Het interview met Marie-Therese is erg interessant.
Ze vertelt hoe ellendig de situatie in Rusland was onder Yeltsin. De criminelen hadden de macht in handen genomen: zowel op straat als in de Grote bedrijven.
Putin heeft heel veel ten goede gekeerd.
De mensne zijn weer veilig. Hun huis kan niet meer met administrtieve fraude worden gestolen. Ze krijgen weer een pensioen. Er zijn weer banen. Er is weer hoop en trots op het eigen land.
Natuurlijk is er nog veel corruptie. Natuurlijk is niet het hele land in 20 jaar tijd rijk en welvarend.
Maar in de afgelopen 20 jaar ging het in elk geval niet achteruit. Dat kunnen we in Europa en Amerika niet zeggen: de onderklasse kreeg het bij ons veel moeilijker. De Zorg, de bejaardentehuizen, de opvang van geestelijk ontredderde mensen: dat hele vangnet is bij ons bijna verdwenen.
Er kwamen veel reacties op deze video.
Ook mensen die boos zijn omdat ze vinden dat Rusland ook kwalijke kanten heeft.
Veel van die argumenten zijn hieronder door 'Johan Vermeulen' beantwoord.
Dit is de stand op zondag 12 mei om 12 uur, 3 dagen na publicatie.
Het andere Raam op Rusland: Marie-Thérèse ter Haar en Eric van de Beek
4.585
weergaven
1635DELENOPSLAAN
Gepubliceerd
op 9 mei 2019
GEABONNEERD 24K
Marie-Thérèse
ter Haar van de Rusland & Oost-Europa Academie is de grande dame van de
Nederlands-Russische betrekkingen. Sinds begin jaren tachtig, toen Rusland nog
onderdeel uitmaakte van de Sovjet-Unie, zet ze zich in voor een beter
wederzijds begrip tussen de landen. Zij begeleidde Nederlandse multinationals
op de Russische markt. Shell, ABN Amro, Rabobank, Philips, Campina en Grolsch.
Zij woont deels in Nederland, deels in Rusland. In Nederland geeft zij lezingen
over Rusland-gerelateerde onderwerpen en verzorgt zij solovoorstellingen over
de levens van de tsarina’s Catharina de Grote en Alexandra Romanov. Verder
verzorgt zij culturele groepsreizen; zowel naar Rusland als naar andere
voormalige sovjet-republieken. Ter Haar stelt dat er weinig klopt van het
algemene beeld dat Nederlanders van Rusland hebben, en dat de politiek en media
hiervoor verantwoordelijk zijn. Op 9 mei organiseert zijn in Arnhem een
vredestocht, waarin behalve Nederlanders, ook burgers meelopen uit de
voormalige sovjetrepublieken.
MEER
WEERGEVEN
164 reacties
SORTEREN
OP
Voeg een
openbare reactie toe…
Wat een
wazige dame. Ben niet verder gekomen dan minuut 8. Ik ben niet voor en niet
tegen Rusland. Laten we vriendschappelijke betrekkingen houden. Maar. Rusland
is momenteel sterk aan het veranderen. Putin is helemaal niet zo populair meer.
Velen in Rusland vragen zich af waarom hun levensomstandigheden niet
verbeteren. Salarissen en pensioenen zijn abominabel laag voor miljoenen
Russen. Ook vraag ik me af waarom wij die 9 mei moeten vieren? Waarom worden de
omgekomen geallieerde zeelieden waaronder vele Nederlanders van de Moermansk
konvooien niet herdacht? Zonder welke financiele en materiele steun de SU de
Duitsers aan het oostfront nooit hadden kunnen verslaan. Ik zie videos van dat
immortal regiment waarbij vlaggen met Stalin getoond worden. Veel Russen zijn
sceptisch over die militaire parade, een soort carnavalshow die Putin van deze
gedenkwaardige dag heeft gemaakt. Echt, deze mevrouw moet zich beter informeren
en zich niet laten gebruiken voor propaganda doeleinden, temeer omdat ze al
eens Rusland is uitgezet, terwijl haar groep toeristen, in paniek, reeds de
immigratie op Moskou airport gepasseerd waren en zij het land niet binnen
mocht.. Er klopt iets niet in haar verhaal.. En minister van buitenlandse zaken
Lavrov beweert dat Rusland (hij bedoelt natuurlijk de SU maar deze fout wordt
steeds vaker gemaakt) ook west Europa heeft bevrijd van de Nazis. Het gaat niet
de goede kant op daar in Rusland. Helaas. Hoe weet ik dit alles? Mijn vrouw is
Russische en heeft connecties in het moederland.
Minder
weergeven
1
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Cale, ze
komt misschien wat wazig over omdat ze veel weet en dus een keuze moet maken
over wat ze zal antwoorden. Ik heb het interview wèl gezien en ze is
glashelder. Haar ontsteltenis is dit: Toen Yeltsin het land kapot liet gaan was
Het Westen enthousiast, en nu Putin het land op bouwt wordt hij als een
gevaarlijke duivel afgeschilderd. Ze geeft ook aan dat dit een Amerikaanse
propaganda oorlog is die al in de Wolfowitz Doctrine ( 1992) en het PNAC
Rapport ( 1999) werd aangekondigd. 100 % duidelijk lijkt mij. Russen hier,
zoals uw vrouw, moeten leven met dat dagelijkse Rusland -bashen in de media, en
kijken dan voor hun eigen gemak vooral naar wat er niet goed gaat in Rusland,
zodat ze het comfortabel met hun omgeving eens kunnen zijn. In uw commentaar
lezen we dat terug. Maar volgens mij klopt er veel niet in uw verhaal. Ik zal
al uw argumenten zo veel mogelijk pareren: "Putin is helemaal niet zo
populair meer." Maar altijd nog vele malen populairder dan Trump, Macron,
Merkel, en Rutte. Zelfs in enkele westerse landen ! "vragen zich af waarom
hun levensomstandigheden niet verbeteren." Luister naar Marie Therese, dan
weet je dat juist Putin die omstandigheden enorm heeft verbeterd. Maar het is
een groot land en er is veel corruptie en waar de Amerikanen 1 week vakantie
hebben per jaar daar trekken de Moskovieten twee maanden naar hun Datsja. Putin
kan niet àlles oplossen natuurlijk. "Salarissen en pensioenen zijn
abominabel laag." Er leven minder Russen onder de armoedegrens dan
Amerikanen. "waarom wij die 9 mei moeten vieren". Omdat Hitler nooit
verslagen zou zijn zònder dat de Russen 4 jaar lang (26.000.000 doden) tegen
hem vochten. Zònder Rusland géén 5 mei viering bij ons. Zelf hebben we 4 dagen
tegen de Duitsers gevochten en sneuvelden 6700 soldaten. "de omgekomen
geallieerde zeelieden" worden wèl herdacht, door ons, op 4 mei. En vast
ook wel door de Russen. Ze zijn een genereus volk wat dat betreft. De "
financiele en materiele steun " aan Rusland bedroeg 4 tot 5 % van wat de
Russen gebruikten. Rusland versloeg 228 Duitse divisies, de Geallieerden
versloegen 58 Duitse divisies. Stalin was woedend dat Amerika en Engeland
jarenlang uit stelden om hem te helpen. De Amerikaanse strategie was duidelijk:
Laat Rusland en Duitsland elkaar vernietigen, dan komen wij op het eind er bij
en zijn wij de sterkste in de wereld en bepalen wij de gang van zaken. Bretton
Woods was al in 1944: ze stelden de buit al veilig toen de oorlog nog niet
voorbij was ! Eerloze, laffe egoisten, dat is wat ik van onze veelgeroemde
'Bevrijders' vind. "die militaire parade, een soort carnavalshow". Op
9 mei lopen de mensen met portretten van de gesneuvelde familieleden, en word het
leger in een parade aan het volk getoond. Het eerste is een emotionele behoefte
en uiting van dankbaarheid. Het tweede moet het volk de hoop geven dat ze zich
altijd kunnen en zullen verdedigen. Rusland kent vele etniciteiten, en dit is
een manier om iets van een nationale eenheid te stimuleren. "omdat ze al
eens Rusland is uitgezet" Een ad hominem argument. Maar in feite maakt het
haar Rusland-pleidooi geloofwaardiger. "Er klopt iets niet in haar
verhaal.. " Fijne suggestie, maar vertel ons liever wàt er dan niet klopt.
" Lavrov beweert dat Rusland (hij bedoelt natuurlijk de SU " Het
Russische volk heeft 4 jaar gevochten om de Nazi's te verslaan. Niet van belang
of dat nu de Soviet Unie was of de Russische Federatie. Mensen brengen offers
en hebben pijn. Niet politieke entiteiten. " Hoe weet ik dit alles? Mijn
vrouw is Russische" U gebruikt de autoriteit-drogreden: dat uw argument
goed is omdat uw vrouw Russische is en U dus meer kennis van zaken hebt. Ik
hoop U duidelijk gemaakt te hebben dat U juist daardoor de realiteit niet
objectief meer kunt waarnemen.
Minder
weergeven
1
BEANTWOORDEN
Beste Johan.
