De door Sophia herschreven versie van deze canon:
In
Georgië was een pro-Amerikaanse president aan de macht, Saakashvilli. Hij
was advocaat in New York, en was ca 10 jaar politiek actief in
Georgië, waarna hij weer in de VS ging wonen.
Op
5 januari 2008 werd een, niet bindend, referendum. over aansluiting bij de NATO
gehouden. ( Nato en Georgië) De twee kleine
republiekjes “Abchazië” (A) en “Zuid Ossetië” (ZO) , hoewel door Georgië als eigen
grondgebied gezien, werden niet bij dit referendum betrokken, vermoedelijk
omdat deze voornamelijk Russisch gezind waren.
Hierop
besloot Rusland de sancties, opgelegd aan Abchazië en Zuid Ossetië wegens hun
opstandigheid tegen Georgië, op te heffen. De Duma besloot tot toenadering tot
A & ZO en Transnistrië. De handelscondities werden gunstiger en er werd
besloten tot een zekere humanitaire bijstand aan mensen met een Russisch
paspoort. Ook werden er een soort ambassades gevestigd.
Voor
gedetailleerde informatie over bovenstaande:
Het begin van de cisis.
Vervolg: Nog meer bemoeienis van Rusland met Abchazië en Zuid Ossetië.
Het begin van de cisis.
Vervolg: Nog meer bemoeienis van Rusland met Abchazië en Zuid Ossetië.
Uiteraard
was Europa het hier niet mee eens maar bij het uiteenvallen van de Sovjet Unie
had het Westen toegezegd de NAVO geen inch naar het Oosten uit te breiden, een
toezegging die werd geschonden door Georgië toe te staan het lidmaatschap van
de NAVO te overwegen. Op de reactie van Rusland is moreel en democratisch
gezien niets aan te merken, iets waar de bevolking van A&ZO het mee eens
is. Zij zijn er blij mee. Op 20 april 2008 werd boven Abchazië een Georgische
drone van Israëlische makkelijk neergehaald.
Op
wikipedia is te lezen hoe het conflict zich verder ontwikkelde.
In ieder geval is het Georgië dat op 5 augustus 2008 als eerste geweld gebruikt en dus de oorlog begint. Rusland reageert daarop en niet overmatig.( Proportioneel geweld is gerechtvaardigd).
Het leger trekt korte tijd Georgië binnen om het daarna weer te verlaten.
Hiermee toont Rusland aan dat ze geen interesse heeft om landen die na 1992 zelfstandig van Rusland werden, weer te veroveren. Als dàt de bedoeling was geweest van de 2008-Georgische oorlog, dan zou Rusland met haar legers het reeds veroverde deel behouden hebben.
In ieder geval is het Georgië dat op 5 augustus 2008 als eerste geweld gebruikt en dus de oorlog begint. Rusland reageert daarop en niet overmatig.( Proportioneel geweld is gerechtvaardigd).
Het leger trekt korte tijd Georgië binnen om het daarna weer te verlaten.
Hiermee toont Rusland aan dat ze geen interesse heeft om landen die na 1992 zelfstandig van Rusland werden, weer te veroveren. Als dàt de bedoeling was geweest van de 2008-Georgische oorlog, dan zou Rusland met haar legers het reeds veroverde deel behouden hebben.
Hier enkele aantekeningen uit eerdere onderzoekjes van mijzelf:
'Op 5 augustus 2008 schoot Georgie op een plaatsje: Tschinval, en doodde 147 mensen. Daar begon het. Georgië wilde landsdelen terug waar ze zelf in 91 en 92 een genocide hadden gepleegd! Rapport: door mevrouw Taliavini.'
Tijdens het Putin bashen wordt de oorlog in Georgië heel vaak afgeschilderd als een voorbeeld van de agressie van Putin.
De
manier waarop het conflict zich ontwikkelde en de constatering wie als eerste
geweld gebruikte toont aan dat dit een onterecht beeld is.
Wie was de agressor: Georgië of Putin?
