Thursday, August 26, 2021

1171 Beschavingen die te ver door draven gaan ten onder. Let maar op. Gaat gebeuren.

(Ik schreef er al kort over op mijn blog 1019) 

Joseph Tainter heeft bestudeerd waarom grote beschavingen zoals Het Romeinse Rijk en de Inca's op houden te bestaan.  Kort samengevat: ze worden tè ingewikkeld.

Hij zegt: Als mensen het steeds beter krijgen dan willen ze dat behouden. Maar om hun niveau van welvaart / welzijn te behouden moeten ze hun samenleving steeds ingewikkelder maken.
De vernieuwingen die nodig zijn, worden steeds ingewikkelder. De research wordt duurder. 
Op een bepaald moment moet je al even veel energie in onderzoek en verniewing stoppen, als het oplevert.  En dan duikelt de zaak in elkaar.

Mijn ervaring is iets anders. 
Er is een gigantsche buraucratie ontstaan die het de weinige mensen die wèl productief zijn ( 20 % van de mensen volgens dr David Graeber) het leven zuur maken.  
Ik heb een map waarin 409 brieven van het CBS zitten. Met vragen aan mij als ondernemer. 

Ik moest zojuist iets melden mbt de boerderij.

Maar mijn item staat er niet tussen....

Toch zou je denken dat er voldoende vakjes bedacht zijn door onze ambtenaren : 

https://www.rvo.nl/direct-regelen#M

A

S

1 comment:

  1. Bij Fudura zijn we continu bezig met het verbeteren van onze dienstverlening.
    ]Bla Bla Bla Bla...
    Het invullen van de enquête duurt maximaal 10 minuten. Uiteraard gaan wij vertrouwelijk met uw gegevens om.

    =============
    Ik kon melden wat ik te zeggen had:


    Ik vind klant-tevredenheids-onderzoeken de grootste bron van mijn eigen ontevredenheid over bedrijven waar ik klant van ben.

    Ik doe er niet aan mee.

    Ik ervaar dat de meeste bedrijven in werkelijkheid niet zijn geïnteresseerd in echte en zinvole kritiek.
    Zelf 'honger' ik naar kritiek: alleen kritiek kan mijn bedrijf verder brengen.

    Grote bedrijven gebruiken de klant-tevredenheids bureau's juist om te bewijzen dat ze goed bezig zijn, en dat doet hen in zelfgenoegzaamheid afdalen naar de middelmaat.

    Foute boel !

    Bovendien: https://www.amazon.co.uk/Collapse-Complex-Societies-Joseph-Tainter/dp/B00IA25ZS2

    ReplyDelete