Ik heb niet zoveel zin om in discussie te gaan maar ben het met de meeste van
uw argumenten oneens. Ga zelf eens in Rusland kijken en zie dat de gewone man
steeds meer richting Stalinisme gemanipuleerd wordt. Een neef van mijn vrouw is
hoogleraar aan de universiteit van St Petersburg. Ik weet z'n exacte salaris
niet maar het is zeker geen vetpot. En armoede? Man, ga eens kijken op dat
uitgestrekte platteland hoe miljoenen Russen daar moeten leven. Met geen pen te
beschrijven. Ja de grotere steden waar deze mevrouw vertoeft doen het redelijk
goed, vooral Moskou. Maar Moskou is niet representatief voor Rusland. Putin
begon goed en ik had veel respect voor de man. Maar hij is sterk aan het
veranderen. Na de laatste verkiezingen is Putin's populariteit enorm gekelderd
omdat het duidelijk wordt dat hij de gewonen man niet wil of kan bereiken.
Heeft niets met westerse propaganda te maken. Putin is zowat elke dag op tv,
ook niet normaal. En nog wat. Ik heb verschillende Hollanders gekend die op de
Moermansk konvooien hebben gevaren (en overleefd) Voor die mensen heb ik veel
meer respect dan een politiek gestuurde meute die met Stalin vlaggen rond
marcheren. Dat immortal regiment was een fantastisch burgerinitiatief wat nu
geheel gekaapt is door de politiek. Mevrouw snapt dat blijkbaar nog niet zo
goed. Met vriendelijke groet.
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
@Cale Lorenzo
Cale, dat U het met mijn argumenten niet eens bent, begrijp ik. Maar lees ze
over een tijdje nog eens, en probeer te bepalen of ze misschien tòch hout
snijden. Denkt U dat Putin de mensen richting 'Stalinisme' wil leiden? Dat heb
ik nog nooit gehoord. Mensen als Stephen Cohen zeggen dat hij altijd erg
pro-Westers was, maar dathet Westen hem heeft afgewezen , op zeer botte wijze.
Als je 'Wolfowitz en Pnac' kent weet je dat de VS hegemon wil blijven, en dus
meedogenloos is tegen Rusland. In de VS zijn ook professoren die heel weinig
verdienen hoor. Vraag m,aar aan Adjied Bakas. Hij vertelde het hier op
Weltschmerz. Zal bij ons ook wel komen. Armoede op het platteland? En is dat
Putin's schuld dan? Lees wat ik er over schreef bij Idalium Ra, zijn onderste
post. U blijft maar bezig over die Moermansk konvooien. De vrouw van Gilbert
Doctorow was meteen na de oorlog het enige kind in haar klas dat nog 2 ouders
had. U begrijpt echt niet wat het betekent als van elk gezin één persoon
sneuvelt. Het ontbreekt U echt aan inlevingsvermogen. Dodenherdenking Gekaapt?
U bedoelt dat de overheid dit alleen steunt om er beter van te worden, niet om
de mensen die rouw te geven, en respect te tonen en een saamhorigheid te
kweken? Zo kun je àlles natuurlijk in negatieve termen vatten. Als dat uw
insteek is, dan bent niet serieus te nemen.
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
U begrijpt
niets van de huidige situatie in Rusland. Laat maar. Het zal vanzelf duidelijk
worden.
1
BEANTWOORDEN
Владимир
Путин мой герой.
BEANTWOORDEN
Geweldige vrouw
met een geweldig goed verhaal.
BEANTWOORDEN
Nog een
laatste opmerking: Marie-Thérèse zegt dat het frappant is dat Biden in Moskou
in een universiteit probeert studenten te beïnvloeden om niet op Poetin te
stemmen (2012) en dat iets dergelijks in Amerika nooit zou kunnen gebeuren. Dat
is precies een voorbeeld van de machtsverhoudingen in de wereld. Als ik Poetin
zou zijn, zou ik dat niet toestaan. Kennelijk heeft Amerika voldoende macht
over Poetin om iets dergelijks toe te staan. Amerika zit in Rusland...Ik mag
niet te veel zeggen, omdat ik ook nog naar Rusland moet dit jaar. Ik houd van
de Russische literatuur, van de Russische cultuur en de Russische taal. Het is
jammer dat de Nederlandse media zo vijandig staan tegenover Rusland. Russen
zijn hele aardige mensen.
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Vroeger had
je de CIA. en de spionnen. Tegenwoordig wordt een opponent, een target -land
verzwakt door Goede Doelen organisaties: de NGO's. Dochters van de NED en van
het NDI en volgers van Gene Sharp: Otpor, Canvas. etc etc. In Rusland waren 740
van deze ondermijnende do-good organisaties bezig. Allemaal Amerikaans geld.
Putin heeft enkele eisen aan hen gesteld, zodat ze minder makkelijk hun werk
konden doen. Je moest eens weten hoeveel kritiek dit Putin in het Westen
opleverde ! De Media zijn westers. Het zijn haat-zaaiers en oorlogs pluggers.
Èlke oorlog wordt goed gepraat. Maar als een land zich verdedigt, of als Putin
Syrië verdedigt, dat worden heel veel zwarte verhalen bedacht door de media.
Vóór je een land kan vernietigen, moet je de leider zwart maken. Zoals ex
mossad agent Ostrovsky schreef: "We zijn bezig om Saddam zwart te maken.
Dat kost tijd. Maar uiteindelijk zal hij er aan gaan."
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
Poetin heeft
ooit gezegd dat Monsanto nooit in Rusland komt. Inmiddels zit Monsanto in
Rusland. MacDonalds zit ook in Rusland. Schande!
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Je mag niet
vergeten dat Putin te maken heeft met een grote groep meer intellectuele mensen
die erg pro-Amerika zijn. ( de Medvedev groep zeg maar. ) Putin moet hen ook te
vriend houden. Zelfs de Centrale bankier mevrouw is nogal pro-Amerikaans. Ik
herinner me Yolki Palki, een soort MacDonalds. Maar waarom is het zo erg als
MacDonalds er ook is? Putin heeft gezegd dat er geen GMO toegestaan is in
Rusland. Dat is heel belangrijk. Je weet dat Putin met iedereen spreekt. Dus
hij zal Monsanto toe laten. Maar de GMO niet, hoop ik toch.
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
Mcdrek zat
in jaren 90 al in moskou. Ik heb daar voor het eerst mcdrek gehad. Zoiets
vergeet je niet als een jochie die in de soviet unie geboren was. Maar weet je
wat zo grappig is? Dat het de grote corporaties (ultra rijken) zijn die de
touwtjes vasthouden. Vergeet dat nooit. Vrije wereld heeft MKB als economie
motor en geen ene corporatie. Geen ene industrial complex die ook nog eens
eigendom is van een bank...want dat eindigd lelijk...zie ons huidige wereld.
Groei is in de kop en de handen. Niet in de omzet.
BEANTWOORDEN
Owja bijna
vergeten...naast het feit dat MKB het enige duurzame economie is, mag de
regering ook opzouten. Met meer verantwoordelijkheid voor je directe geving en
ook de bijbehorende beleving van de gevolgen gaat men stuk beter om met elkaar
en de natuur. Zie cheran in mexico. Het werkt en verdomd goed. En de mensen
daar (zelf geweest) zijn blij dat ze hun eigen leven kunnen bepalen. Federaties
en unies zijn geen oplossing zodra je hierarchie maakt. Horizontale
samenleving!
BEANTWOORDEN
55ste
minuut: Amnesty heeft het over mensenrechtenschendingen. Amnesty wordt betaald
door de NAVO.
BEANTWOORDEN
De
Nederlandse journalisten zijn bijna allemaal meelopers. (100ste minuut).
BEANTWOORDEN
Nederland is
inderdaad enorm Ruslandfoob maar tegelijkertijd hebben wij in Nederland een
aantal fantastische uitgevers die prachtige Russische literatuur uitgeven. Naar
mijn idee is er nergens een uitgever als Van Oorschot die een schitterende
Russische bibliotheek uitgeeft
1
BEANTWOORDEN
Het
anti-Ruslandgevoel is een virus.
BEANTWOORDEN
Niet veel
mensen weten dat de NAvo het plan had om inderdaad Sebastopol in te nemen om
daar een NAVO-basis in te richten. Daarom is het terecht dat Poetin de Krim
heeft gepakt.
BEANTWOORDEN
Ik ben het
helemaal eens met Marie-Thérèse, behalve hetgene zij over Poetin zegt. Poetin
heeft het van 2000 tot 2010 goed gedaan. Daarna is het de andere kant opgegaan.Ga eens kijken in het Rusland van nu. De
ziekenhuizen zijn vreselijk. De straten en wegen zijn in de afgelopen 20 jaar
niet veranderd. De bureaucratie is kafkaiaans. De populariteit van Poetin is
wel degelijk tanende, mevrouw Marie-Thérèse. Ik kom ieder jaar in Rusland.
Misschien is er wat meer orde in Petersburg. Ik was daar twee jaar geleden en
daar ziet het er goed uit, maar in andere steden is het bedroevend. Op internet
zag ik gisteren een vrouw van 98 die haar pensioen niet kreeg, omdat ze moest
bewijzen dat ze nog leeft. Als ik een visum aanvraag, moet ik me ieder jaar bij
een andere instantie melden. Wanneer je de rekening moet betalen van het water
of de verwarming, kom je terecht in een vooroorlogs kantoor dat zo uit Het
Proces van Kafka komt: lange gangen, vele wachtenden die formulieren moeten
invullen en niet weten hoe ze dat moeten doen. IN Nederland is er eveneens een
bureaucratie, maar deze verloopt vrij soepel. IN Nederland is er corruptie,
maar deze is gelegaliseerd. In Rusland is de corruptie niet gelegaliseerd. Daar
is zij zichtbaar. Kortom: alles is zeker niet koek en ei. Ik steun wel volop de
buitenlandse politiek van Poetin en ik verafschuw de Europese en Amerikaanse
politiek, maar wat Poetin doet in het binnenland keur ik af. Als we aan Rusland
denken, moeten we huilen. Er is een oud clichématig grapje: Wat is het verschil
tussen een dronken Amerikaanse soldaat en een dronken Russische soldaat? De
dronken Amerikaan begint om zich heen te schieten. De Rus gaat huilen....
