden. Het is
een Monetaire Maffia en, zoals George Carlin ooit zei: "Jij en ik zitten
er niet in. Jij en ik zijn geen lid van de grote club." Waar het op
neerkomt: Het is de onophoudelijke manipulatie van de rentetarieven, forward
guidance en Quantitative Easing (QE) die de dollar op zijn hoge maar
onverdiende plaats heeft gehouden.
Maar dat alles staat op het punt te veranderen, wat
volledig te wijten is aan het roekeloze buitenlandse beleid van Biden, dat
cruciale spelers in de wereldeconomie dwingt hun eigen rivaliserende systeem te
creëren. Dit is een echte tragedie voor het Westen, dat een eeuw lang non-stop
rijkdom heeft onttrokken aan de ontwikkelingslanden. Nu - als gevolg van de economische sancties tegen Rusland -
ontstaat een geheel nieuwe orde waarin de dollar in bilaterale
handelsovereenkomsten de plaats zal innemen van nationale valuta (verwerkt via
een onafhankelijk financieel afwikkelingssysteem) totdat - later dit jaar -
Rusland een op de beurs verhandelde, door grondstoffen ondersteunde valuta
lanceert die zal worden gebruikt door handelspartners in Azië en Afrika. De diefstal van de Russische buitenlandse reserves
door Washington in april heeft het huidige proces versneld en nog versneld door
Rusland de toegang tot buitenlandse markten te ontzeggen. Kortom, de economische sancties en boycots van de VS hebben de
niet-dollarzone met vele ordes van grootte uitgebreid en de schepping van een
nieuwe monetaire orde afgedwongen.
Hoe dom is dat? Decennialang heeft de VS een
zwendeltje gehad waarbij ze hun visafval ruilden voor dingen van echte waarde.
(olie, geproduceerde goederen en arbeid) Maar nu heeft het Biden gezelschap dat
systeem helemaal geschrapt en de wereld in oorlogvoerende kampen verdeeld.
Maar, waarom?
Om Rusland te straffen, is dat het?
Ja, dat is het.
Maar als dat zo is, moeten we dan niet proberen uit te
vinden of de sancties echt werken of niet, voordat we het systeem roekeloos
veranderen?
Daar is het te laat voor. De oorlog tegen Rusland is
begonnen en de eerste resultaten stromen al binnen. Kijk maar naar de manier
waarop we de Russische munt, de roebel, hebben vernietigd. Het is schokkend!
Hier is de primeur van een artikel op CBS:
"De Russische roebel is de best
presterende munt in de wereld dit jaar....
Twee maanden nadat de waarde van de roebel was gedaald
tot minder dan een Amerikaanse penny als gevolg van de snelste en zwaarste
economische sancties in de moderne geschiedenis, heeft de munt van Rusland een verbluffende ommekeer
gemaakt. De roebel is sinds januari 40% in waarde gestegen ten opzichte van de
dollar.
Normaal zou een land dat met internationale sancties
en een groot militair conflict te maken krijgt, investeerders zien vluchten en
een gestage uitstroom van kapitaal zien, waardoor zijn munt zou dalen....
De veerkracht van de roebel betekent dat Rusland gedeeltelijk is geïsoleerd van de straffe
economische sancties die westerse landen hebben opgelegd na zijn invasie in Oekraïne..." ("Russia’s ruble is the
strongest currency in the world this year", CBS News)
Huh? Bedoel je dat de aanval op de roebel toch niet
heeft gewerkt?
Daar lijkt het wel op. Maar dat betekent niet dat de
sancties een mislukking zijn. Oh, nee. Kijk maar naar het effect dat ze hebben
gehad op Russische grondstoffen. De exportopbrengsten zijn flink gedaald, toch?
Hier is meer van CBS:
"Grondstofprijzen zijn momenteel
torenhoog, en ook al is er een daling in het volume
van de Russische export als gevolg van embargo's en sancties, de stijging van
de grondstofprijzen compenseert deze dalingen meer dan," aldus Tatiana
Orlova, hoofd econoom opkomende markten bij Oxford Economics.
Rusland haalt maandelijks bijna 20 miljard
dollar uit de export van energie. Sinds
eind maart hebben veel buitenlandse kopers gehoor gegeven aan de eis om energie
in roebels te betalen, waardoor de waarde van de munt is gestegen."
("Russia’s ruble is the
strongest currency in the world this year", CBS News)
Hou je me voor de gek? Bedoel je dat de roebel stijgt
en Poetin meer poen op grondstoffen binnenhaalt dan ooit tevoren?
Yep, en het is dezelfde deal met het Russische handelsoverschot.
Kijk eens naar dit uittreksel van een artikel in The Economist:
"De Russische export... heeft zich verrassend
goed gehouden, ook die naar het Westen. Door de sancties kan de verkoop van
olie en gas aan het grootste deel van de wereld ononderbroken doorgaan. En een piek in de energieprijzen heeft de inkomsten verder doen stijgen.
Analisten verwachten dan ook dat het
handelsoverschot van Rusland in de komende maanden een recordhoogte zal
bereiken. Het IIF schat dat het overschot op de lopende rekening, dat de handel en
bepaalde financiële stromen omvat, in 2022
zou kunnen uitkomen op 250 miljard dollar (15% van het
BBP van vorig jaar), meer dan het dubbele van de 120 miljard dollar die in 2021
werd genoteerd. Dat de sancties het handelsoverschot van
Rusland hebben doen toenemen en zo hebben bijgedragen aan de financiering van
de oorlog, is teleurstellend, aldus de heer Vistesen. Mevrouw Ribakova meent
dat de doeltreffendheid van financiële sancties haar grenzen heeft bereikt. Een
besluit om de handelssancties aan te scherpen moet de volgende stap zijn.
