Friday, January 01, 2021

1105 Een nieuw Jaar, een nieuw Geluid: Gezond 100 jaar oud worden... HOE ?

In de laatste 3 maanden ben ik langzaam anders gaan eten. 

Ik begon wat minder suiker te gebruiken, en at minder brood en aardappelen. 

Ook probeerde ik 's avonds niet meer bij te snacken.

Zes weken geleden begon ik er extra op te letten en begon ik te noteren wat ik at. \

En in de laatste 6 weken ben ik zomaar 12 kilo afgevallen, zonder één keer honger te hebben ! 

Terwijl ik al sinds maart probeerde om die 12 kilo er af te krijgen,  uit angst voor Corona.  En nou lukt het wèl, zònder het bewust te proberen, gewoon door ànders te eten.

Ik eet heel lekker. 

Om 12 uur ( of 1 uur, of soms pas om 3 uur)  eet ik en dan een uurtje of 6 later weer. 

Beide keren eet ik pakweg 80 gram vlees met  vet, en 250 gram groenten (Wok + ui + broccoli). In de avond eet ik in plaats van  vlees  wel eens vette vis, of een ei, of orgaanvlees zoals lever van de kabeljauw.   Daarbij eet ik een avocado per dag, en een bakje volle yoghurt met curcuma en veel olijfolie, of walnoten.

In een video vertelt Dave Aspery dat je juist niet al; te rigide moet zijn:  je moet flexibel zijn. Je mag best af en toe zondigen, als je in grote lijnen maar geen suikers gebruikt en geen koolhydrtaten, en zeker niet de hele dag door blijft snacken. 

"Father of Biohacking" Dave Asprey on Fasting to Lose Weight and Gain Mental Clarity | Health Theory' 

Ik heb dus het afgelopen jaar aan den lijve ondervonden dat ik niet kan vermageren als ik de Officiele Adviezen volg, maar wel met gemak af val als ik de Alternatieve Adviezen volg. 

Uit veel onderzoek is gebleken dat die hele Voedsel Wereld ons voor de gek houdt , al sinds 1965. Met hun onverzadigde vetzuren en hun verhalen dat suiker gezond is. ( Vorige week nog, op de Universiteit van Nederland !  ) 

Hier een onderzoek waaruit blijkt dat Big Sugar al in de jaren 50 wist dat ze vergif verkochten . Hun strategie: zaai twijfel. Koop elk jaar een oude professor om die dan uitvoerig verklaart dat er niks is bewezen over de schade door suiker.  Een verslaafd iemand klampt zich vast aan die twijfel en blijft suikers eten. ( Minuut 10 tot 15 ) ( Tim Noakes ondergraaft Ancel Keys etc etc

Overgewicht neemt enorm toe in de landen die 'Westers' eten. 

En overgewicht is een flinke stimulans voor Diabetes, Hart en bloedvaat-problemen, en Alzheimers Disease (AD). 

Het is dus een ramp als miljarden mensen niet weten dat ze zich ziek eten, 'killing themselves with their own knife and fork', zoals Alan Goldhamer zegt. 

Valter Longo is een belangrijk onderzoeker die ontdekte dat muizen die minder te eten kregen dan hun tweeling-zusje, 30 % langer leefden.  Hij ontdekte dat je niet echt langdurig hoeft te vasten, maar dat je de 'verjonging' ook op gang kan brengen als je het lichaam de indruk geeft dat er even te weinig voedsel is.  Je doet alsof je 'vast':  het Fasting Mimicking Diet.

Die periodes van 'tijdelijk geen voedsel' waren 'het normaal'  van de honderduizenden jaren dat wij als mens evolueerden. En in zo'n periode  recycleerdden we alle afvalstoffen die in ons lichaam zaten.  We breken ze af  in onderdelen, in korte aminozuren,  en plakken die weer aan elkaar tot bruikbare of zelfs essentiele bouwstoffen.  Maar het lichaam doet dit nuttige werk alleen als het nodig is. Als het hongerig is en niks te verteren heeft.  Er is geen voortplantings-voordeel meer als je op je 60ste je cellen schoon maakt van afvalstoffen, want je baart toch geen kinderen meer.   Maar wij willen gezond 100 worden, dus voor onszelf heeft het wèl nut!

De moderne mens heeft nooit meer honger, en breekt dus al die afvalstoffen nooit af.  Dat kost hem zijn gezondheid. 

(NB: Èlke religie kent een 'vasten-tijd'. Dat is mogelijk geen toeval.)

Door kort te vasten,  zet je die nuttige cyclus aan en maak je het lichaam schoon ! 

In de laatste 30  jaar zijn we steeds meer kleine snacks gaan eten. In plaats van drie keer per dag, eten we bijna alle uren dat we wakker zijn.  En bij elke hap krijgt de alvleesklier de opdracht om insuline te produceren.   De insuline moet de suikers in de spieren en de hersenen brengen, maar op bepaald moment zitten die vol. Dan worden we insuline-ongevoelig en hebben we Diabetes 2.  Net als overgewicht is dat een stimulans voor andere narigheid:  hart, vaat, Alzheimer.