Minder
weergeven
1
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
U bent een
mooie kerel! Putin heeft in 20 jaar tijd de oligarchen die de bodemschatten
hadden gestolen, de deur gewezen. De Maffia ( 'een dak" ) er uit gegooid.
Orde en veiligheid en rechtszekerheid hersteld : oude mensen worden niet meer
uit hun huis gegooid. Hij heeft het leger weer sterk gemaakt en moderne wapens
ontwikkeld zodat die gekke Neocons misschien niet meer durven aanvallen ( wat
ons allemaal het leven zou kunnen redden! ). Hij heeft economische verbanden op
gezet met de BRICS en Oost Azië. Hij heeft de staatsschuld tot bijna 0 $ terug
gebracht. ( In de VS heeft elk kind dat geboren wordt een schuld van pakweg
100.000 $ ) Hij heeft een eind gemaakt aan het straffeloos vernietigen van
landen door de VS: Na Irak,. Afghanistan en Libië was Syrië aan de beurt en dan
Iran en Venezuela. Als we geluk hebben worden Iran en Venezuela niet meer
vernietigd. Aan wie ligt dat, denkt U ? En nou komt U zeuren dat de wegen niet
goed zijn. Dat het in de kleine dorpjes armelijk is. Dat de ziekenhuizen slecht
zijn. U had gewild dat hij dat óók nog zou doen? In 20 jaar ? Maar bij òns is
de Zorg verdwenen. De Bejaarden moeten maar zien. De geestelijk gestoorden
lopen op straat. In Amerika is het nòg veel erger dan bij ons. 20 jaar geleden
ging het nog. En bij ons ook. En terwijl Putin dus enorm veel goeds deed komt U
met verwijten dat er zaken zijn blijven liggen..... terwijl die zelfde zaken (
infrastructuur, zorg etc) in veel andere landen juist enorm veel slechter zijn
geworden in 20 jaar. Doe een beetje normaal zeg.
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
Wat een
heerlijke gepassioneerde vrouw !! Ik wordt spontaan verliefd. :) Hopelijk zet
in NL de politieke verandering door en krijgen we wat meer verschillend geluid
in de media. En een eerlijker beeld van Rusland. Overigens, ik hou van Rusland.
Wat een muziek!! En ik ben sinds kort opa en het mooiste woord voor opa in de
wereld is het Russische: Deduska.
BEANTWOORDEN
Natuurlijk
zijn mensen in Nederland voor 90 % negatief t.o.v. rusland/Putin. De MH17 is zo
iedereen duidelijk is,, neergeschoten door russiche leger. Maar hier worden
allerleid opzichtig onjuiste leugens door de russen tegenover gezet. De
winterspelen in Sotschi zijn op schandalige wijze met doping door het kremlin
bedonderd. Hier komt geen erkenning voor. Alleen leugens.. Dus je kan niet anders
van een gewone nederlander verwachten die verder geen kennis van de gewone
russische burger of geschiedenis heeft. En wat er verder voor de gewone man die
rusland niet volgt ontbreekt aan negatieve westerse krachten.. En zeker niet
weten van al die moeilijke en negatieve krachten in rusland na 1989.. En de
nederlandse politiek kan het zich nu haast niet veroorloven om niet negatief
tegenover rusland te zijn in de media.. ! Vooral in nederland niet na MH17 !
Russen hebben ons niet bevrijdt van de Nazi's.. Ze hebben zichzelf bevrijdt van
de duitsers.. En wat hebben ze in aanvang van WOII zelf gedaan,.. in Polen..
Wat voor plannen hadden ze zelf.. De russen zijn niet heilig. En het westen ook
niet..
Meer
weergeven
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Beste
'Eurovisie 2010' , U hebt uw vaderland verlaten en voelt de stille verwijten na
MH17. Maar zou het niet verstandiger zijn als U zich in die MH17 zou verdiepen
? Er zijn geen bewijzen voor Russische schuld. Nou ja, Bellingcat met
gemanipuleerde foto's. Dat terwijl John Kerry beweerde dat ze satellietbeelden
hadden die de schuld van Rusland zou bewijzen. We hebben ze nooit gezien. De
ex-CIA baas Pompeo zegt dat ze daar liegen en bedriegen: https://www.youtube.com/watch?v=qfrhATD4nM0
( 19 sec.) Maar wat ze ook leren bij de CIA: plausible deniability. Dus niet
zèlf de leugen verspreiden, maar een ander citeren of gebruiken. Bellincat is
hun vehicle. Later misschien meer.
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
@Johan
Vermeulen Waarom zouden er geen satelietbeelden zijn ? Van een gebied waar
oorlog heerst.. Ik snap dat het een groot gebied is.. En satteliet wel heel
scherp kan zijn bij mooi weer wat het was.. Maar voor gedetailleerd beeld zou
het misschien wel op een kleiner gebied gericht moeten zijn.. Wat misschien wel
of niet zo was. Wellicht houden ze de beelden achter als munitie.. Zo gauw je
het geeft.. ! Het feit dat rusland met al die bewezen nonsens kwam.. is dan
meer dan het tiendubbele van dezelfde orde.. Maar in mijn reactie ging het mij
meer dat het vanwege de feiten nu een vaste cirkel is gevormd.. Door mh17 en de
doping en al die andere negatieve feiten over rusland en dat politici daarom
ook niet de kant van rusland op kan.. Omdat de politici te maken hebben met
deze feiten.
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
@eurovisie2010
Ja natuurlijk heeft de VS satellietbeelden. Kerry zei 3 dagen na de ramp: We
hebben alles gezien. Maar waarom wil hij de satellietbeelden dan niet geven?
Omdat de Buk waarschijnlijk is afgevuurd vanuit Oekraiens gebied. https://www.ad.nl/buitenland/kerry-zwijgt-over-radar-of-satellietgegevens-mh17~aaec4b92/
Of het is geen Buk geweest. Een OVSE waarnemer, Buciurkiw, zei onmiddellijk dat
hij ronde kogelgaten zag in de cockpit. In elk geval was dit een model-Valse
Vlag aanslag: Je veroorzaakt bloed en puin en zegt dan direct dat jouw opponent
het gedaan heeft. Dat is wat Kerry deed. Ook al lever je later dat bewijs niet
meer, of wordt later bekend dat je het zelf gedaan hebt: die opponent blijft de
zwarte Piet: dat zit bij de mensen in het hoofd gebrand. Omdat bloed en puin
met overleven te maken heeft: we willen dan direct weten waarvandaan het gevaar
kwam. Dat vergeten we nooit meer. Denk U in: die aanslag had GEEN enkel nut
voor Putin. Alleen nadeel. Waarom zou hij dat doen? Toch is de beleving dat
Putin het gedaan heeft. Dat is de INDRUK die alle Nederlanders hebben. Maar de
VS wil Rusland kapot maken, isoleren, ze wil ook Oekraïne in haar kamp krijgen.
Ze wil haar raketten in Oost Oekraïne opstellen, vlak bij Moskou. Allemaal
redenen om die valse vlag te organiseren. Andere mogelijkheid: Dat de3 rebellen
het per ongeluk hebben gedaan. De bevolking van Donbass werd door bommen uit
vliegtuigen bestookt vanuit Kiev. Een regering die haar eigen volk bombardeert
! Het volk had het recht om die vliegtuigen neer te halen. Is ook gebeurd. Maar
die vliegtuigen zochten 'cover' bij passagiersvliegtuigen. De vrouw van
Motorola (een warlord, is gesneuveld) heeft op youtube voor dit scenario
gewaarschuwd, enkele weken vóór de MH17 werd getroffen. Dus het kan ook dat de
rebellen het deden, maar dan stonden ze in hun recht. Ze mogen bom-vliegtuigen
neer schieten. Dat daar passagiersvliegtuigen naast vliegen is wellicht niet
opgemerkt. Schuld van Kiev dus. Daar hadden geen passagiers vliegtuigen meer
mogen vliegen !
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
@Johan
Vermeulen We zijn het eens.. Die MH17 had daar niet mogen vliegen. Maar ja,
in de media was het slechts (ook volgens de russen) een burger-oorlog !! Jij
claimt ook nog steeds dat er een opstand van "friezen" met de
hooivork boos waren (rebellen).. En wie had gedacht dat hooivorken zo hoog
konden komen.. Ze vlogen nog wel op commando van Kiev op 10 km hoogte. Maar we
weten dat het russische leger daar huis hield ! Op de krim waren de russen
groene mannetjes.. Het russische leger heeft gewoon een fout gemaakt. Waar
gehakt wordt vallen spaanders. Maar toegeven willen/kunnen ze het niet.
Iedereen heeft hier schuld. Het is niet anders. En nu staat rusland er slecht
op. En sotchie hebben ze 100 % aan zichzelf te danken. En dus ziet 90 % van de
nederlandse burger rusland als het kwaad.. En kunnen de politici als ze al
willen.. niet anders.. |En daar ging het mevrouw in de video om.. Laat de
russen maar erkennen..