Maar het kan even duren voordat dergelijke maatregelen
effect sorteren. Zelfs als de EU haar voorstel om Russische olie te verbieden
uitvoert, zou het embargo zo traag worden ingevoerd dat de olie-import van de
Gemeenschap uit Rusland dit jaar met slechts 19% zou dalen, aldus Liam Peach
van het adviesbureau Capital Economics. Het volledige effect van deze sancties
zou pas begin 2023 voelbaar zijn - op dat
moment zal Poetin miljarden hebben vergaard om zijn oorlog te financieren. ("Rusland is op weg naar een record
handelsoverschot", The
Economist)
Laat me dit even op een rijtje zetten: De sancties
schaden de VS en helpen Rusland, dus de experts vinden dat we meer sancties
moeten opleggen? Is dat het?
Precies. Nu we
onszelf in de voet hebben geschoten, denken de experts dat het verstandig is om
de ander ook neer te schieten.
Ben ik de enige die getroffen is door de waanzin van
dit beleid? Kijk eens naar dit fragment uit een artikel op RT:
"Rusland
kan in 2022 een recordbedrag van 100 miljard dollar verdienen aan de verkoop
van gas aan Europese landen als gevolg van de sterk gestegen energieprijzen, meldde de Franse krant Les Echos deze week, die
analisten van Citibank citeert.
Volgens het document zullen de verwachte inkomsten uit de verkoop van gas bijna twee keer zo hoog zijn als vorig
jaar. In de analyse is geen rekening gehouden
met de winsten uit de verkoop van andere Russische grondstoffen, zoals
aardolie, steenkool en andere delfstoffen.
Les Echos meldt dat, ondanks
sancties en waarschuwingen voor een grootschalig embargo op Russische energie,
de 27 EU-landen ruwweg 200 miljoen dollar per dag naar Gazprom blijven
sturen." ("Russische gasinkomsten naar verwachting op nieuw
hoogtepunt", RT)
De inkomsten uit de verkoop van gas en olie
overspoelen de schatkist van Moskou dus letterlijk als nooit tevoren. Intussen
zijn de energieprijzen in de EU en Amerika omhooggeschoten tot een hoogtepunt
in 40 jaar.
Ziet u hoe contraproductief dit beleid is?
De EU zakt weg in een recessie, de bevoorrading is
ernstig verstoord, er ontstaan steeds meer voedseltekorten en de gas- en
olieprijzen rijzen de pan uit. Volgens elke objectieve maatstaf zijn de
sancties niet alleen mislukt, maar hebben ze zelfs een averechtse uitwerking
gehad. Zien de mensen van Biden niet welke schade ze aanrichten? Staan ze
volledig los van de realiteit?
Stel je voor dat de Oekraïeners de nieuwe
artilleriebatterij van Biden (HIMARS) gebruiken om steden in Rusland te
beschieten? Wat dan?
Dan trekt Poetin de handschoenen uit en sluit
onmiddellijk de stroom van koolwaterstoffen naar Europa af. Dat is wat er gaat
gebeuren als Washington doorgaat met escaleren. Daar kunt u op rekenen. Als
Ruslands "Speciale Militaire Operatie" plotseling een oorlog wordt,
zullen de lichten in heel Europa uitgaan, huizen zullen bevriezen, fabrieken
zullen stilvallen, en het continent zal afglijden naar een langdurige en
pijnlijke depressie.
Denkt er iemand in Washington over deze dingen na of
zijn ze allemaal zo dronken van hun eigen persknipsels dat ze het contact met
de werkelijkheid volledig hebben verloren?
Hier is meer uit een artikel op RT:
"Zelfs terwijl het collectieve Westen blijft
volhouden - tegen alle waarneembare realiteit in - dat het conflict in Oekraïne
goed verloopt voor Kiev, worden de grote media steeds ongemakkelijker over de
situatie op het economische front. Steeds
meer waarnemers geven toe dat de door de VS en zijn bondgenoten opgelegde
embargo's niet de Russische economie verpletteren, zoals oorspronkelijk de
bedoeling was, maar eerder hun eigen economie. ...
"Rusland is de economische oorlog aan
het winnen", verklaarde Larry Elliott, economieredacteur bij de Guardian, donderdag. "Het is nu drie maanden geleden dat
het westen zijn economische oorlog tegen Rusland is begonnen, en die verloopt
niet volgens plan. Integendeel, het gaat zelfs heel slecht," schreef hij...
In een essay van 30 mei zei Guardian-columnist Simon Jenkins ook dat het
embargo had gefaald...
Zoals Jenkins opmerkt, hebben de sancties de prijs van
Russische exportproducten zoals olie en graan juist opgedreven - waardoor Moskou wordt verrijkt in plaats van verarmd, terwijl
de Europeanen een tekort aan gas en de Afrikanen een tekort aan voedsel
krijgen. "("Nu sancties niet werken en de opmars van Rusland doorgaat, veranderen de westerse
media hun toon over Oekraïne", RT)
Heb je dat stukje gezien over "Rusland wint de
economische oorlog"? Wat denk je dat dat in praktische termen betekent?
Betekent dit dat de mislukte
poging van Washington om zijn wereldhegemonie te handhaven door Rusland te
"verzwakken" in feite een enorme druk legt op het Transatlantisch
Bondgenootschap en de NAVO, die een herijking van de betrekkingen teweeg zal
brengen die zal leiden tot een uitdagende verwerping van het "op regels
gebaseerde systeem".
Is dat wat het betekent? Gaat Europa zich afscheiden
van Washington en laat het Amerika wegzinken onder zijn 30 triljoen dollar aan
rode inkt?
Ja, dat is precies wat het betekent.
