Tuesday, August 24, 2021

1170 Verslaving, Verslaving, Verslaving, Kassa, kassa, kassa. Je moet het begrijpen.

Heel lang geleden was er alleen alcohol en rookwaar om verslaafd aan te worden. 

Alleen de heel rijke mensen werden verslaafd aan eten en misschien ook wel aan sex. 

Maar er was nog geen verslavend voedsel, er waren heel weinig drugs ( neem ik aan) , er waren geen social media met 'likes' en er was geen verslavend nieuws.

Rich Roll is een belangrijke podcaster die veel aanleg heeft voor verslavingen. 

Hij overwon zijn alcohol verslaving. ( Met de 12 stappen methode.)

dr Anna Lembke was te zien in een beroemd geworden documentaire over verslavende Social Media. ( The social dilemma) 

Ze blijkt een geweldig leuke mevrouw te zijn en het gesprek tussen Rich en Anna is heel aangenaam om te beluisteren: twee mensen die  hun uiterste best doen voor 'de mensheid.' 

Maar in dit blog wil ik vooral  wijzen op een passage vanaf minuut 26 tot 30 waarin Lembke uitlegt hoe verslaving werkt. 


De neurochemistry van addiction. 

Dopamine is een neurotransmitter ( een molecule die verbinding maakt tussen de twee neuroon-uiteinden:  het 'zweeft' in die opening, die we 'de synaps' noemen.) 

Dopamine kan als een soort 'versterker van een signaal dienen, als ik dat goed begrijp. 

Er komt een signaal uit een neuron tot aan de synaps, en dopmine geeft het door aan de volgende neuron. 

Dopamine werkt vooral op het gebied van 'motivatie' en van 'beloning'. 

Als we gewoon niks doen en niks beleven zorgt de dopamine toch voor wat 

signalen van 'positief gevoel' : bijvoorbeeld  +100  pulsen per minuut.  

(Lembke noemt dat :  een  tonic base line , een basis frequentie.) 

Nu zijn er zaken die zorgen dat de afgifte van dopamine extra groot wordt: 

Chocola  geeft niet 100 pulsen, maar 150 pulsen dopamine per minuut. ( 50% verhoging)

Sex geeft niet 100 maar 200 pulsen. 

Nicotine versterkt de dopamine afgifte met 150% :  dus krijg je 250 pulses. 

Metamfetamine geeft 1000 %  versterking: dus ipv 100 pulses krijg je 1000 pulses dopamine.

En de dopamine geeft dat we ons prettig of gelukkig voelen. 

(Of verwachten ons prettig te gaan voelen, zoals ik van Andrew Huberman begreep) 

Àlle stoffen die de dopamine afgifte versterken, zijn verslavend. 

Tot zover eigenlijk niks aan de hand. Je bent verslaafd, maar ja, je wordt er ook gelukkiger van, toch ? 

Nee dus. 

Lembke legt het uit:  

Er zit een soort zero-sum mechanisme in het brein: 

wat je aan geluk er bij krijgt, moet je later betalen door je een tijdje  ongelukkig te voelen. 

Het brein streeft naar evenwicht, naar die 100 pulses per minuut. 

Als het geluksgevoel omhoog gaat (meer dopamine )  dan komen er kaboutertjes (gremlins zegt Lembke) die de productie van dopamine  afremmen, totdat het saldo nul is:  tot je gemiddelde op die 100 pulsen per minuut zit. 

Dat heet:  'The opponent process reaction' , 

in gewone taal: de kater, the hangover, the come down,  the after effect. 

Als je niet van die kater houdt, kun je snel weer chocola eten, of drugs nemen of je telefoon pakken. Zodat je de aanmaak van dopamine weer stimuleert.  

Maar als je dat niet doet, dan gaat die kater voorbij want de balans is hersteld: de kaboutertjes stoppen hun bemoeienis en je zit gewoon weeer op 100 pulses per minuut. 

Maar als je de kater bestrijdt door méér te nemen van de stof die al die dopamine produceert, dan zitten er uiteindelijk heel veel kaboutertjes die de dopamine productie afremmen. 

Dan is er geen lol meer aan, en dan neem je de chocola omdatje je je anders slecht voelt.  Het is niet meer iets om je gelukig te voelen, maar om narigheid op te heffen.  


Als ik dan stop met chocola, dan voel ik me slecht: geïrriteerd, gedeprimeerd, ik kan niet slapen etc.  Ik heb dan alle kenmerken die horen bij ontwenning van een verslaving. 