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
@eurovisie2010
Wat U maar niet wil weten is dat het de VS is die besloot dat Putin niet mocht
aansluiten bij de NAVO. Dat de VS het ABM verdrag op zei. Dat de VS de Oranje
Revolutie in Oekraïene organiseerde ( mevr Ter Haar was daar getuige van en
spreekt er over.) Op video kunt U Victoria Nuland horen zeggen dat de VS al 5
miljard $ investeerde om Oekrïene te destabiliseren ( democratie te brengen) en
zodoende Rusland te verzwakken. Als Putin de legaal aanwezige Russische
militairen op de Krim niet als 'groene mannetjes' had in gezet om het
referendum ordentelijk tte laten gebeuren, dan had de Krim zich niet uit eigen
beweging en legaal kunnen afscheiden van Oekraine. Daarna vroeg de Krim of het
bij Rusland mocht aansluiten. Dat mocht van Putin. Donbass: Een zelfde soort
probleem: de VS heeft esxtremisten in Kiev op de troon getild, en de etnische
Russen voelen de dreiging. Komen ion opstand. Halen Igor Strelkov als hun
leider binnen. Strelkov wil Kiev veroveren! In augustus eist Putin dat Strelkov
weg gaat en danzal Putin de opstandelingen met wapens steunen: de vontorg.
Uiteraard alles onofficieel. Maar als ook de Donbassers vragen of ze zich bij
Rusland mogen aansluiten weigert Putin dat. prof. Paul Robinson ( Canada) geeft
een aardig overzicht van wat er gebeurde: https://www.youtube.com/watch?v=9mLfXcFZpu0
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
@eurovisie2010
U schrijft: "En sotchie hebben ze 100 % aan zichzelf te danken. En dus
ziet 90 % van de nederlandse burger rusland als het kwaad.." Ik heb al die
zwartmakerij van Rusland (in de westerse media) bestudeerd, en kom altijd tot
de conclusie dat er niks bijzonders aan de hand is en dat er zeker nooit echte
bewijzen zijn. 1) Diplomaat Borodin die zijn vrouw sloeg: onzin. Bovendien,
lees Willy van Damme: zulke berichten over diplomaten komen NOOIT in de karnt.
Hier is dus zwartmakerij gaande. 2) Al die journalisten die door Putin zouden
zijn vermoord: geen enkel bewijs. Vaak hadden ze tsjetsejenen voor het hoofd
gestoten ( Politkovskaja bijv.). Dan weer stierven ze pas als ze al hun kwaad
hadden verspreid. Hen dan doden heeft nauwelijks nut. Stel je voor dat Putin
alle journalisten moet laten doden die slecht over hem schreven ! 3) Doping in
de sport. In welk land gebeurt dit niet? Gaat vaak jaren door. De wetenschapper
die dit in Rusland deed is eerst door de Russen gestraft, en is later naar de
VS gegaan met zijn verhaal. Daar is hij nu nog. Ik heb alle details, als U er
om vraagt zoek ik ze op. 4) Litvinenko, Skripal. Magnitsky. Bestudeer die
zaken, maar dan vanuit de kritische media: er blijft niks van over. Het zijn
propaganda projecten. Als U de details vraagt kan ik ze U geven. Over Magnitsky
heb ik elders al een link gegeven. 5) Putin zou "Het grote Rusland' weer
willen herstellen, want hij had gezegd dat het instorten van de USSR de ramp
van de eeuw was. Dit is wel het duidelijkste bewijs dat de westerse media
volledige propaganda apparaten zijn geworden. Lees de speech van Putin. Hij
geeft precies aan waarm dat uiteenvallen zo dramatisch was: bedrijven sloten,
mensen kwamen op straat , pensioenen werden niet betaald, de maffia was de
baas, niet de politie. Het wàs een grote ramop, zoals iedereen weet. Nergens
lees je dat hij het verlies van de zelfstandig geworden landen bedoelt als
zijnde de ramp. Dat is wat Bolton heeft verzonnen, en wat iedereen , ook Obama
daarna heeft beweert: Putin wil die landen weer heroveren ! Leugens !
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
Nog los van
alle aan- en opmerkingen die op de mening en de weergave van de feiten door
Marie-Thérèse ter Haar mogelijk is, is het hoofdbezwaar tegen haar
reconstructie en stellingname dat zij Russofobie verwart met fobie voor de
huidige machthebbers in het Kremlin. De angst voor de veiligheidspolitiek
van het Kremlin bestaat in Nederland bij een groot deel van de bevolking op een
instinctieve manier na de schending van de soevereiniteit en territoriale
integriteit van Oekraïne door de bezetting in 2014 van de Krim door de
Russische Federatie die in UNGA-resolutie 68/262 op 27 maart 2014 met 100
stemmen voor werd veroordeeld. Die angst en verontwaardiging werd verhevigd
door het neerschieten van de MH17 op 17 juli 2014 waarbij 193 Nederlanders
werden gedood. Volgens het tot nu toe meest geloofwaardige en plausibele
scenario van het onderzoeksteam JIT werd de raket waarmee de MH17 werd
neergehaald afgeschoten door een regulier onderdeel van het Russische leger, te
weten de 53ste Luchtafweer Raket Brigade uit Koersk. Het Kremlin heeft voor
deze daad waarvoor de politieke leiding verantwoordelijk is tot nu toe geen
verontschuldigingen aangeboden. De inmenging van het Kremlin in de
Amerikaanse verkiezingen van 2016 zoals die onlangs in het rapport
van speciale aanklager Robert Mueller uiteen werd gezet heeft wellicht niet
de angst voor, maar wel de boosheid op het Kremlin vergroot. Met dezelfde
soort inmenging in de publieke opinie in de aanloop
naar verkiezingen van Europese landen als Duitsland en Frankrijk
heeft het Kremlin zich ongevraagd opgedrongen en niet populair gemaakt.
Nederland kende in 2018 met de bizarre episode van de vier Russische spionnen
van de militaire inlichtingendienst GRU die op heterdaad werden betrapt bij de
OPCW een inmenging van het Kremlin die evenmin de beeldvorming over het Kremlin
bij het grote publiek positief beïnvloedde. Bij de Nederlandse
bevolking, de Nederlandse media of Nederlandse bedrijven bestaat desondanks
geen angst voor de Russische Federatie of de inwoners ervan. De politieke en
culturele afstand is daarvoor gewoonweg te groot. Russen in Nederland vormen
geen factor van betekenis. Het is eerder omgekeerd, de Nederlandse regering en
het Nederlands bedrijfsleven (Shell, Gasunie) steunen samen met Duitse regering
en bedrijfsleven ondanks de retoriek en de beeldvorming die anders suggereren
tegen bestaand EU-beleid de aanleg van de gaspijplijn Nord Stream II waarin het
door de Russische staat gecontroleerde Gazprom een meerderheidsbelang
heeft. Nederlandse media reageren daar weinig kritisch op. Maar tegen alle
logica en beleidsafspraken van het Third Energy Package van de EU in wordt
hiermee wel de energieonafhankelijkheid van de EU van het Kremlin
vergroot. Russofobie of een verhoogde gevoeligheid voor de dreiging met
geweld door het Kremlin bestaat vooral in landen die in het recente verleden
onder het geweld van de Sovjet-Unie (tot 1991) of de Russische Federatie hebben
geleden. Vooral in Polen (Katyn), de Baltische staten of Tsjechië. Oekraïne
heeft zich door de invasie van speciale troepen van de Russische Federatie in
Oost-Oekraïne sinds 2014 in dat rijtje geschaard. In Nederland bestaat geen
fobie jegens de Russische Federatie, Rusland of de Russen, maar eerder een
welwillende en barmhartige houding jegens de Russen die slachtoffer zijn van en
in gijzeling zijn genomen door de machthebbers in het Kremlin. In de Russische
Federatie bestaan geen vrije, eerlijke verkiezingen en kunnen zoals in
democratieën de machtshebbers niet naar huis gestuurd worden. Opponenten als
Alexei Navalny of Mikhail Kasyanov worden uitgesloten van het electorale
proces. Als Nederlanders deze feiten al paraat hebben, dan hebben ze eerder
medelijden dan vrees voor de Russen die dit lijdzaam moeten ondergaan. De macht
in het Kremlin wordt steeds autoritairder, terwijl de inwoners minder welzijn,
minder economische voorspoed, minder vrijheden en minder alternatieven hebben
om zich uit te spreken. Als er al angst in Nederland bestaat, dan is dat geen
angst voor het Russische volk, maar voor de macht in het Kremlin die een
veiligheidspolitiek bedrijft die de Europese veiligheid onnodig en ongevraagd
onder druk zet.
Meer
weergeven
1
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Hallo George
Knight, even wakker worden! Je bent hier op Weltschmerz ! Wij kennen de
officiele versie van de werkelijkheid die jij hier herhaalt ! Reageer eens op
wat hier verteld wordt. Wijs ons precies aan - met goede onderbouwing - waar
het verhaal van mevrouw Ter Haar niet klopt. ( Disclaimer: ik heb niet jouw
hele verhaal gelezen...) ( Nog een opmerking : ik ken je als iemand die dagen
de tijd heeft en neemt voor zijn epistels. Niet doen svp. Uw verhaal horen we
al de hele dag om ons heen. )
BEANTWOORDEN
@Johan
Vermeulen, ik heb zelden zoveel onzin horen vertellen, die zichzelf Rusland
deskundige noemt. Het klinkt meer als de spreekbuis van Poetin. Zo ontzettend
ver van de werkelijkheid wat zij verteld. Ze is waarschijnlijk bang, dat zij
anders Rusland niet meer inkomt.
BEANTWOORDEN
@Rob Mokum
Rob, je schrijft vier zinnen. Elke zin is een beschuldiging , een negatieve
opmerking. Nergens 1 argument. Heeft U niks te vertellen? Dan bent U gewoon een
joodse trol, neem ik aan.