Voorstanders van de proxy-oorlog van Washington hebben geen idee van de omvang van hun fout of van de schade die ze hun eigen land toebrengen. Het Oekraïne-debacle is het hoogtepunt van 30 jaar bloedige interventies die ons naar een kantelpunt hebben gebracht waar het lot van de natie op het punt staat een dramatische wending voor het slechte te nemen. Als de dollarzone krimpt, zal de levensstandaard dalen, de werkloosheid stijgen en de economie in een neerwaartse spiraal terechtkomen.
Washington heeft zijn kwetsbaarheid voor catastrofale geopolitieke
tegenslagen, die op het punt staan de Nieuwe Amerikaanse Eeuw tot een snel en
ondraaglijk einde te brengen, zwaar onderschat.
Een wijs leider zou alles doen wat in zijn macht ligt
om ons terug te trekken van de rand van de afgrond.
Genieten, alleen maar genieten. Wat een blamage. Maar dat krijg je met hysterische joden. Die raken door de hysterie het overzicht kwijt en dan gaan ze domme dingen doen. Door de gevolgen worden ze nog hysterischer en gaan dan helemaal van het pad af. In die periode zitten we nu.
ReplyDeleteAl eerder was de tijd om maatregelen te nemen. Ik had dat al gedaan en kan nu vanuit mijn fauteuil met popcorn naar de show kijken.
Alles draait om vertrouwen, heb ik geleerd van deskundige bankiers. Dat vertrouwen is nu volkomen verdwenen. Door de diefstal van 300 bln van Rusland, dachten ze 'binnen' te zijn. Hoe dom geredeneerd! De RF heeft voor 500 bln aan assets van 'het westen' binnen zijn landsgrenzen. Die kunnen ze met 1 pennenstreek van de RF kwijt zijn. 200 bln "winst".
En dat is niet het enige. Investeerders zullen zich nu wel 10 keer bedenken, voordat zij hun geld gaan steken in het onbetrouwbare westen. Iedereen is nu als een dolle zijn geld van de bank aan het halen, beurzen zijn -gecontroleerd- aan het crashen. Het is één grote ramp.
Het mooiste komt nog: De rijken zullen steeds armer worden. Hun geld blijkt straks NIETS meer waard te zijn. Ik kan nu al genieten bij de gedachte van de paniek bij de investeerders bij Blackrock & Co. Door het verdampen van de assets gaat het met miljoenen tegelijk. De een sleurt de ander mee en met z'n allen rennen zij op de afgrond af.
Huizenprijzen gaan kelderen en steeds meer hypotheken komen onder water te staan. Huurders zijn de nieuwe gelukkigen. Straks kan ík mijn huurprijs bepalen, niet de verhuurder. Net zoals 'van voor de oorlog', toen verhuurders gratis een behangetje weggaven, blij dat ze waren met een huurder. Anders kost een huis alleen maar geld.
Investeerders in onroerend goed zullen massaal hun huurhuizen te koop aanbieden, wat de prijs nóg meer naar beneden drukt. Belastingen zijn hiervan de oorzaak. De OZB mag 5 jaar achter lopen op de huidige marktprijs, kijk het maar na.
[Straks kan ík mijn huurprijs bepalen, niet de verhuurder.]
DeleteDat lijkt me sterk met het huidige huizentekort. 'Voor de oorlog' woonden hier veel en veel minder mensen dus die vergelijking gaat m.i. niet op.
Ook het feit dat Blackrock hier woningen aan het opkopen is, wijst niet op een ineenstorting van de huurmarkt.
Delete[Ook het feit dat Blackrock hier woningen aan het opkopen is, wijst niet op een ineenstorting van de huurmarkt.]
DeleteZelf veel huizen kopen en tegelijk de bouw van huizen op allerlei manieren belemmeren (stikstof etc) : een mooie truc om rijk te worden.
Het is een soort 'dochter' van Blackrock die al die huizen koopt, meen ik.
Ik vind het wel goed dat de beleggers meer moeten betalen. `
Ik werd gebeld door een goede bekende ( ze is erg religieus) en ze vroeg of een Syrisch gezin in een huis mocht wonen dat ik net gekocht heb.
Ik zei: Nee.
"Jij had moeten zorgen dat die Syriers hun land niet hadden moeten ontvluchten. Dat is ook jòuw schuld! ( Ja , ik ben nu erg radicaal daarin). En nou kom je me vragen om een Nederlands jong gezin een woning te onthouden, want 'die arme Syriers' ! .
Hoe haal je het in je hoofd !
Misschien denk ik wat ingewikkeld, maar ik heb er een hekel aan: 'jezelf als een heilige willen zien ( arme Syriers helpen) maar te bedonderd om de verwoesting van Syrie te voorkomen.
[Zelf veel huizen kopen en tegelijk de bouw van huizen op allerlei manieren belemmeren (stikstof etc) : een mooie truc om rijk te worden. ]
DeleteJa en dat alles nog los van het feit dat Nederland al aardig vol gebouwd is. Maar om bovenstaande redenen denk ik dus niet dat de huurmarkt binnenkort een 'huurdersmarkt' wordt in plaats van een 'verhuurdersmarkt'.
[Ik vind het wel goed dat de beleggers meer moeten betalen.]
Ja, om die reden is de nieuwe regeling die veel (grote) steden nu invoeren niet slecht. Aan familieleden verhuren, mag nog wel maar ze willen die grote beleggers gaan weren, het tast de leefbaarheid aan.
[Misschien denk ik wat ingewikkeld, maar ik heb er een hekel aan: 'jezelf als een heilige willen zien ( arme Syriers helpen) maar te bedonderd om de verwoesting van Syrie te voorkomen.]
Misschien was het niet te voorkomen maar men doet ook niets om het nu op te lossen zodat die mensen weer naar huis kunnen wat gewoon verreweg de beste oplossing is.
[Is de Nieuw Amerikaanse Eeuw' al na 20 jaar voorbij?]