De BBC vat het EU onderzoek samen: The war in Georgia last year was started by a Georgian attack that was not justified by international law, an EU-sponsored report has concluded.
De EU heeft in 2009 onderzoek gedaan en een onafhankelijk rapport opgesteld.
Daarin wordt vastgesteld dat Georgië met het geweld is begonnen, en dat dit geweld disproportioneel was. De ingreep van Rusland, die vredessoldaten in die regio had en dus ook een zeker recht op geweld, wordt ook boven proportioneel genoemd.
Hier het hele onderzoek: ( Wiki)
Hier wordt het EU rapport besproken: ( Wiki )
De BBC schrijft: Georgia started unjustfied war.
Der Spiegel: "EU investigators debunk ( ontmaskeren) Shakaashvili's lies"
Een havik onder de havikken, Dick Cheney, zegt in 2014 tegen interviewer Charly Rose waarom de VS in Georgië niet erg fel tegen Rusland in ging: "And part of the problem in that case, there was a question about who actually provoked whom with respect to the Georgians and the Russians."
NB: In de comments werd gewezen op een
aantal korte video's over de oorlog in Georgie:
1 /6. Saakashvili
belooft niet aan te vallen, maar doet dat toch: https://www.youtube.com/watch?v=szUPl0H082E
2/6. De Georgische
soldaten gaan gruwelijk en verwoestend tekeer, en filmen zelf hun
misdaden: https://www.youtube.com/watch?v=0T49ZLYjbTA
3/6 https://www.youtube.com/watch?v=0T49ZLYjbTA
4/6 https://www.youtube.com/watch?v=bWhXOG3fw54
5/6 https://www.youtube.com/watch?v=PXLSuthb1tw
6/6 https://www.youtube.com/watch?v=PXLSuthb1tw
4/6 https://www.youtube.com/watch?v=bWhXOG3fw54
5/6 https://www.youtube.com/watch?v=PXLSuthb1tw
6/6 https://www.youtube.com/watch?v=PXLSuthb1tw
Hier de meer informeel geschreven versie van Jan Verheul:
In Georgië was een pro-Amerikaanse president aan de macht, Saakashvilli. Hij was advocaat in New York, en was ca 10 jaar politiek actief in Georgië, waarna hij weer in de VS ging wonen.
Hij wilde zijn land laten aansluiten bij de NATO, en hield daarover een referendum.
( Nato en Georgië) Maar twee kleine republiekjes, Abchazië en Zuid Ossetië ( A&ZO) werden niet betrokken in dit referendum.
Vermoedelijk omdat ze veel meer Russisch gezind waren.
Toen besloot Rusland om de sancties ( opgelegd aan A&ZO wegens hun opstandigheid tegen Georgië) op te heffen. Rusland vond: Als Kosovo zich mag afscheiden van Servië, dan mogen A&ZO dat ook.
De Duma besloot tot toenadering tot A&ZO en Transnistrië: Gunstiger handelscondities, en een zekere humanitaire bijstand aan de mensen met een Russisch paspoort. Er werden ook een soort ambassades gevestigd.
Voor gedetailleerde info:
Wikipedia: Het opheffen van de sancties.
Wikipedia: Rusland en A&ZO komen nader tot elkaar.
Europa schreeuwde natuurlijk moord en brand, maar ooit had men toegezegd dat de NATO geen inch naar het Oosten zou uitbreiden, en die afspraak werd hier geschonden door Georgië.
Dit was Ruslands reactie, en de A&ZO mensen waren er heel blij mee. Democratisch niks op aan te merken.
Op 20 april werd boven Abchazië een Georgische drone van Israelische makelij neer geschoten.
Op wikipedia is te lezen hoe het conflict zich verder ontwikkelde.
In elk geval is het Georgië die als eerste geweld gebruikt en dus de oorlog begint.
Rusland reageert, en niet overmatig. Ze trekken even Georgië binnen en verlaten het dan weer.