BEANTWOORDEN
@Johan
Vermeulen, zeer intelligente reactie van je. Geeft al aan, dat je weinig
verstand hebt van Rusland, maar dat vermoeden had ik al. Iemand die Karel van
Wolferen serieus neemt, die schaal ik qua iq niet erg hoog in.
BEANTWOORDEN
@Rob Mokum
Rob, je schrijft drie zinnen.Elke zin is een handvol modder. Maar er staat
nergens een argument. Trol.
BEANTWOORDEN
https://youtu.be/DSMuo41dAfg Voor de
geïnteresseerden: Alexander Munninghofover de starre houding van Europa ten
opzichte van Rusland
BEANTWOORDEN
I like
Vladimir Putin. ✌
2
BEANTWOORDEN
De Krim is
bevrijd door Rusland, niet bezet. Maar die mening wordt mij door mijn collega's
en vrienden en familie in dit 'tolerante' Nederland niet in dank afgenomen. En
overigens vind ik Poetin en Trump goede presidenten. Maar die mening is ook
fout in dit 'tolerante' Nederland.
BEANTWOORDEN
Wat een
heerlijke vrouw, een dame.
1
BEANTWOORDEN
Arnhem, mijn
geboortestad, is ook de stad waar een slag om Arnhem plaatsvond in 1813 tussen
de Russische bevrijders en de Franse bezetters. Боже, Царя храни!
1
BEANTWOORDEN
Eindelijk
eens dit. De Rusland waanzin van de media work ik knettergek van en is vaak
ongefundeer en hypocriet.
4
BEANTWOORDEN
Ik ben blij
met deze uitzending. Jammer dat Nederland er het negatiefst uitspringt in zijn
houding tegenover Rusland. Dat kan alleen verklaard worden door de negatieve
geluiden in de pers, gevoed door Amerika, en schoothond EU, kortom door
negatieve indoctrinatie alom. Elders in dit Café kan je horen dat de VS-economie
drijft op de wapenindustrie. En ook wapens hebben een houdbaarheidsdatum, dus
moeten er voortdurend brandhaarden gecreëerd worden in de wereld, desnoods ook
in Europa. Dankzij Putin is dat laatste nog niet gelukt.
Minder
weergeven
2
BEANTWOORDEN
Veel liefde
en respect voor de gegeven wijsheid. Wederom veel waardevolle informatie. Opdat
deze tendens doorslaat naar de brede samenleving!
2
BEANTWOORDEN
De media
zijn het eigendom van multinationals en hobbelen kritiekloos achter de
Amerikaanse persbureaus aan
3
BEANTWOORDEN
Bravo
Marie-Thérèse. Nederland is het bibberende schoothondje van de US geworden. En
de media is hier te onnozel om serieus te worden genomen.
4
BEANTWOORDEN
Episch stuk.
Deze vrouw inspireert duizenden - met haar houding, enthousiasme, kennis van
feiten. Ook mij persoonlijk heeft ze zo geinspireerd dat ik mij als
vrijwilliger bij de Vredesmars heb aangesloten. Als het goed gaat zullen we dit
initiatief voortzetten.
4
BEANTWOORDEN
Respect voor
haar. Ik proef dat zij zoveel meer wil zeggen.......Ze laat zich zacht uit
betreffende journalisten......ze laat zich zacht uit betreffende
politiek/politici. En dit alles daar ook zij zeker moet weten welk spel er echt
gespeeld wordt. Zij moet echter zich echter bewegen in 2 werelden....die van
Rusland en het westen....dus het is wel begrijpbaar. Zij gooit het vaak op
..onwetendheid......slechte voorlichting. Maar net als bij de huidige CO2 en
klimaat hoax krijgen mensen die een ander verhaal vertellen niet de kans om dit
via de gevestigde media aan het publik te laten weten. Zouden journalisten en
journalistiek echt te goeder trouw zijn...dan zou dit wel mogelijk moeten zijn.
Kijken we naar de politiek dan zien we dat links en echts zich als een blok
tegen FvD opstellen. Links steunt hun opponent om FvD uit te kunnen
schakelen......Is dat omdat FvD een te grote concurrentie is voor zowel links
als rechts ? Soms zie je wel eens dat parlementariërs zich wat gematigder
opstellen.......meer aan waarheidsvinding doen. Wat we dan ook zien is dat deze
meteen weer teruggefloten worden (CDA). En wat laten zij zich makkelijk
terugfluiten. Eerste kamerleden die hun werk goed doen overeenkomstig het doel
van de eerte kamer worden als dissidenten aangemerkt. Dat werk goed doen
gebeurde helaas alleen maar omdat zij toch de politiek al gingen verlaten. Een
feit is ook dat mensen die wel aan waarheidsvinding doen nooit een politieke
carrière binnen de huidige politieke partijen zullen maken. Waarheidsvinding is
inmiddels gedefiniëerd met complotdenken binnen de huidige politiek......en
complotdenken is gebaseerd op fake. Thérèse vertelt haar verhaal in happabere
brokken voor hen die nog in totale "onwetendheid" verkeren. Of in
totale ontkenning verkeren. Hoop dan ok dat haar verhaal meer mesen tot
nadenken gaat aanzetten. Nadenken dat zal leiden tot onderzoek door hen zelf.
Dacht de westerse politiek Rusland/Putin met sancties, afgedwongen door de US,
te kunnen beteugelen, blijkt nu dat deze sancties zich steeds meer tegen het
westen zelf keren. Wat de machten achter de US en EU bij anderen wel nog
lukte....zal ze niet gaan lukken bij Rusland. Chapeau voor Putin en de krachten
achter hem. Maar laten we niet te vroeg juichen.........achter de coulissen
bevinden zich immers de echte rulers van de huidige wereld. Rulers die het niets
uitmaakt wie in de ogen voor het publiek het beste met dit publiek voorheeft.
Rulers die zowel vriend als wijand financieren........steunen. Voor hen was het
tot nu toe altijd....kassa. Ook onder die rulers is er nu "oorlog".
Zo is de huidige klimaat en CO2 hoax een produkt van de Rockefellers.....voor
wereld hegenomie. Gaat Trump hier niet in mee omdat hij het poppetje is van een
andere partij ? Welk spel speelt Trump eigenlijk ? Hier zeg je....hij is goed
bezig en elders zeg je...wat doet hij nu ? Is Trump ervoor aan het zorgen dat
iedereen zijn ware gezicht laat zien ? De tijd zal ook dit weer leren.
Minder
weergeven
1
BEANTWOORDEN
Deze mevrouw
is volledig geïndoctrineerd. Even paar feitjes op rij. Alle topposities in
Rusland zijn bezet door de persoonlijke vrienden van Putin. Er is geen sprake
van democratische verkiezingen. Zogenaamde talkshows op de Russische TV zijn
niks anders dan geregisseerde shows met de enige doel om de Westerse wereld zwart
te maken. Iemand die echt voor zijn mening opkomt wordt genadeloos in de
gevangenis gegooid. 1 van de 5 Russen leven onder de armoedegrens en deze grens
is ongeveer 120 euro per persoon per maand. De echte armoede is veel hoger.
Agressie van Rusland tegen de Westen is ongekend.
Minder
weergeven
1
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Gennadi,
even een paar feitjes op een rij. Het waren de Amerikanen die in de jaren 90
zorgden dat de Russische President veel bevoegdheden en veel macht kreeg. Putin
heeft daar van geprofiteerd. Ja, hij gaf top-banen aan de mensen die hij al 20
jaar kende. Waarom zou hij die geven aan mensen van wie je maar moet afwachten
wat ze gaan doen? In zijn positie wordt hij omringd door strooplikkers die zich
mooi voor doen. Over de russische TV. Ja, pro Putin tv, wellicht. Maar ook
Nederlandse en Amerikaanse journalisten zijn vrij om in die shows anti-Russische
info te spuien, wat ze maar willen. Karel van Wolferen of Kees van der Pijl zal
je bij ons nooit op tv zien: Censuur ! Gennadi: Het westen ìs zwart !! Wie is
er genadeloos in de gevangenis gezet? Waar zijn de russische Manning en
Assange? Over de armoede: Wierd Duk schrijft in 'Poetin, straatvechter' (2014)
op pagina 38 dat in 2000 maar liefst 40% van de Russen onder de armoede grens
leefde en in 2014 nog slechts 11%. Er blijft niet veel van jouw feitjes over,
beste Gennadi.
Minder
weergeven
2
BEANTWOORDEN
@Johan
Vermeulen Het verschil tussen ons is dat jij baseert zich op de mening van
de andere, die niet altijd onpartijdig zijn. Ik ken de situatie van binnen. Ik
kan nog goed herinneren dat in het begin van de jaren 90 Rusland stond aan het
instorten en hongersnood was meer dan reeel. En dat was directe gevolg van zeer
inefficiënte staatseconomie. En dat waren de Westen die de Russen hulp
schieten. En ja, de overgang naar de vrije economie was alles behalve makkelijk
maar toen was de hoop dat dat beter wordt. Die hoop is nu helemaal vervlogen.
De oud zeer inefficient staatseconomie is op weg terug en alleen de hoge olie
en gasprijzen houden de economie nog in stand. En ja, jij zou dus vrij normaal
vinden als Mark Rutte zou aan zijn oude gymleraar een positie CEO van Philips
of Shell geven? Het is precies zoals het gaat in de Putin's Rusland. Zeggen de
namen van Magnitskiy, Chodorkovskiy, Navalny en vele vele anderen je iets? En
hoe zit het met de agressie tegen Georgie en Oekraine? Keurt jij dat goed?