ReplyDeleteDat betoog ik hier al jaren. Echter de "Amerikaanse" eeuw is net zo min nieuw als Amerikaans. Het is het sluitstuk van een eeuwenoud tijdperk. De val van het oude systeem. Ragnarok.
Overigens wil dat niet zeggen dat ze geen (enorme) schade meer kunnen aanrichten of dat het heel snel voorbij is. De huidige situatie kan nog wel een hele poos duren.
DeleteJe hebt me mooi te pakken, Sofia.
DeleteIk zocht op wat Ragnarok was, en het bleek een Netflix serie.
Hij wordt bejubeld op Youtube.
Omdat ik Borgen heel mooi vond en die nu een nieuwe serie heeft , ook op Netflix, ben ik maar Netflix lid geworden.
Je moert dandrie films kiezen. ( Ik weet ook niet waarom. Mogelijk willen ze jouw smaak leren kennen.
Ik werd direct onpasselijkvan al dat gezeik. Al; die vreselijke films.
Maar OK. Ik koos: Downton Abbey. 9 Ookeen nieuwe serie meen ik)
En ik koos: Red Scare . ( klinkt ook bekend)
En Dont look Up. Volgens mij met die bekende jongen, en ook wel eens iets over gelezen, denk ik.
Ik voel me nu al onpasselijk over de vele verloren uren die ik misschien tegemoet ga.
Maar Borgern en Downton Abbey vond ik prima.
Dus we gaan het zien.
[wat Ragnarok was, en het bleek een Netflix serie.]
DeleteHahahaha, is het een netflix serie? Dat wist ik niet (kijken nooit netflix), ik doelde op het begrip Ragnarok van de oude Germanen wat 'val van de zittende macht' betekent.
[Downton Abbey]
Nee, Downton Abbey is niet nieuw, dat is een serie (waar later ook een film van gemaakt is) van een aantal jaar geleden. Die ken ik wel :-)) mooie serie.
[ben ik maar Netflix lid geworden.]
DeleteSans rancune, amice, maar BEN JE NOU HELEMAAL GEK GEWORDEN???
Soms twijfel ik aan je verstandelijke vermogens en dit is één van die momenten. Tjonge jonge jonge.
Je valt me weer mee, Sofia: je bent beter onderlegd dan ik.
DeleteMaar de reacties op die Noorse serie zijn echt heel positief.
En ik heb de eerste'Borgen ' al gekeken: Helemaal precies zoals de serie eenjaar of 4 geleden ! Geweldig !
Acteurs zijn zo ongelooflijk goed gecast !
De mooie 29 jarige journaliste.
De oudere Hanna, met een drankprobleem ( doet denken aan die juf bij 'Luizenmoeder' die altijd rookt en zuur doet.
Etc etc. Allen de man van Brigitte vind ik niet sympathiek.
====
Ja, Wolf. IK BEN HELEMAAL GEK GEWORDEN. iK GEEF HET TOE.
Moet kunnen toch?
Ken jij Borgen? Ik denk het niet.
[Je valt me weer mee, Sofia]
DeleteEn jij verbaast me dan weer dat je blijkbaar kijkt naar een serie als "Luizenmoeder" :-)))))))
Ragnarok, de geschiedenis.
Delete[Ja, Wolf. IK BEN HELEMAAL GEK GEWORDEN. iK GEEF HET TOE.
DeleteMoet kunnen toch?]
Nou nee dat moet eigenlijk niet kunnen. Niet voor iemand die hier niets anders doet als mensen uitmaken voor 'lui' en meldt dat 'wij' 'verslagen zijn door een exoot'. Dan is het nogal vreemd dat diezelfde persoon te lui is om bijvoorbeeld youtube links te laten liggen (en kom niet aan met het argument dat je ouder bent en leren moeizamer gaat) en (nog erger) gaat BETALEN voor nota bene hét kanaal waarmee die exoot hun rotzooi de ether in slingert. Dus nee, dat zou niet moeten kunnen.
Amen. Niets aan toe te voegen.
Delete[ .. nee, dat zou niet moeten kunnen.]
Delete[ Amen. Niets aan toe te voegen.]
Het is mìjn blog, en ik heb 2 lezers, en
àllebei haten ze me !
Ik heb toch wel bewondering voor mezelf !
[àllebei haten ze me ]
DeleteDramaqueen. Het enige wat we doen, is jou wijzen op tegenstrijdigheid in woord en daad. Anders gezegd: wie kaatst, kan de bal verwachten.
Dat jullie me haten was niet gemeend, maar gespeeld, dik er op gelegd. Dat vind ik leuke humor.
DeletePS: Je hebt wel gelijk gekregen: bij Borgen ( opgenomen toen Rusland al volop werd zwart gemaakt, 2 jaar geleden meen ik) wordt Rusland zwart gemaakt ( op Netflix dus.)
Maar als je dat van hje af kan schudden blijft het voportreffelijk drama.
[Maar als je dat van hje af kan schudden blijft het voportreffelijk drama.]
DeleteMaar dat is nu juist het probleem, op die manier (een goede serie) kunnen ze vrijwel ongemerkt de hele agenda propageren. Soms gebeurt het subtiel, soms niet zo subtiel. Maar als je het eenmaal doorhebt, zie je het werkelijk overal.
O, de reactie komt wel, maar is een minuut of langer onderweg..
ReplyDelete[Je bent beter onderlegd dan ik, Sofia.
ReplyDeleteIk kende het niet , zocht het op en kwam bij die serie.]
Ik meende dat algemeen bekend was wat Ragnarok betekent.
Ben benieuwd waar die serie dan over gaat.
Van onder het vorige blog:
ReplyDelete[Daarom plaatste ik 'm ook. So far we have got 46171 candles lit. Toen ik de site verliet, stond het op 46046. Het gaat dus hard. Ik heb er een favoriet van gemaakt, iedere dag 1-tje opsteken. ]
Vandaag staat het totaal aantal candles lit op 48713.