Om aan te tonen: als we Georgië zouden willen terugnemen nadat we het in 1992 vrijwillig zelfstandig lieten worden, dan zou dat geen enkele moeite kosten.
Hier enkele aantekeningen uit eerdere onderzoekjes van mijzelf: 'Op 5 augustus 2008 schoot Georgie op een plaatsje: Tschinval, en doodde 147 mensen. Daar begon het. Georgië wilde landsdelen terug waar ze zelf in 91 en 92 een genocide hadden gepleegd! Rapport: door mevrouw Taliavini.'
Tijdens het Putin bashen wordt de oorlog in Georgië heel vaak afgeschilderd als een voorbeeld van de agressie van Putin.
Maar als je kijkt hoe het conflict zich ontwikkelde, en wie als eerste geweld gebruikte, dan is dat een volledig onterecht beeld.
Wie was de agressor: Georgië of Putin?
De BBC vat het EU onderzoek samen: The war in Georgia last year was started by a Georgian attack that was not justified by international law, an EU-sponsored report has concluded.
De EU heeft in 2009 onderzoek gedaan en een onafhankelijk rapport opgesteld.
Daarin wordt vastgesteld dat Georgië met het geweld is begonnen, en dat dit geweld disproportioneel was. De ingreep van Rusland, die vredessoldaten in die regio had en dus ook een zeker recht op geweld, wordt ook boven proportioneel genoemd.
Hier het hele onderzoek: ( Wiki)
Hier wordt het EU rapport besproken: ( Wiki )
De BBC schrijft: Georgia started unjustfied war.
Der Spiegel: "EU investigators debunk ( ontmaskeren) Shakaashvili's lies"
Een havik onder de havikken, Dick Cheney, zegt in 2014 tegen interviewer Charly Rose waarom de VS in Georgië niet erg fel tegen Rusland in ging: "And part of the problem in that case, there was a question about who actually provoked whom with respect to the Georgians and the Russians."
NB: In de comments werd gewezen op een aantal korte video's over de oorlog in Georgie:
1 /6. Saakashvili belooft niet aan te vallen, maar doet dat toch: https://www.youtube.com/watch?v=szUPl0H082E
2/6. De Georgische soldaten gaan gruwelijk en verwoestend tekeer, en filmen zelf hun misdaden: https://www.youtube.com/watch?v=0T49ZLYjbTA
3/6 https://www.youtube.com/watch?v=0T49ZLYjbTA
4/6 https://www.youtube.com/watch?v=bWhXOG3fw54
5/6 https://www.youtube.com/watch?v=PXLSuthb1tw
6/6 https://www.youtube.com/watch?v=PXLSuthb1tw
4/6 https://www.youtube.com/watch?v=bWhXOG3fw54
5/6 https://www.youtube.com/watch?v=PXLSuthb1tw
6/6 https://www.youtube.com/watch?v=PXLSuthb1tw
Interessante video reeks over de door Georgie gestarte oorlog. De duur per video is ongeveer 8 minuten.
ReplyDeleteWar 08.08.08 the art of betrayal
https://www.youtube.com/watch?v=szUPl0H082E
https://www.youtube.com/watch?v=0T49ZLYjbTA
https://www.youtube.com/watch?v=0T49ZLYjbTA
https://www.youtube.com/watch?v=bWhXOG3fw54
https://www.youtube.com/watch?v=PXLSuthb1tw
https://www.youtube.com/watch?v=PXLSuthb1tw
Hoi Jan, ik reageer maar even hier op je vraag over hyper-linken.
ReplyDeleteVoorbeeld: (A HREF="http://www.jan.nl/") Mijn home-page (/A)
Je moet alleen de haakjes veranderen in hekjes, moest ff zo anders word je link actief: Mijn home-page
Ik heb Huib de stoffer gegeven, dus kunnen jullie nu rustig posten. Wilde de gruwel nog 'n petsje op z'n bipsje geven, want hij is duidelijk 'n ziek SM gevalletje. Het enige wat klopt aan hem is zijn geboortejaar: 1974. Heel fout jaar om geboren te worden, dus wilde ik hem vragen of hij wel wist wie zijn ouders waren en/of hij überhaupt wel ouders heeft! We gingen aardig los in 1973, niet alleen drank en drugs, maar ook vrije sex! Was overigens ook door TPTB bedacht, net als internet met vanaf 1990 het door Cern ingevoerde Spinneweb waar we nu in 'gevangen' zitten.