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
@Johan
Vermeulen 'Maar ook Nederlandse en Amerikaanse journalisten zijn vrij om in
die shows anti-Russische info te spuien, wat ze maar willen.' Het is ook niet
waar. Er zijn alleen maar de poppetjes, die door de Kremlin zijn betaald. Zij
spelen een rol van bloeddorstige Uncle Sam om aan de Russen laten zien hoe
slecht en ongeloofwaardig de Westerse journalisten zijn.
BEANTWOORDEN
@Gennadi
Derjavets Mooi dat jij je nog goed herinnert dat er een hongersnood dreigde
in Rusland begin jaren 90. Je bent wellicht de enige. Heb je ook artikelen die
daar over schrijven? Het westen kwam te hulp? Ja, ze zullen Yeltsin wel hebben
ingefluisterd dat hij de Duma met tanks moest beschieten. Lekker democratisch!
Elke Rus kreeg een voucher, maar wist niet waar en hoe. Zo werden enkele
oligarchen met sterke banden in het Westen miljardair. Toen Chodorkovsky de
gevangenis in moest werden de Rothschilds plots de baas in zijn oliebedrijf.
Bedoel je dat Gazprom ( etc.) slecht geleid worden omdat daar incompetente
vriendjes van Putin de scepter voeren? Naam en toenaam graag: van de bedrijven,
de staat van dienst en de naam van de 'gymleraar". ( In een communistisch
land zijn geen ondernemers. Gymleraar is dan een aardig beroep. Goede kans dat
die man een enorm zakelijk talent had.) Ja, ik weet àlles over Magnitsky. Zelfs
de moeder van Magnitsky zegt dat hij niet is vermoord, maar dat hij te weinig
verzorging kreeg. Toch blijft Browder beweren dat Magnitsky is doodgeslagen door
bewakers. Hij vervalste een autopsie document (over schedel beschadiging) , wat
dan weer door Russische human Rights lieden werd getoond aan de pers. Er is een
goede film over gemaakt door Alexander Nekrasov. Die film mag in het vrije
westen niet vertoond worden !! Ik heb hem wel gezien. Dus ik wéét dat moeder
Magnitsky de leugens van Browder ontmaskert, op video. Als je een paar dagen
tijd hebt bestudeer dan de 8 blogs op deze site die over Magnitsky gaan: Hier
de eerste blog: https://xevolutie.blogspot.com/2017/11/658-magnitsky-act-behind-scenes.html
Over Chodorklovsky en Navalny zijn de verhalen niet veel anders. U schermt met
'eigen ervaringen', maar U beleeft hongersnoden die niemand zijn opgevallen.
Minder
weergeven
2
BEANTWOORDEN
@Gennadi
Derjavets 'Uncle Sam' bestaat pakweg 250 jaar en was elk jaar wel ergens
een oorlog aan het voeren. Na 1945 hebben ze 55 pogingen gedaan om de regering
van een ander land te verdrijven. Ze hebben in 33 landen gebombardeerd. Àls de
Pieter Waterdrinkers en consorten jou de indruk geven dat Uncle Sam
bloeddorstig is, dan denk ik dat die indruk juist is. Ze hebben 900 militaire
bases over de hele wereld. Dreigen op dit moment met oorlog tegen China, Iran
en Venezuela.
1
BEANTWOORDEN
@Johan
Vermeulen Meneer Vermeulen. Ik ben zeer gelukkig omdat ik al tijdje in het
land woont waar de mensen van jouw soort alleen maar de kleine minderheid
vormen. Dat kan helaas niet zeggen over mijn voormalige landgenoten in Rusland.
BEANTWOORDEN
@Gennadi
Derjavets Daar heeft U helaas gelijk in. De meerderheid bij ons is naïef en
lui. Je kan ze alles wijs maken.
BEANTWOORDEN
@Johan
Vermeulen, wordt tijd dat jezelf eens een kijkje gaat nemen in Rusland. Er
heerst enorme armoede nu en de populariteit van Poetin is sinds vorig jaar
spectaculair aan het dalen. Vooral sinds de nieuwe pensioensleeftijd.
BEANTWOORDEN
@Rob Mokum
1) k was minstens 5 maal in Rusland, maar niet in de laatste 15 jaar. 2) In de
VS in fly-over country heerst ook een enorme armoede, maar die is daar vrij
recent ontstaan. De enorme armoede in Rusland bestaat al heel erg lang. Putin
heeft erg veel goed gedaan: veiligheid, maffia weg, zelfrespect, de VS agressie
tot een halt gebracht etc. 3) Ja, de populariteit van Putin is spectaculair:
geen westers leider die nog maar half zo populair is.
BEANTWOORDEN
Nederland,
Duitsland & Rusland kunnen bondgenoten zijn, Amerika zou Europeanen als
kanonvoer kunnen gebruiken.
6
BEANTWOORDEN
Prachtige
intelligente vrouw -DAME, mooi verhaal vol waarheden, voor mij is het toch het
vechten tegen het wereld Zionisme wat niet benoemd is, ik begrijp waarom, want
deze mensen sturen de wereld politiek, zij zijn de maniakken achter de grote
ahum westerse manipulatie, met dank ! voor dit denken kan ik doneren !!!
4
BEANTWOORDEN
Aan het
einde van het gesprek verteld de mevrouw dat zij Rusland ook erg aantrekkelijk
vond vanwege de duidelijk aanwezige cultuur en saamhorigheid in een
crisissituatie. Jammer dat onze eigen cultuur weg-gerelativeerd is door haar
linkse generatiegenoten hier in Nederland, het gras aan de overkant is altijd
groener. En een 9 Mei viering voor Soviets?? Voor individuele soldaten was het
een tragedie maar het grotere plaatje is reden om sceptisch te zijn, blij dat
we niet zoals de DDR geëindigd zijn.
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
U schrijft:
" En een 9 Mei viering voor Soviets?? Voor individuele soldaten was het
een tragedie maar het grotere plaatje is reden om sceptisch te zijn, blij dat
we niet zoals de DDR geëindigd zijn." Ik weet niet precies wat U bedoelt,
maar de Russen bedanken hun eigen soldaten voor de bevrijding van Hitler. En
onze bevrijding was onmogelijk geweest zonder de offers van diezelfde Russische
soldaten. Dan suggereert u dat de Russen ons óók hadden kunnen bezetten. Dat is
onwaarschijnlijk. Rusland heeft die doodarme landen ( Bulgarije tot Polen) niet
bezet uit bezitsdrang, maar uit angst voor nòg een aanval uit het westen: als
bufferzone. Veel deskundigen weten dat. Ik hoorde het Gore Vidal ook zeggen op
een video. Dat Ù denkt dat die Russen graag ons land willen en wilden
veroveren, dat heeft U aan de Amerikaanse wapenproducenten te danken, vrees ik.
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
De Sovjets
waren de de als Communisten vermomde Joods Zionistische Khazaren, die +/- 23
Millioen russen hebben vermoord tijdens ""HUN"" revolutie !
BEANTWOORDEN
De Krim was
een Autonome Republiek en is in 1994 geannexeerd door Ukraine.
5
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Onduidelijjke
werering.
BEANTWOORDEN
Wat een
onzin schrijf je Chris & Tian. Meest domme opmerking die ik ooit heb
gelezen of gehoord. Je weet dus zeer weinig over de Krim. Het is in 1954 cadeau
gedaan aan Oekraïne door de toenmalige president van de Sovjet Unie.
BEANTWOORDEN
Nederland is
gebraindrained, geef mij die baan maar mbt Rusland.
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Onduidelijke
bewering.
BEANTWOORDEN
Heeeel
boeiend gesprek. Ik werd er helemaal stil van. Ikzelf besefte reeds wel hoe
moeilijk de toestand toen was in Rusland en wat Putin heeft moeten doen om dit
land van totale chaos te brengen naar een land met groeiende welvaart en
fenomenale ontwikkeling. Alle problemen zijn wellicht nog lang niet opgelost,
maar Russen kijken nu heel anders hun toekomst tegemoet. Toch nog net iets
anders om het hele verhaal eens te horen van iemand die er toen echt bij was.
Iedereen moet dit horen en eindelijk eens iets leren over het echte Rusland.
Minder
weergeven
6
BEANTWOORDEN
Nog een
aantal dingen die de westerse media niet melden: Putin heeft de
pensioenleeftijd verlaagd. Putin zet in op biologische landbouw. Putin heeft de
defensie uitgaven verlaagd, OOOh wat en boef is het toch....
Minder
weergeven
4
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Correctie:
hij heeft de pensioen-leeftijd verhoogd. Dat maakt een leider niet populair.
Dat is dus een moedig besluit, lijkt mij.
BEANTWOORDEN
@Johan
Vermeulen Uw correctie is onjuist. Het parlement wilde de pensioenleeftijd
verhogen naar 63 jaar voor iedereen. ( 63!, kom daar hier maar eens mee. ). Dit
is geen beslissing van Putin maar van het parlement. Putin heeft ingegrepen en
de maximale pensioenleeftijd voor vrouwen op 60 gehouden.
2
BEANTWOORDEN
@Pleisterman
Ik dacht het beter te weten, maar mogelijk heeft U gelijk. Hier een artikel dat
ik googlede waar men spreekt over de oude situatie: ( man-vrouw) 60 jaar en 55
jaar. De nieuwe situatie: 65 jaar en 63 jaar. Maar de mannen sterven soms jong
door drankmisbruik ( vooral onder Yeltsin!) en zouden dan geen pensioen
ontvangen. vrouwen worden 77 enkrijgen dus vrij lang pensioen. https://www.cbc.ca/news/world/russia-pensions-putin-popularity-chris-brown-1.4733272
BEANTWOORDEN
@Pleisterman
Ben jij echt zo naïef? Er is GEEN parlement in Rusland. maar een groep boeven
die alles ondertekenen wat uit Kremlin komt. Tijdens de verkiezingen kompanje
was geen woord gezegd over de komende verhoging van de pensioenleeftijd.