 

 

 



                               =====================

Ik herinner me dag dat ik rond mijn 18de veel over het leven na dacht, en dat ik er alleen vrede mee kon hebben als het rechtvaardig zou zijn. Mijn analyse was:  iedereen streeft naar geluk,  en op een of andere manier ervaren we even veel geluk als ongeluk tijdens ons leven.  ( De schriften waarin ik dit beschrijf liggen vast nog ergens in een stapel, opgeborgen. )   

Ik zag dat de beroemdste mensen in Hollywood zelfmoord pleegden, terwijl arme mensen toch plezier in het leven hadden. 

Deze neuro-chemie zoals door Lembke uitgelegd, zal misschien mijn hypothese van 50 jaar geleden onderbouwen.  Het lijkt er in elk geval wel op. 

Maar het kan ook verklaren waarom mensen die weten dat ze binnen afzioenbare tiojd gaan sterven ( die uitbehandeld zijn) , toch vaak zeggen dat die laatste maanden ook gelukkige maanden waren.  Meestal geven ze aan dat dit komt door een diepere connectie met  hun geliefden.  Maar die geluksgevoelens kunnen dus ook worden opgewekt door de kaboutertjes die al dat ongeluk doro al dat medische slechte nioeuws,  moeten recht trekken door flink wat dopamine zomaar uit te sturen. 

Hier en nu ga ik de theorie en de kennis van Lembke gebruiken om mijn eetlust te beperken:  alles wat je er aan plezier mee wint, moet je toch terugbetalen , maar dan ben je wel dikker geworden..

         ===============================

Het interview van Rich Roll met Andrew Huberman is even interessant en gaaat min of meer over hetzelfde onderwerp.

Heel erg de moeite waard, maar niet zo eenvoudig om te onthouden: 

 





14 comments:

  1. The Social Dilemma over verslaving aan 'social media'.
    "Deze mix van documentaire en drama onderzoekt de gevaarlijke impact van sociale netwerken, met technische experts die over hun eigen creaties zelf aan de bel trekken."
    Ja, net zoals Alfred Nobel. Maar dan is het al te laat.

    Dopamine detox aanbevolen om af te kicken. Gevaar/probleem:
    "Het eerste wat er gebeurt wanneer mensen zichzelf onthouden van deze beloningen is dat ze zich ineens bewust worden van zichzelf en van hun lichaam." M.a.w. men leeft op de automatische piloot. Je moet gaan nadenken bij iedere handeling die je doet. Da's in het begin best vermoeiend, maar ook confronterend. Bewuster leven is gezond.

    Goed commentaar van deze Kroaat. Sommigen worden verslaafd geboren.

    Bij het kijken van een YT, kijk ik ook altijd in het rechter rijtje. Daar kwam ik dit muziekje tegen. 144 miljoen keer(!) bekeken in 2 jaar. Duidt dit ook op een verslaving of op een behoefte?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik laat die Kroaat even aan het woord:

      Nino Pavkovic
      2 dagen geleden
      Me, as a 60 years old psychologist from Croatia, came to the conclusion, that addiction is a sort of self-medication providing seretonine hormons. The roots origin from unwanted pregnancy, an unhappy mother or a emotional disordered mother. The unborn child receives and shares the adrenaline level circulating in the bloodstream of the mother.
      After giving birth, the mother is again exposed to hormonal changes, fatigue from insomnia, as well to countless problems.
      In addition, our society is sadly normopathic structured: materialistic concurrence is the normal.
      Addiction is a sort of self-pity, an inability to transform the bitter experiences all of us went through.

      ( Ik moet zeggen dat ik het niet helemaal goed begrijp.

      Google:
      Wat is serotonine en waar is het goed voor?
      Serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd, wordt aangemaakt door je eigen lichaam. Dit geluksstofje zorgt ervoor dat je hersenen een signaal krijgen van geluksgevoelens. Als je zorgt voor de juiste ingrediënten, kun je dit dus zelf aanmaken.

      google:
      serotonine, ook wel genoemd 5-hydroxytryptamine, een chemische stof die is afgeleid van het aminozuur tryptofaan.Het komt voor in de hersenen, darmweefsel, bloedplaatjes en mestcellen en is een vormen van veel gif, waaronder wespengif en paddengif. Serotonine is een krachtige vasoconstrictor en functioneert als een neurotransmitter.

      google:
      Definitie van serotonine We kunnen deze stof definiëren als een hormoon dat ons lichaam produceert (meer specifiek, het wordt geproduceerd in de darmen en in de hersenen) met als doel een emotioneel evenwicht en een bepaald niveau van psychologisch welzijn te behouden.