Hou je taai Jan, groetjes T
Jan, dank voor het plaatsen van mijn versie. Je moet wel even jouw versie tussen die van mij uithalen :-) nu is het een beetje onleesbaar.
ReplyDeleteSophia,
Deleteik denk dat het zo wel goed is. Als er nog een fout in zit: svp precies aanwijzen.
NB: Ik heb nog iets veranderd: in jouw tekst. Heb het licht geel geblokt. ( kan later ook in de mijne.) Denk je dat dat inhoudelijk klopt? Als het OK is kan ik het gele blok weg halen.
Jan, ik bedoel dat je mijn aangeleverde tekst precies zo geplaatst hebt maar de tekst die ik jou stuurde, was een versie waar zowel jouw als mijn versie in stond (om jou te laten zien wat ik gewijzigd had), inmiddels heb ik je een nieuwe versie gestuurd (geheel mijn tekst).
DeleteDag Sophia,
ReplyDeleteje hebt gelijk!
Hoe kan ik zo slecht kijken? Het wordt echt tijd voo reen paar weken absolute rust ....
Ik heb het nu echt goed nagekeklen, en nu moet het goed zijn.
Ik had de url's vervangen door aanklikbare links, en daarom kon ik jouw tekst niet direkt overnemen.
Groet, JV
Jan, het klopt nog niet :-). Ik heb je een nieuwe versie gestuurd, die kun je in het geheel plaatsen.
DeleteRoelof Hemmen op NPO 1: 'Stan Storimans is door de Russen vermoord."
ReplyDeleteZondag 12 augustus is het precies 10 jaar geleden dat Storimans sneuvelde in Georgië.
Op zondagavond zendt de RTL een film over die zaak uit.
Heel braaf van Hemmen dat hij de kant van de Eeuwige Agressor kiest en de 'Goeden' afschildert als boosaardig. Maar ook laf natuurlijk. En dom.
In a nutshell:
De Amerikaanse bankiers en joodse ex-Russen hebben 100 jaar geleden de Russische revolutie gepleegd. ( Lees Churchill, Oudendijke, Stimson, Bertrand Russell etc. etc.) Na een gruwelijk bewind waarbij 60 miljoen Russen het leven hebben gelaten, is dat communisme ingestort.
De Amerikanen deden alsof ze voortaan vrienden waren met Rusland, maar ondertussen bedachten ze de Wolfowitz Doctrine en schreven "Rebuilding Americia's Defenses" waarin ze uitlegden dat de VS voor de komende 100 jaar de alleenheerser van de wereld zou zijn, door op vele
(onconventionele) manieren hun macht te doen gelden: met Media-leugens, Valse Vlaggen, het veroorzaken van interne opstanden in onwillige landen etc. etc.
De nieuwe baas van Georgië, Saakashvili, een handlanger van de Amerikanen, was ongeduldig en probeerde Navo-steun uit te lokken door enkele van Georgië afgescheiden gebieden terug te veroveren. ( Let op: Georgië mocht wèl zelfstandig worden van Moskou, maar de Abchazen en Osseten mochten dat niet van Tblisi!) Hij viel Tschingval aan en doodde 147 burgers.
Putin vond dit onwettig en onjuist en koos er voor om deze agressie door Tblisi te stoppen door even met tanks Georgië binnen te vallen. Daarna trok hij de tanks terug en was de agressie van Tblisi voorbij.
De EU wilde zeker weten hoe de vork in de steel zat en liet een onderzoek doen. De conclusie van dat onderzoek: "" Het was Georgië dat met de agressie was begonnen." https://www.reuters.com/article/us-georgia-russia-report/georgia-started-war-with-russia-eu-backed-report-idUSTRE58T4MO20090930
In deze korte oorlog zijn enkele onschuldige mensen gesneuveld, waaronder de Nederlandse cameraman Stan Storimans.