Ik voeg er iedere dag 3 aan toe.
DeleteJe doet dat namens meer mensen? Dat is ook een idee.
DeleteJa, namens mijn gezin (2 personen) en mijn kleinkind. Inmiddels al > 50.000 !
DeleteNieuwe tussenstand: 50395
DeleteNu intussen al 50416. Ik doe er nu ook 3: 1 namens echtgenoot, 1 namens mijzelf en 1 namens mijn kids.
DeletePrachtig beeld bij het monument ook. Alleen al die jongen verdient iedere dag een kaarsje.
Delete[The artist was inspired by a 13-year old boy from Butkevich village, who died saving Tanya, his 9-year old sister, when his village was shelled by Ukrainians in August 2014. Kirill Sidoryuk would have celebrated his 21st. birthday this year....]
Wat dacht je van dit meisje/jonge vrouw? Zo zijn er duizenden vermoord.
Delete[Wat dacht je van dit meisje/jonge vrouw? ]
DeleteJa, die ook.
Inmiddels is de stand 51.249.
[O, de reactie komt wel, maar is een minuut of langer onderweg.]
ReplyDeleteDat gebeurt de laatste tijd vaker en ik -en ik denk SDR ook- ondervind hetzelfde, die vertraging.
Het komt door: 1. Je hebt het artikel 2 x achter elkaar geplaatst; 2. Je hebt de link van unz.com mee gekopieerd; 3. alle comments van unz.com worden daardoor óók ingeladen; 4. Er zitten meerdere linken in de tekst verstopt.
Iedere keer, als je de pagina ververst, dan wel een comment plaatst, gebeurt iedere keer weer hetzelfde: Al die links gaat het programma iedere keer weer aanroepen, wat steeds meer tijd kost. I.p.v. ORIGINEEL OP UNZ (zoals je bovenin de pagina hebt gedaan, kan je beter gewoon: https://www.unz.com/mwhitney/the-war-in-ukraine-marks-the-end-of-the-american-century/ vermelden, dan gebeurt dat allemaal niet. Ik stel je service van het verstoppen van een link in de tekst zeer op prijs, maar in geval van unz.com werkt dit averechts, helaas.
Unz.com heeft een -technisch- prachtige site, meer zeer veel mogelijkheden, maar daardoor 'loopt die site verrekte zwaar'. Als ik zelf 4 tabs met een unz-pagina heb ingeladen, loopt uiteindelijk mijn laptop vast, wegens overbelasting van het systeem.
Ik ben nog eens door de links gaan fietsen: er zitten 3 links naar RT.com tussen. Die de laptop/computer loopt dus 6 x vast, door de blokkade van rt.com.
ReplyDeleteHet is geen enkel verwijt naar jou toe, begrijp me goed, jij kunt hier weinig aan doen, hooguit de links verwijderen.
Al opgemerkt, dat je er weer 4 volgers bij hebt?
Wolf, zoals altijd bewgrijp ik echt niet wat je allemaal schrijft, maar ik zag wel dat ik tweeemaal de titel had vertaald . De tweede heb ik weg gehaald.
ReplyDeleteEn '13 replies' heb ik weg gehaald.
En de link naar unz heb ik voluit geschreven, enniet als hyperlink.
Ik denk dat dat is wat je me aan raadde. Maar waarom het nu allemaal sneller zal gaan is me een raadsel..
Via Niemands Knegt op twatter:
ReplyDelete['Je komt nou eenmaal niet in iemands privé'
Ja, die kennen we en nee, die gaat onderhand niet meer op
Iedereen en vooral z'n lakeien in de media (goh opvallend weer hoor) zijn piswoedend op een paar radeloze boeren die bij een vvd-minister van Puur Natuur-Bureaucratische N-Problemen op de stoep stonden om haar een ontslagbrief aan te bieden. Ze hebben maar één argument: "Blijf weg bij mensen thuis!"
Oké.
De afgelopen twaalf jaar zagen we de regeringen van Rutte bij mensen achter de deur komen om ze ten onrechte van fraude te betichten en hun kinderen te roven. We zagen politici achter de deuren komen met sleepwetten en wetsvoorstellen die het briefgeheim tot achter de voordeur bedreigen. We zagen de democratie onteigend worden na het negeren van diverse referenda en we zien de soevereiniteit onder onze grondwet vandaan gestolen worden door Brussel. We zagen een minister van volksgezondheid die hardop fantaseerde om van deur tot deur te gaan om mensen te vaccineren, omdat hij wist waar de ongevaccineerden wonen. En nu is die zelfde frik met een strikt bureaucratisch onzinkaartje in de hand van plan om bij alle boeren op hun erf te komen - met een onteigeningsbevel waarmee bloeiende (familie-)bedrijven, eigendom en traditie afgenomen en kapot gemaakt worden. Vanwege een verzonnen stikstofprobleem dat al sinds Rutte 1 wordt doorgeschoven.
Dat gebeurt allemaal door achtereenvolgende regeringen van professionele leugenaars, retorische flessentrekkers en gecorrumpeerde doofpotters die hun sms'jes wissen, belastende rapporten in onderste laden flikkeren en democratische referendumuitslagen met een inlegvel onschadelijk maken terwijl ze continu hun lot aan elkaar verbinden door meloenen te slikken, wegen te scheiden en uiteindelijk alles weer te lijmen - niet uit landsbelang maar uit machtsbehoud. En díe lui zijn nu - samen met hun inktlakeien - himmelhoch verontwaardigd dat boerenburgers, waar door politiek en hun inktlakeien niet mee gesproken wordt, maar die worden toegesproken geen andere uitweg meer zien dan... langskomen en in al hun onmacht en wanhoop een ludieke ontslagbrief aanbieden in een praatje met een minister die hun hele wereld kapot wil maken, louter omdat een Haags rekensommetje het zegt en de politieke kaste nou eenmaal het klimaat gekozen heeft als ultieme afleiding van hun aardse falen en visieloze onzekerheid.]