      google: https://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine
      Serotonine is een neurotransmitter met een overwegend stimulerende werking. Het is een tryptamine die invloed heeft op het geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, orgasme en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels.

      google:
      Serotonin or 5-hydroxytryptamine is a monoamine neurotransmitter. Its biological function is complex and multifaceted, modulating mood, cognition, reward, learning, memory, and numerous physiological processes such as vomiting and vasoconstriction.


      google:
      Definitie van serotonine. Serotonine is een remmende neurotransmitter in de hersenen.In tegenstelling tot dopamine, heeft serotonine geen stimulerende effecten in de hersenen, dus het kan alleen remmend en niet opwindend zijn. Niettemin speelt het ook een belangrijke rol in de hersenen. Het maakt je kalm of je goede humeur brengt.

      Delete
    2. Om de verwarring van gelukzaligheidsstofjes nog groter te maken: endorfine en endocannabinoïden, beide komen voor bij "runner's high".

      (Het zou handig zijn, als @Rootman wat vaker de knop reply hanteerde, dan blijft de discussie logisch.)

      Delete
    3. Ik heb het stuk van de Kroaat maar even vertaald:

      "Ik, een 60 jaar oude psycholoog uit Kroatië, kwam tot de conclusie dat verslaving een soort zelfmedicatie is die seretonine hormonen levert. De wortels liggen in een ongewenste zwangerschap, een ongelukkige moeder of een emotioneel ontregelde moeder. Het ongeboren kind ontvangt en deelt het adrenalineniveau dat in de bloedbaan van de moeder circuleert.
      Na de bevalling wordt de moeder opnieuw blootgesteld aan hormonale veranderingen, vermoeidheid door slapeloosheid, alsook aan talloze problemen.
      Bovendien is onze maatschappij helaas normopathisch gestructureerd: materialistische samenloop is het normale.
      Verslaving is een soort zelfmedelijden, een onvermogen om de bittere ervaringen die wij allen hebben doorgemaakt te verwerken."

      "De wortels liggen in een ongewenste zwangerschap, een ongelukkige moeder of een emotioneel ontregelde moeder."
      Als een zwangere vrouw gedurende de zwangerschap veel slechte gevoelens heeft, neemt het ongeboren kind dat over. Die krijgt dat 'mee'. Als eerste resultaat krijg je huilbaby's en later krijgen die grotere baby's verslavingen. Zie het commentaar onder de Kroaat van Limemill: "he didn’t see a single addict who was not abused or molested as a child or didn’t have another major trauma".

      Vanaf het moment, dat wij zwanger waren -je bent het met z'n 2-en- heb ik alles in het werk gesteld om het mijn partner naar de zin te maken. Alle clichés passeerden, tot aan het om 2 uur 's-nachts jagen op zure bommen. Partner heeft 9 hele gelukkige maanden gehad en ik heb me behoorlijk uitgesloofd: geen spanningen, ruzies of wat dan ook. 9 maanden in de wolken is ideaal (voor haar) geweest. Resultaat is er ook naar: evenwichtig, intelligent kind, als het huilde was er ook echt iets aan de hand. Opvoeden ging eigenlijk vanzelf. Gebruikt alcohol met mate, rookt niet, jaagt gezond leven na en weet de grenzen.

      Delete
    4. Je was je tijd vooruit, Wolf.

      Niet ironisch bedoeld. Compliment !

      Delete
  2. Er is een ander mechanisme wat geheel buiten beschouwing wordt gelaten! Dopamine etc. werken op externe celreceptoren. Maar binnen de cel zijn ook receptoren! Het probleem is de downregulatie van die reptoren wanneer de externe receptors teveel geprikkeld worden. Dat gebeurt ook in een klinische depressie, en zeker in een verslaving. Dus ook na de doodzieke afkick blijft er lange tijd het onvermogen geluk te ervaren. Het kost veel tijd voor cellen en weefsels om hun interne receptors weer in evenwicht te brengen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. NB: Ik heb zojuist nog een goed interview met Huberman op het blog er bij geplaatst ( hierboven dus).

      Delete
  3. CNN is bezig met een felle hetze tegen ivermectine:

    https://edition.cnn.com/2021/08/25/politics/ivermectin-covid-19-fox-news/index.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Verdomd, ik had het vannacht in bed ook al gelezen !
      ( We zijn goed op de hoogtyem, jij en ik, Rootman! ( En wat dacht je van Wolf, die - meestal op Blik- ook met veel interessant nieuws komt. )

      Maar als ik jme goed herinner is het sloppy journalisme: ze noemen één onderzoek wat dan zou uitwijzen dat IVM niet werkt. Maar dat onderzoek woprdt nioet genoemd m,et een link, dus kun je het niet controleren.