Integendeel, het was meerdere keer door Putin beweerd dat de pensioenleeftijd
wordt niet verhoogt zolang hij president is. TWEE maanden na de verkiezingen
was het zover. En tegelijkertijd blijft hij miljarden doorsluizen naar zijn
vrienden in de olie- en gasindustrie omdat zij zogenaamd in de problemen kwamen
door de terechte Westerse sancties.
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
@Gennadi
Derjavets Gennadi: begrijp ik van jou dat die pensioen-leeftijd dus wel
verhoogd is? Verder : of die Duma werkelijk democratisch is en macht heeft: ik
heb geen idee. Heb je wel eens jezelf verdiept in het Amerikaanse Congres? Weet
je wat AIPAC betekent? Ken je de invloed van Sheldon Adelson en de joodse
Lobby? Weet je wie de Neocons zijn? Weet je iets over de staatsschuld in de VS
? Heb je enig idee wat de staatsschuld in Rusland is? Lees je wel eens iets van
www.TheSaker.is ken je www.InformationClearinghouse.info ? Ooit iets gehoord van
Stephen Cohen? Volgens Henry Kissinger is de VS een oligarchie. Dat is dan
precies wat jij over Rusland beweert. Alleen is het volk in Rusland er enorm op
vooruitgegaan sinds ze niet meer zo democratisch zijn als onder Yeltsin. Wat
heb je aan een oligarchie die zich vermomt als democratie? Niks. Wat heb je met
een sterke president die hart heeft voor zijn volk? Alles.
Minder
weergeven
2
BEANTWOORDEN
Ik vrees
voor de tijd NA Putin.
2
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Atoom oorlog
!!!
2
BEANTWOORDEN
Ik heb samen
met Marie Thérèse een 3 weken durende reis mogen uitvoeren naar Oekraïne. (Toen
de Krim nog niet tot Rusland behoorde.) Het was een zeer leerzame en
indrukwekkende reis. (Dank daarvoor, Marie Thérèse!) Wat oost en west betreft:
waar Rusland zich ontdaan heeft van het oude communisme, wordt het nieuwe communisme
in het westen doorgedrukt.
Minder
weergeven
6
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
marinjo
kautz - Kan niet anders. Het communisme is eigenlijk in het
Westen (Europa) "uitgevonden".
1
BEANTWOORDEN
Het is
opvallend hoe vaak tweede en derde wereld landen naar het westen wijzen om hun
eigen tekortkomingen te verwijten. Ze zouden niet goed geholpen zijn, maar het
is juist het op eigen kracht bereiken dat er voor zorgt dat een beter bestaan
gevrijwaard wordt.
1
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Rusland is
anders weer een superpower op eigen kracht. En het westen moet wat minder
parasiteren op andere landen.
BEANTWOORDEN
Ik zag zelf
een paar jaar geleden in interview met Pechthold. De vraag kwam op over olie en
Saoedi en hij zei : Als je moet kiezen tussen Rusland en Saoedi daar hoef je
toch niet over na te denken. Ik : hmm ja, inderdaad. Maar hij ging door met
Saoedi natuurlijk en ik had het antwoord Rusland natuurlijk ;-) Ik sprak daar
ook met mensen om me heen over en die dachten daar veelal het zelfde over.
Minder
weergeven
9
BEANTWOORDEN
Op 9 mei
zullen de naar schatting 20 miljoen eigen burgers die zijn gedood in de USSR
niet worden herdacht. De 200 in de rug neergeschoten DDR burgers bij het
‘IJzeren gordijn’ ook niet. De ‘Russische bevrijder’ bleek namelijk een
gruwelijke bezetter. Ben ook voor betere betrekkingen met Rusland maar een kritische
noot is hier wel op z’n plaats.
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Volgens
prof. R J Rummel ( Democide) zijn er 60 miljoen Russen gekrepeerd in de Gulag.
Volgens Solzhenytsin waren het er 66 miljoen. Maar 100 miljoen is een getal dat
ik nooit eerder hoorde. We weten dat het communisme niet is gesticht door de
Russische volk zelf, maar door joodse lieden met steun uit Wall Street en uit
Duitsland. Lees de brief van Bertrand Russell. lees Churchill , Lees Oudendyke,
Simson, Fahey, Wilton etc etc. Vanaf 1917 tot 1948 waren joodse commissars en
joodse NKVD en KGB etc etc lieden oppermachtig, in symbiose met Stalin. Toen
vielen de doden. Na 1948 zijn die Gulags zowat verdwenen. Over de Berlijnse
muur: die was behoorlijk transparant. Er waren veel mensen die legaal naar het
westen mochten. Maar niet iedereen. Sommigen vluchtten en werden neergeschoten.
De Russen moesten die muur bouwen omdat anders heel Oost Duitsland leeg liep
naar het Westen. Waarom ? Omdat het communisme nu eenmaal weinig welvaart
oplevert. Dàt was ook de reden dat die Wall Street bankers het in 1917 naar
Rusland brachten, zo zeiden ze in 1920 tegen de onderzoekers van het Congres (
de Overmann Comittee) Bron: Antony Sutton.
Minder
weergeven
1
BEANTWOORDEN
Je schrijft:
"De ‘Russische bevrijder’ bleek namelijk ook een bezetter. " Rusland
kreeg eerst Napoleon op bezoek. In 1914 Duitsland en in 1918 Amerika. In 1941
kwamen de Duitsers alweer op bezoek. Met 4 jaar vechten en 1 op de 6 Russen die
het leven liet, hebben ze die Westerse agressors er wéér uit gegooid. Met
Churchill heeft Stalin een afspraak gemaakt: Griekenland en Italie (veel
communisten in beide landen ) zouden westers blijven. Maar Bulgarije tot Polen
zou een bufferzone worden. Dat was voor Stalin. Tegen de Westerse invallende lieverdjes!
Uiteraard was Churchill dit enkele jaren later al weer vergeten. (Radio Free
Europe ! ) Zoals ze de belofte aan Gorbachov ( not one inch to the east) ook
binnen enkele jaren waren vergeten. " We Wetern people stink" , beste
IGM, als je het mij vraagt. In elk geval weten ze totaal niks, ook al noemen ze
zich 'infographicmedia'.... Holle pretenties.
Minder
weergeven
2
BEANTWOORDEN
Johan
Vermeulen Correct. Mijn fout. Het is inderdaad een schatting van alle doden
onder het communisme waaronder ook China, Cuba, Noord-Korea etc. Deze schatting
is gedaan door Stéphane Courtois.
BEANTWOORDEN
Johan
Vermeulen - Correct. In 1918 nog "Entente
bondgenooten" { Italië, Frankrijk , Roemenië -
Zuid-Rusland} , Engeland en Amerika(Verre Oost,
Noord-Rusland , als interventie, Nog in 1854-55 - Krimse
Oorlog (Krim, Noord-Kaukasus, Oekraine en nog wat) - Frankrijk,
Engeland , Turkije, Italie . De Russisch-Japanse Oorlog 1904-1905,de
eerste en bijna vergeten grote oorlog van de 20e eeuw...
1
BEANTWOORDEN
IGM
Infographicmedia- 9 mei is officiël een V-day en niet
de "Nationale Dodenherdenking". Zie je het
verschil? Er bestaan ook andere herdenkingen en respectievelijke
dagen. Een " gruwelijke bezetter" is een gevolg van
de Potsdam afspraken (De Conferentie van Potsdam werd georganiseerd in
Cecilienhof te Potsdam nabij Berlijn, Duitsland van 17 juli tot 2 augustus
1945), ken je die? Als niet , ga dan lezen. Anders moeten nu Nederlandse
"bondgenoten", bvb Polen en Litouwen nu wat afstaan
:D . De Russen zijn weg uit "Europa", volgens alle afspraken met
Gorbachev (zelfs uit hun door de geschiedenis eigen gebieden). Nu
nog de Amerikanen...
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
Ik zou
onderscheid maken tussen de Russische bevolking en de communistische
machthebbers. De Russen hebben net als alle andere volkeren in de Soviet-Unie
zeventig jaar lang onder een communistische dictatuur geleden.
BEANTWOORDEN
@Johan
Vermeulen, de slachtoffers van het rode leger waren vooral niet Russen,
maar mannen uit de door Rusland bezette gebieden. Bijvoorbeeld Oekraïne(8 tot
10 miljoen doden). Wel even bij de les blijven, maar het is een veel gemaakte
fout, want voor velen was de Sovjet Unie Rusland.
BEANTWOORDEN
@Rob Mokum
Het is een beetje gissen wat U bedoelt te zeggen. De slachtoffers van het Rode
leger waren de Duitsers. De gesneuvelde soldaten van het Rode Leger hoeft U
niet in te delen op herkomst, lijkt mij. Ook toen de Soviet Unie bestond werd
die hele Unie wel aangeduid met het woord Rusland. Precies zoals ik me in het
buitenland nog vaak 'Hollander' noem. Als je de ander wìl begrijpen lukt het
wel. Als je de ander wil vangen op zinloze zaken, lukt dat ook. Maar dan leid
je in feite een zinloos bestaan.
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
Een erg
goede aflevering! ...en hier in NL, erg nodig ook.