De bron is geenstijl: https://www.geenstijl.nl/5165454/iksteunonzeboeren-want-hetisklaar-met-die-stikstof-waanzin/
Niemands Knegt schrijft erbij: "Zo ontzettend raak!"
Volledig mee eens!
Idem. Volkomen. Het wordt tijd, dat dat soort gasten ook eens voelen, wat de burger voelt.
DeleteEen heel goede stuk van 'Geen Stijl".
DeleteMaar wat zijn die meloenen?
" terwijl ze continu hun lot aan elkaar verbinden door meloenen te slikken, wegen te scheiden en uiteindelijk alles weer te lijmen "
Dat is een uitdrukking (geen idee (meer) waar die vandaan komt) om een bijna onmogelijke draai c.q. beslissing aan te geven. Zo'n draai c.q. beslissing wordt dan vergeleken met het letterlijk doorslikken van een meloen.
Delete[VVD’ers keren zich tegen stikstofplannen kabinet: ’Mark Rutte zit er te lang’
ReplyDeleteDoor onze parlementaire redactie
Den Haag - VVD’ers kraken de koers die hun partijleiding kiest als het gaat om stikstof. Tijdens een ongekend verhit partijcongres stroomt de onvrede eruit. Een motie die de partij vraagt om het roer om te gooien, haalt een nipte meerderheid. Dat betekent een oorvijg voor het kabinet, de Tweede Kamerfractie en de partijtop, die juist wel te porren zijn voor de nieuwe stikstofplannen.
„Ik ben verdrietig, boos en teleurgesteld”, zegt voormalig Kamerlid Helma Lodders eerder op de dag. „Wij waren een partij voor ondernemers, trots op mensen. Dat gevoel, dat ben ik kwijt.” Ze hoopt dat de Tweede Kamerfractie alsnog tot inkeer komt. Gebeurt dat niet, dan sluit ze een afscheid van de VVD niet uit.
Voormalig VVD-senator Sybe Schaap zit er eveneens geharnast in. Dat de VVD zijn tanden niet laat zien op het stikstofdossier heeft te maken met de partijleiding, die volgens hem niet meer scherp is en slecht aanvoelt wat er onder leden leeft. „Mark Rutte zit er te lang. Dat heb je altijd bij leiders die te lang blijven zitten, dan blijft het leeg achter hen.”
Ommezwaai
Een motie van het Zuid-Hollandse VVD-Statenlid Mirjam Nelisse zette de afgelopen week de boel op scherp. Ze hekelt de modellen waarop alles is gebaseerd en vindt het niet uit te leggen dat het kabinet gaat voor zeer strenge stikstofnormen. Net als het merendeel van de VVD-leden hoopt ze op een ommezwaai van haar partij. Volgens Nelisse voert stikstofminister Van der Wal ’een D66-fantasie ’uit: „Er wordt niet geanalyseerd wat het probleem is en de oplossing. Nu lopen we blind aan achter een systeem dat niet deugt. We gaan halsoverkop naar opkopen en onteigening. Dat maakt boos.”
Erik Ziengs (oud-Kamerlid) en partijgenoot Berend Stolk steunen de stikstofmotie. Ze voelen zich vervreemd van hun partij die besluiten neemt zonder discussie in eigen gelederen. Stolk: „Dat gebeurde uitgerekend onder Christianne van der Wal als partijvoorzitter. O, wat was het gezellig, lekker borrelen. Maar luisteren naar de leden en praten over dilemma’s, ho maar.” Oud-Kamerlid Hayke Veldman: „Wat ik mis, als het gaat over stikstof, is de onderbouwing. Ik zie alleen maar modellen, maar meten is weten.” De Groningse agrariër Dolf Vink adviseert zijn partij om gterug naar de tekentafel te gaan. „Over vier jaar blijken we 35 miljard euro te hebben geïnvesteerd , hebben we een sector om zeep geholpen, maar is de natuur niet hersteld”, voorspelt hij.
Vervolg:
DeleteVerdeeldheid
Andere VVD’ers zitten er een stuk genuanceerder in. Voormalig vicepartijvoorzitter Eric Wetsels vreest dat het dichtbevolkte Nederland ’boven zijn stand geleefd’ heeft. „Misschien hebben we gewoon wel te veel dieren.” Aan de andere kant snapt hij niet dat het achteraf nogal onbezonnen besluit om in Nederland zoveel beschermde natuurgebieden aan te wijzen niet meer kan worden teruggedraaid. Dat gevoel leeft bij veel meer congresgangers. De wens is groot dat het kabinet opnieuw naar Brussel gaat, om dat terug te draaien.
De stikstofmotie van het gealarmeerde Statenlid Nelisse werd in aanloop naar het congres door meer dan 800 VVD’ers ondertekend, een ongekend hoog aantal voor de liberalen. Uiteindelijk stemde 51 procent van de VVD-leden ermee in. Daarmee wordt duidelijk dat de onvrede binnen de VVD groot is. Niet alleen over stikstof. Voormalig raadslid uit Medemblik Mark Raat ziet met lede ogen aan dat zijn partij de laatste tijd heeft ingestemd met veel linkse thema’s, zoals het verhogen van het minimumloon en de aow, dit te koste van ondernemers die hogere belastingen kunnen verwachten. „Als het zo doorgaat schuiven we nóg verder op naar links en kunnen we ons ook bij die fusie van GL en PvdA aansluiten.”