Wiens schuld was dit?
In de eerste plaats de schuld van de initiator van de oorlog: Georgië.
De actie van Rusland was een reactie, en had humane motieven.
Ook Neurenberg heeft vastgesteld: Diegene die de eerste agressor is, die is schuldig aan alle geweld dat door die eerste agressie wordt veroorzaakt.
Storimans koos een gevaarlijk beroep, en sneuvelde. Heel triest voor zijn familie, maar niet een gevolg van een 'moord door de Russen'.
Wie er voor kiest om in oorlogsgebied te gaan werken, weet dat hij door kogels kan worden geraakt.
Een jaar na de dood van Storimans heeft Jeroen Akkermans de plaats van het onheil bezocht en bleek dat de Russen een clusterbom hebben gegooid, met een Iskander raket.
DeleteNiet fraai, maar al eerder had Georgië ook met clusterbommen gegooid. What goes around, comes around.
Waarom gooiden de Russen die bom op een bijna leeg plein? Volgens Akkermans en zijn vrienden om de kwaliteit van de Iskander te testen, en die zo beter verkoopbaar te maken.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon militaire strategie zijn: vòòr je met grondtroepen binnen trekt, gooi je bommen. De Amerikanen doen nòòit iets anders.
Op het eind is iedereen zeer verontwaardigd, en wordt er heftig gerouwd om de 12 doden die de Russen veroorzaakten. Dat die 12 mensen nooit zouden zijn gestorven als Georgië niet had besloten om eerst 147 Osseten te doden, daar staat niemand bij stil.
Waar is het verslag van Akkermans en Storimans over die 147 eerdere slachtoffers?
Met oprechtheid en humaniteit heeft dit verslag dus niks van doen. Het is alweer de promotie van de Eeuwige Agressor.
"Roelof Hemmen op NPO 1: 'Stan Storimans is door de Russen vermoord.""
DeleteRoelof Hemmen is voorleesvader, voorheen ook op televisie nu alleen op de radio. Blijkbaar 1 die niet verder kijkt (onderzoekt) dan zijn neus lang is. Helaas zullen veel van zijn luisteraars denken met een journalist te maken te hebben, een journalist die onderzoek doet. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die wel verder kijken dan hun neus lang is waardoor de invloed van de voorleesvaders en -moeders sterk aan het teruglopen is.
Zojuist gemaild aan Omroep Brabant.
ReplyDeleteT a v: "Corrigeer een nieuwbericht'
Stan Storimans koos voor een riskant beroep.
Hij bezocht een oorlog die begonnen was door Georgië, met de moord op 147 onschuldige inwoners van Tshingval, in Zuid Ossetië.
Rusland besloot om die agressie van Georgië te stoppen. Daarbij zijn 12
onschuldige mensen gestorven, waaronder Storimans.
Mijn sympathie gaat uit naar de mensen die niet met de agressie begionnen ( De 147 Osseten) en naar diegene die de agressor een halt toe roept ( Putin). Mijn sympathie gaat minder uit naar een oorlogscorrespondent als Jeroen Akkermans die nooit over de agressie van Georgië spreekt, maar altijd over de agressie van Putin.
Hier kunt U meer lezen :
https://xevolutie.blogspot.com/2015/03/453-de-georgische-oorlog-in-2008.html?showComment=1533924182451#c7235260332306321882
Omroep Brabant:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/2811871073/Stan+Storimans+werd+gedood+door+Russische+clusterbom,+nu+is+er+een+reconstructie+van+de+fatale+dag.aspx
Een van de beste docu's :
ReplyDeletehttps://www.youtube.com/watch?v=3A3vm4MazNs&t=4710s
WHO CONTROLS THE U.S. GOVERNMENT?
Zal zeker over enige tijd worden geband. Too revealing.