Door elke dag minstens 12 uur niks te eten, zijn de effecten van diabetes al verminderd en sommige mensen raken op die manier  hun diabetes 2  kwijt. 

Ik heb een apparaatje besteld waarmee ik continu  het glucose niveau in mijn bloed kan meten.  Benieuwd hoe dat zal uitpakken. 

Maar er zijn nòg meer Gouden Bergen in het verschiet: Het is misschien mogelijk om 100 jaar oud te worden zonder allerlei vervelende ziekten. 

De muizen van dr Longo kregen weer een gezonde jonge vacht , werden levendig en leefden 30% langer dan hun tweelingzus. 

Dr David Sinclair is bezig om te achterhalen of dit ook bij mensen zou kunnen lukken.  Zijn eigen vader was 10 jaar geleden vergeetachtig, zei dingen twee keer en was vrij immobiel. Nu reist hij de wereld rond en is scherp van geest, op zijn 80 ste.  

Papa Sinclair beweegt , slikt Metformine en Resveratrol en andere stofjes ( NMN en NR ?)  die de sirtuins voeden.  Al die stoffen dragen bij tot reparatie van kapot DNA en tot afvoer van de afvalstoffen.  En tot aanmaak van nieuwe cellen voor verloren gegane lichaamsdelen, zoals kapotte zenuwbanen. Hierbij worden de eigen stamcellen gebruikt. 

Wat  ik hier omschrijf is in feite: ons lichaam wordt weer jonger. 

Is dat geen mooi nieuws op de eerste dag van het jaar ?!? 

Hier de zeer interessante video met David Sinclair. 






 

8 comments:

  1. Interview met Austin Fitts:

    https://www.peakprosperity.com/forum-topic/fascinating-interview-with-catherine-austin-fitts-on-cbdc-and-covid19/#post-599994

    Ik heb hier veel moeite mee! De dame ziet er zeer ongezond uit, haar overslaande stem is vervelend om aan te horen, en ze komt mij paranoide over. Ik hoop dat ik het geduld kan opbrengen het uit te zien.

    Veel interessanter vind ik het Timcast interview met Martenson:

    https://www.youtube.com/watch?v=hE9UdBzG2hI

    Ondertussen, geheel voorspelbaar, worden er sigtnalen gegeven van verlenging + verstrenging van de lockdown, volgens Eucalypta:

    https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-studie-britse-variant-corona-veel-besmettelijker-dan-moeten-we-nog-veel-meer-doen~a1c8e632/
    (premium) En dikke Bruls wil dan ook maar gelijk vuurwerk voor altijd verbieden...

    Dit alles na een Britse studie die concludeert dat de R0 van de nieuwe variant een extra 0.4-0.7 hoger is dan de klassieke corona.


    Ivermectine gecriminaliseerd in z Afrika:

    https://www.youtube.com/watch?v=2mf60U7wHHw

    Verder lopen de spanningen tussen de VS en Iran fors op. Hopelijk beseft Trump dat hij geen president kan blijven door een oorlog te ontketenen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik geef het op! Dit kan ik niet aanhoren en aanzien. De Saker houdt haar redelijk bij de les, maar wanneer ik dat niet vernomen zou hebben zou mijn oordeel zijn geweest: psychiatrie!

      Delete
    2. Ik heb het niet gehoord, maar als de collega's van Chris haar de moeite waard vinden ....

      Delete
  2. [Dit alles na een Britse studie die concludeert dat de R0 van de nieuwe variant een extra 0.4-0.7 hoger is dan de klassieke corona.]

    Hoe dat in z'n werk gaat, kan je hier lezen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roeien tegen de stroom..

      Ik doe niet mee. Ook ik heb mijn grote twijfels over die R-cijfers, maar ga geen stennis maken.

      Dat is mijns inziens een bij voorbaat verloren strijd: de kudde is niet te overtuigen op dit punt.

      De lockdown zal zeker tot in April of later duren, en naar afwijkende standpunten wordt NIET gevraagd (integendeel !!!!).

      Ik heb ook geen oplossing, maar reactief gedrag is voorspelbaar, en daarom improductief.

      Delete
    2. [Ik heb ook geen oplossing, maar reactief gedrag is voorspelbaar]
      Hoe luidde dat spreekwoord ook weer? Ahh, 'wie zwijgt stemt toe.'

      Delete
  3. Van Wolveren wordt behoorlijk afgebroken in dit lange biografische artikel:

    https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/02/professor-van-de-paranoia-a4025928

    Hij heeft er ook wel een beetje om gevraagd: nieuwe inzichten moet je niet per pallet aanvoeren!

    ReplyDelete
    Replies
    1. At your service, Rootman. ( Zie volgend blog)

      Delete