De huidige ophef in eigen gelederen toont gelijkenissen met de reuring die er in 2012 ontstond over het regeerakkoord dat de VVD sloot met PvdA. In dat akkoord stond een inkomensafhankelijke zorgpremie. Het protest daartegen binnen de VVD was zo fel, dat het regeerakkoord uiteindelijk werd opengebroken en het besluit werd teruggedraaid.
Of dat nu weer gaat gebeuren, is nog maar zeer de vraag. Stikstofminister Van der Wal liet eerder weten dat ze snapt dat haar boodschap een bittere pil is voor boeren, maar stelt dat het niet anders kan. Als het aan haar ligt, wordt er vastgehouden aan het plan.
Mocht dat gebeuren, dan is het kwaad kersen eten met het Limburgse Statenlid Teun Heldens „Een drama voor onze provincie”, noemt hij de stikstofplannen. „Een VVD die in dit kabinet zit en daar voor gaat stemmen, is niet mijn VVD”, waarschuwt hij de Tweede Kamerfractie.
Onhandig
Het Westlandse oud-Kamerlid Arne Weverling vond het optreden van de stikstofminister nogal ongelukkig. „Met een brede lach op het gezicht een onheilstijding voor boeren aankondigen... Ik snap dat dat verkeerd kan vallen.”
De ochtend van het congres begon onder een nerveus gesternte. Boze boeren hadden de avond daarvoor de straat voor het huis van Van der Wal in Gelderland gebarricadeerd. De verwachting was dat ontstemde boeren ook het VVD-congres zouden gaan ontregelen. Dat viel mee. Politie, beveiliging en verkeersregelaars zagen vier trekkers aankomen en dirigeerden ze vrij probleemloos naar een braakliggend terrein. Konijnenfokker Henk Oonk, getooid in een indianenpak van een online carnavalswinkel, kreeg even verderop op de stoep een plek voor zijn ’stikstofkarretje’, een bolderwagen met daarop protestborden. Vanwaar het opmerkelijke pak? „Ook indianen werden verdreven van hun thuisgrond.” De Achterhoeker, die inmiddels BBB stemt, hoopt dat de liberalen tot inkeer komen. „De VVD moet wakker worden. Ons hele platteland gaat eraan. Dit wordt een zwarte bladzijde in de geschiedenis”, vreest hij.]
bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1217759985/vvd-ers-keren-zich-tegen-stikstofplannen-kabinet-mark-rutte-zit-er-te-lang
[„Mark Rutte zit er te lang. Dat heb je altijd bij leiders die te lang blijven zitten, dan blijft het leeg achter hen.”]
DeleteDe VVD gaat dezelfde weg als het CDA na Lubbers.
[Voormalig vicepartijvoorzitter Eric Wetsels vreest dat het dichtbevolkte Nederland ’boven zijn stand geleefd’ heeft. „Misschien hebben we gewoon wel te veel dieren.”]
Misschien is het ook niet zo handig om hier duizenden mensen per jaar toe te laten .................
[Misschien hebben we gewoon wel te veel dieren...Misschien is het ook niet zo handig om hier duizenden mensen per jaar toe te laten]
DeleteVoor beide valt iets te zeggen. 70% van de dieren-industrie is voor de export. Wij blijven wel met de stront -letterlijk- zitten.
Ook de toestroom van mensen moet stoppen. NL is zo'n beetje het drukst bevolkt land van EU. Vol = vol, zei PF indertijd al en ik meen iemand van de (toenmalige) CP, die hetzelfde zei.
Daarbij is de stikstof problematiek een gekunstelde-, waar, daar heb je 'm weer, het -corrupte- RIVM een grote rol speelt.
Follow the Money heeft daar een dossier, waar je 'U' tegen zegt, vooral m.b.t. de meetmethoden. Als je een kippenfarm weg wilt hebben, worden de sensoren aan de oostkant van het bedrijf geplaatst. Er zijn voornamelijk westenwinden in NL... En zo grossiert het rivm met trucs, dat het een lieve lust is.
Onderhand kan je stellen, dat ALLE NL-overheid TOTAAL is gecorrumpeerd. Niets is meer te vertrouwen.
[Voor beide valt iets te zeggen. 70% van de dieren-industrie is voor de export. Wij blijven wel met de stront -letterlijk- zitten.]
DeleteAls die megastallen verboden worden dan komen we al een heel eind. Is ook vele malen beter voor het dierenwelzijn.
[Ook de toestroom van mensen moet stoppen. NL is zo'n beetje het drukst bevolkt land van EU. Vol = vol, zei PF indertijd al en ik meen iemand van de (toenmalige) CP, die hetzelfde zei.]
Nederland is verreweg hét drukst bevolkte land van Europa dus waarom iedereen hier zo nodig naar toe wil of naar toe gehaald wordt, is mij een raadsel. Behalve als ik het bekijk in het kader van het plan Tri City (of zoiets). Daarin moet Nederland veranderen in 1 grote stad.
Om die reden wil men de boeren ook uitkopen, op het land wat dan vrijkomt, wil men huizen gaan bouwen. Hoezo terugdringen van de stikstof?
Maar als dat zo is, moet de overheid daar gewoon eerlijk over zijn én (veel belangrijker) ze moeten het voorleggen aan de bevolking, die moeten hierover beslissen. Regering, volksvertegenwoordiging én ambtenaren zijn uit het oog verloren wie hun salaris betaalt en in wiens dienst zij zijn. Daar moet verandering in komen.
Lees ook even deze twatterdraad van Wouter Aukema (inclusief plaatjes om een en ander duidelijk te maken):
Delete[Minister #stikstof: We moeten het Samen doen.
Links zie je de combi van Boeren & Industrie, obv brondata. Ik zie problemen in Pernis, TataSteel en Ruhrgebied.
