Sunday, November 24, 2019

902 Over de Sharia

Oei !
Nu ga ik zowaar een blog beginnen over een zeer controversieel onderwerp, en bovendien een onderwerp  waar ik zo goed als niks van weet.

Laat ik toch maar een begin maken, dan zie ik later wel hoeveel correcties en updates ik nodig heb.

In het vorige blog beschreef ik de enorme problemen en tekortkomingen van ons rechtssysteem.
Het ergste is nog wel dat heel veelzaken wegens tijdgebrek niet aan bod komen.
Dat betekent:  het recht va de sterkste en de brutaalste. 

Hoe zit dat in de moslimwereld?

Ik zag ooit een documentaire over een imam in Iran ( meen ik)  die recht sprak in een klein kamertje, over kleine alledaagse geschillen die een mensenleven behoorlijk kunnen vergallen.

Er werd hoor en wederhoor gepleegd.
De kwestie werd beoordeeld aan de hand van enkele algemeen aanvaarde ( en eeuwen oude) criteria: de aanwijzingen uit de Koran.
Er was onderscheid tussen man en vrouw.
De rechten van de man waren ruimer, maar ook de plichten.

Dat doet me denken aan de regels van Confucius: ook daar verschil tussen man en vrouw, maar tot wederzijds voordeel.

Nu weet ik niet of deze Imams ook meer complexe zaken regelen. Ik vermoed dat het meer over familie-zaken gaat.
Ook joodse rabbi's vervullen de rol van 'rechter' in familiezaken , zover ik weet.

Harde Straffen.

De Sharia wordt als barbaarse rechtspraak beschouwd vanwege de lijfstraffen en de  manieren van executie: stenigen,  de galg en het zwaard. 

Ik wil die straffen niet goedpraten, maar wil ze wel vergelijken met ònze rechtspraak.

Bij ons is de vrijheid van het individu zo belangrijk, dat een rotte appel jaren lng zijn buren kan koeioneren en hun leven vergallen , zonder dat hem iets in de weg kan worden gelegd.  Is dat rechtspraak?

Wie in Amerika onschuldig is en toch wordt aangeklaagd loopt kans op een zeer lange straf. De beste strategie is dan om een 'plea bargain' te aanvaarden: schuld bekennen voor iets dat je  niet gedaan hebt,  omdat je het risico op 20 jaar cel niet kan lopen. Is dat rechtspraak?

Alleen de ouderen boven de 60 jaar weten nog wie de Black Panthers waren.
Toch zitten er in Amerika nu nog Black Panthers gevangen, soms al meer dan 50 jaar. Hebben ze ooit iemand vermoord?  Nee,dat niet.  Is dat rechtspraak?

   -------------

Klasse justitie, corruptie , niks menselijks zal de rechters in de moslimlanden vreemd zijn.  Daarin zullen ze niet beter zijn dan onze rechters.

Maar zover ik weet zitten de gevangenissen in moslimlanden niet boordevol, zoals in Amerika.
Zover ik weet worden gevangenissen niet gerund met winst-oogmerk, zoals in Amerika. ( Een aantal gevangenen moest langer gevangen blijven, omdat de gevangenis een groot project moest afmaken, als ik me een geval van een jaar geleden goed herinner... )

----

Nog enige gedachten over de sharia-straffen.

Af hakken van de hand.
Voor diefstal wordt een vinger of hele hand afgehakt.  Dat is niet mis.
Nu ben ik al in meerdere moslimlanden geweest, maar ik zag nooit iemand die een hand miste.  Het vooruitzicht van een afgehakte hand lijkt me wel effectiever ter preventie dan de schriftelijke melding bij politie , waarna je - als je geluk hebt-  bericht krijgt dat de zaak niet onderzocht wordt.
 
Stenigen. 
Zover ik weet is het verboden in Iran, maar gebeurt het nog weleens als het volk het recht in eigen hand neemt.
Stenigen is volgens mij een humane straf, ook al is hij gruwelijk als je er aan denkt.  Als een steen doel treft zal de gestrafte het bewustzijn verliezen. De latere stenen zorgen voor de dood. Electrocutie  duurt veel langer en is veel pijnlijker.

De galg.
Als de beul zijn val goed uit voert is de dood onmiddellijk. Maar als ie er met de pet naar gooit, kan het erg lang duren voor de dood intreedt.

Onthoofding door het zwaard.
Ook deze wijze van executie doet ons gruwen, maar was in feite een manier om de elite te doden, want de dood is wellicht  pijnloos en lukt bijna altijd bij de eerste poging.

Amerikaanse methoden: gif en electrocutie. 
Ik meen dat men in Amerika het gif niet meer gebruikt omdat het niet altijd lukt, en altijd pijnlijk is.
Ook electrocutie is altijd pijnlijk en als er iets verkeerd is aangesloten overleeft de terechtgestelde zijn executie. Je moet er niet aan denken.





No comments:

Post a Comment