      En ze kopmen weer met : voor dieren, gevaarlijk etc.

      Elk geneesmiddel dat niet voor mensen is gemaakt maar vopor dieren, is gevaarlijk omat het minder zuiver is, soms.


      NB: Ellen de Visser van de Volkskrant , daarmee had ik een discussietje een half jaar geleden. Ik ben er mee opgehouiden, want ze zijn willens en wetens blind. ( ze had het ook over: ivermectine dat de schurft bij dieren moet bestrijden... ) Ja, als je iets op die manier omschrijft, krijgt iedereen een rilling van afkeer over zicht bij de gedachte dat je dat zou willen inenten bij jezelf.

      Maar wie schetst mijn verbazing: Een week geleden had ze plotseling een artikel over 'off label use' van oude bekende medicijnen en middelen, en dat dit momenteel zo in de aandacht stond.
      Van Eyck, de arts die Steve Jobs ( met alvleesklier kanker ) behandelde werd er bij gehaald.

      Dan is het ineens wèl aanvaard !

      Verachtelijke lieden, die journalisten !
      --------

      Hieronde een deel vande correspopndentie met Ellen de Visser:


      Misschien ook dit artikel nog even lezen vandaag?

      https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/artsen-en-burgers-dringen-aan-op-inzetten-antischurftmiddel-tegen-effecten-corona~b808db2f/



      groet
      Ellen


      Op do 28 jan. 2021 om 14:30 schreef HJ :

      Dag mevrouw De Visser,

      bij toeval keek ik in de junk-map omdat ik denk een paar emails kwijt te zijn, en toen zag ik uw mail over Ivermectine !

      Heel erg aardig van U dat U reageert !
      Dat stel ik zeker op prijs.

      Ik ga U ook een goed onderbouwd antwoord geven, maar heb daar nu geen tijd voor.

      Binnen enkele dagen zal ik het U mailen.

      Met vriendelijke groeten,
      xxxxxxxxxxxxxxxx

      ------------------

      Hier het artikel van Ellen de Visser over off label gebruik:
      ( Voortschrijdend inzicht, zullen we maar denken..)

      https://www.volkskrant.nl/wetenschap/bestaand-medicijn-andere-kwaal-veilig-en-goedkoop-maar-farmabedrijven-werken-niet-meer-mee~b2545cb9/

      Delete
    2. Er was gisteren op BNR tussen 11:00 en 12:00 uur ook een item, waar IVM voorkwam. De onderzoeken werden daar afgekraakt. Luister. Rond 11:20 mogen luisteraars reageren: de eerste de beste -mevrouw- wordt direct neergesabelt. Daarna komt IVM aan de beurt.

      Aangezien alles tegelijkertijd gebeurt, vermoed ik, dat er een plan achter zit.

      Delete
    3. [We helpen de mythe dat ivermectine een effectief medicijn tegen corona is de wereld uit]

      Delete
    4. Alles wat logisch is om uit de misère te komen wordt onmogelijk gemaakt. (tijdelijke) uitbreiding IC's simpel gemaakt: "doen we niet" zonder ook maar 1 nadere toelichting. Men stuurt alleen maar aan op: prikken, prikken, prikken.

      Delete
    5. Mijn indruk (volkomen intuitief, geen enkele concrete aanwijzing) is dat ivermectine en mogelijk enkele soortgelijke stoffen (er schijnt bv ook 'avermectine', etc. te bestaan) een veel verder gaande werking te hebben, dan nu aangenomen wordt. Ikzelf heb het op mezelf bv als zeer succesvolle remedie kunnen aanwenden tegen de veel te lange en te zware bijwerkingen tegen de pfizer vaccinatie (ik heb het pas genomen 4 weken na de 2e prik, om de voorgeschreven werking niet te blokkeren). Na 6 weken moest ik nog een pilletje van 6 mg nemen omdat de bijverschijnselen weer terug begonnen te komen.

      Nu vermoed ik dat de gain of function research en de bijbehorende vaccin research niet is gestopt, of in elk geval nog vele andere doosjes van Pandora in hun koelkast heeft staan.

      Zoals bij elk avontuur van een tovenaarsleerling is er altijd wel iets essentieel wat wordt gemist.

      In dit geval zou het wel eens de antivirale en immun-modulerende werking van IVM kunnen zijn.....

      Delete