Rechts is wat de Satelliet ziet (bron: ESA). Tata, Pernis, Antwerpen, Londen en Ruhrgebied (!)], bron: https://twitter.com/waukema/status/1535595482411683840?cxt=HHwWgMC-_ZH9w88qAAAA
Ergens in de reacties staat ook een plaatje van de Universiteit Heidelberg met concentraties van stikstofdioxide (uitstoot industrie en verkeer) in Europa. Geen probleem hoor die hoeveelheid mensen, écht het zijn de koeien ......................
[Wij blijven wel met de stront -letterlijk- zitten.]
DeleteWat dacht je van de stront die 17,69 miljoen mensen produceren?
Wederom twat van Wouter Aukema (met bronvermelding):
[Dit kom ik nergens tegen in het #stikstof verhaal:
De 17.69 miljoen mensen in NL, sto(r)ten +/- 51 kiloton pure N per jaar door het toilet.
(ter vergelijk: Industrie/Verkeer 71, Landbouw: 100)
Bron:]
bron: https://twitter.com/waukema/status/1535942072829624322?cxt=HHwWhICy6a3L4dAqAAAA
Waarbij (als er hier minder mensen zouden wonen), de uitstoot verkeer en industrie ook afneemt.
En hier twat met foto van krant, in de woorden van VVD-minister Van der Wal zelf:
Delete[Uitkopen boeren nodig om woningen te bouwen],
bron: https://twitter.com/johanknaap/status/1535528111357435904
Beetje Geschiedenis & Toekomst via comment Unz.com
ReplyDeleteNep geschiedenis bedoel je.
DeleteEr is een artikel bij zap geplaatst, over TH en het zionisme. Het gaat er nu hard tegenaan.
ReplyDeleteArtikel gescand en ook die is 'af'. Er WAS GEEN symbiotische band tussen het Nationaal Socialisme en het Zionisme. Ik wilde dat mensen eens ECHT onderzoek deden in plaats van dat geblaat van vandaag de dag.
DeleteEn wie is die Red-Shadow die daar reageert? Heeft hij enig idee wie Gilad Atzmon is?
DeleteEen geschiedenis lesje (de draad is niet als pdf te downloaden dus even doorklikken):
ReplyDelete[In America, the public is given zero information on the "Weimar Republic," the period in Germany post-WWI that led to the rise of the NationaI SociaIists in 1933.
This is deliberate. The period holds too many secrets to the modern world.
This thread will expose those secrets.]
bron: https://twitter.com/USRising1776/status/1204440949616791555?cxt=HHwWhsC-rbGqhLchAAAA
Er volgen nog 18 tweets met info, foto's en artikelen. De moeite van het lezen waard.
Scott Ritter was een dag of 10 buiten beeld.
ReplyDeleteMaar hij is terug: https://youtu.be/0qQrQCBYQXE
Napolitano stelt echt de goede vragen. Duurt 27 min.
= Er werden recent Ukr soldaten getraind in Frankrijk en Duitsland om met howitzers te vechten die GPS gestuurd zijn.
Maar het zal te weinig zijn om van de Russen te winnen.
= Rusl spreekt nu van 'denazificatie van Oost Oekraiene' , niet meer van heel Oekr.
= De Azov nazi's gerloven dat ze een Arisch ras zijn, een superieur aan de Russen en die ze Orcs noemen, en superieur aan Polen.
Ze doodden 150000 Polen en 200000 Russen tussen 1944 en 1949.
Ritter legt kort uit dat de uitspraak van Putin ( 2005: "Val van USSR is een catastrofe" ) altijd is misbruikt om Putin in de schoenen te schuiven dat hij die grote USSR weer wil heroveren. Nee: hij beschermt de etnische Russen die overal bedreigd worden na het uiteenvallen: Georgie, Donbass.etc.
Napolitano: Maar moet dat met zo'n grote oorlog?
Ritter: Putin heeft vaak aangeboden om het op diplomatieke wijze op te lossen. Wij weigerden altijd..
= Rusl doet zijn best om Ukr zo weinig mogelijk te beschadigen. Zodra een terrein veroverd is, gaat Rusland al herbouwen. Ontmijnen etc.
= Dit is geen 'Vietnam of Afghanistan.' Deze oorlog heeft doelen gesteld, en als die bereilkt zijn stopt het. ( De motor er achter is niet een MUC dat geld wqil verdienen met te doden, maar een land dat het doden wil stoppen en voorkomen. JV.)
= Putin is nooit een oorlog begonnen om aan de macht te blijven. Integendeel: economische stabiliteit en vooruitgang is zijn methode en zijn verdienste en de oorzaak dat hij blijft.
= Voor de oorlog daalde de populariteir van Zeelnsky al sterk ( van 78 naar 30) ( 78 omdat hij vrede beloofde. JV) . Hij moest alle oppositie partijen verbieden, behalve de nazi's. Hij is zelf geen Nazi. Hij verkocht zijn ziel aan de duivel. ( De duivel wordt niet bij naam genoemd.... de namen van Nuland, Kagan, Perle, Kolomoisky worden door Ritter niet uitgesproken. JV)
= De oppositie in Oekr word soms vermoord, terwijl Navalny gewoon in de gevangenis zit.
= Het Oekr volk weet nu dat de Nato hen gebruikte. Dat de Nato hen in de steek laat in feite.
= Het Amerikaanse geld gaat naar Oekr om Nazi soldaten te betalen!
= Al die Stingers die 'wij' sturen kunnen gebruikt worden om vliegtuigen neer te halen. Burgervliegtuigen. Met presidenten er in bijvoorbeeld.
Dàt is zeer gevaarlijk.
= Thomas van Aquino ( Kerkvader, middeleeuwen) zei:
"Als je niet boos bent over onrechtvaardigheid, dan is er iets mis met je."
@G.B., dank voor de tip over KvW, een zeer goede voordracht.
ReplyDelete