6
BEANTWOORDEN
Sinds is ik
cafe Weltschmerz kijk lijkt het alsof ik wakker wordt uit een diepe
winterslaap. We zijn altijd voor de gek gehouden door de msm.
15
BEANTWOORDEN
graag deze
dame met karel van wolferen
1
BEANTWOORDEN
Slechts een
voorbeeld van vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=gW5HYKDxb0I
2
BEANTWOORDEN
Cafe
Weltschmerz Dank, Wat een integere vrouw..............
13
BEANTWOORDEN
Het is
bekend dat er tijdens Yeltsin elke dag wel een vliegtuig uit Chicago aan kwam
in Moskou, om die privatisering te begeleiden. ( Jeffrey Sachs en vrienden: The
Chicago Boys). Persoonlijk denk ik dat het ineenstorten het wèrkelijke doel
was. Dat blijkt ook uit de memoires van oud minister van Defensie en oud CIA
baas Robert Gates. Hij schrijft: in 1992 wilde Dick Cheney (toen bij Defensie)
al dat Rusland niet alleen al zijn satellieten zou verliezen, maar dat ook de
Russische Federatie ZELF uiteen zou vallen. Bron: ( tweede alinea): https://williamblum.org/aer/read/128
Minder
weergeven
10
BEANTWOORDEN
Dank voor
dit gesprek . voor mij verhelderend
5
BEANTWOORDEN
Marie
Therese noemt heel even het PNAC Report: een geheim rapport opgesteld door de
Neocons , waarin ze in details uit leggen dat ze de wereld nog 100 jaar onder
de knoet willen houden. Maar wel op een moderne manier: met 'onconventionele
oorlogvoering'. Dus je vecht niet tegen jouw vijand, maar zorgt dat ànderen
tegen hem vechten ( jihadi's, neo-fascisten, pro-westerse elites,
pro-Amerikaanse opstandelingen, jongelui die je makkelijk gouden bergen van
Vrijheid kan beloven etc. etc.) Verdeel en heers. Er waren 740 westerse NOG's 'goede
doelen organisaties) in Rusland aan het werk, in de Yeltsin jaren. Velen
betaald door NED en haar 'dochters'. Allemaal er iop uit Rusland kapot te
maken. Putin gooide ze langzaam maar zeker het land uit. (Wat natuurlijk bij
ons als bewijs van Putin's hardvochtigheid werd verkocht. Hier Hillary die het
over NED en NRI heeft . Er was lang een video te zien waarin Hillary die speech
uitsprak, op 'The Ugly truth'., maar ik zie nu dat ook deze site van het net is
gegooid. !! ( Elke dag vewrdwijnt er wel een goede bron . )
Minder
weergeven
3
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
De video is
weg, maar ik heb de tekst nog wel: “ Back when the streets of Arab cities were
quiet the NDI ( national Democratic Institute)( Niet het NRI zoals ik hierboven
schrijf) was already on the ground. Building relationshps, supporting the
voices that would turn a long Arab winter into an Arab spring. Now we may not
know where and when brave people will claim their rights next, but it is a safe
bet that NDI is there now, because freedom knows no better champion.More than
25 years old, NDI and its siblings in the NED ( National Endowment for
Democracy) family, have become vital elements of Americas engagement with the
world. “ Hier wel een stukje van die speech: https://www.youtube.com/watch?v=9QQqt5UEPVk
Je kan best landen leeg roven en volkeren vermoorden, als je er maar een
'menslievend argument' voor kan bedenken. Spin spin spin. De essentie van een
yeshiva school.
Meer
weergeven
BEANTWOORDEN
Je hoort
niks over gorbatchov omdat hij vaak zegt wat hij denkt. Boos op het westen en
terecht.
6
BEANTWOORDEN
Min 36: De
Wolfowitz Doctrine was het geheime plan van Wolfowitz om elk land in de rest
van de wereld dat zich tot een regionale grootmacht zou kunnen opwerken, in de
kiem te smoren. Ik meen dat Rusland expliciet werd genoemd. Toen dat plan
uitlekte, werd het afgezwakt. Maar intussen was de ware agenda van de Neocons
duidelijk: USA als enige wereldmacht. Alle mogelijke competitors : in een vroeg
stadium de kop er af.
4
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Wolfowitz =
vertegenwoordicht het wereld Zionisme !!!
BEANTWOORDEN
Word jij een
aluminium hoedje, racist, antisemiet, islamofoob, xenofoob, misogyn, seksist,
homofoob, alphaman, nazi, fascist, theofoob, Putinofiel of zelfs een patriot
genoemd… iedere keer als je op Fakeboel, Instakramp of als Twitterzitter je
mening geeft? Klopt dat?
Wel… dan is er een goede kans dat je geen politiek gecorrigeerde…
gelobotomiseerde, afgestompte zombie-simp mangina bent, maar een zelfstandig en
gezond denkend persoon, die dwars door de propagandaporno van de mediahoeren
van het Reuterschild Ministerie van de Waarheid kan kijken. Okay, en nu over tot de orde van de dag. De wet wordt
gehandhaafd door criminelen, de banken bestuurd door rovers en de media gerund
door professionele leugenaars. In een ontwikkelde samenleving worden de vijanden
van het vrije volk achter tralies gestopt. In een democratie, hebben ze de
macht. Ook de media wordt beheerd en gecontroleerd door
grote joodse corporaties. En zoals elke andere corporatie streeft ook de
media-business ernaar om zoveel mogelijk te verdienen met zo min mogelijk werk.
Steeds meer journalisten durven uit de school te klappen en vertellen of
beschrijven hoe het vak van journalist de afgelopen jaren steeds meer op
prostitutie is gaan lijken waarbij ze zichzelf of hun verhaal verkopen aan de
hoogste bieder waarbij geld belangrijker is dan de waarheid. Slechts een handvol alternatieve nieuwssites, blogs
en Facebookpagina’s strijden tegen de grote joodse mediamachines. Maar ook
(((Facebook))) maakt het mensen steeds lastiger maakt om gebeurtenissen kenbaar
te maken en steeds vaker worden berichten en pagina’s verwijderd als deze té
kritisch zijn wat betreft de mensenrechtenschendingen in Israël of wat betreft
migratieproblematiek binnen de EU. Ook Facebook en Google zijn van die joodse
corporaties die niet willen dat er ook maar íets aan het huidige systeem
verandert (tenzij het ze ten goede komt), omdat zij zich elke seconde van de
dag bijna letterlijk voeden met alles wat wij op het internet doen.
Meer
weergeven
5
BEANTWOORDEN
Onze
mening/brainwashing zoals te ervaren in de europese MSM over de
oost-westpilitiek komt regelrecht uit het Pentagon, in de Amerikaanse strategie
van "Full Spectrum Dominance" is geen plaats voor samenwerking op
basis van gelijkwaardiheitd met rivalen. Dr. George Friedman heeft dat in 2017
duidelijk verwoord in zijn beroemde speach. Zelfs NAVO partner Europa zal
geofferd worden als het ooit zover zal komen.
11
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Je hebt het
tenminste door.
1
BEANTWOORDEN
helder en
duidelijk. omgang leert en daar door bouwt men begrip op..... onbekend maakt
onbemind. anti rusland propaganda vanuit washington, versterkt door londen,
bereikt het europese vasteland.... onze journalisten nemen alles klakkeloos
over. men doorgrond niets. het vijandbeeld over rusland wil men blijven
koesteren....men wil blijven haten ?
5
BEANTWOORDEN
als je
alleen kijkt naar de labels van mensen (identiteit / nationaliteit ) zie je
nooit de mens en kan je er ook geen compassie voor hebben . en das een keuze .
8
BEANTWOORDEN
Lekker
simplistisch en tunnelvisie. De Russen hebben inderdaad de Duitsers verslagen
in wo2 door op een beestachtige manier hun mensen naar het front te sturen
zonder kans van overleven. Vervolgens alles heeft verkracht dat bewoog in
Duitsland en half Europa geterroriseerd met communisme. Wellicht dat ze in
Oekraïne met nazi vlaggen zwaaien omdat ze Hitler nog steeds als een bevrijder
zien, zoals in een hoop voormalige koloniën van Europese landen. Dat is
uiteraard het verleden en vriendschap met Rusland is pragmatischer.
2
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
BEANTWOORDEN
Sjaak De
Vries je snapt er niets van, heb je last van een Russische buurman?
1
BEANTWOORDEN
@Sjaak De Vries
Je schrijft: "Dan zijn we het toch met elkaar eens?" Niet echt. Ik
heb je uitgelegd hierboven waarom de Oekraieners Hitler als bevrijder zien: dat
had niks met de Russen te maken. Wist jij dat al? Verder zal ik nog andere
zaken die je beweert aanvallen: Veel soldaten verkrachten vrouwen van
overwonnen volkeren. Dat is niet uniek Riussisch. Maar als je na 4 jaar vechten
en het verlies van 20% van jouw eigen volk ( 26 miljoen mensen) in het land
komt dat jou dit aan deed, is het misschien wel erg lullig van Sjaak de Vries
om daar nu een verwijt over te maken. Trouwens: Ik sprak een oude Nederlander
die in Duitsland te werk was gesteld en na de oorlog in een maand tijd naar
huis kwam, met allerlei vervoermiddelen. Hij had over verkrachtingen niks
gehoord. Dat de westerse propaganda dit groter maakt dan het is, daar mag je
wel van uit gaan. In Israel hebben de rabbi's er trouwens geen enkele moeite
mee: het mag van hun God.
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
"en
half Europa geterroriseerd met communisme. " Het communisme is een slechte
bestuursvorm, bedacht door een westerling ( Karl Marx) in Londen, en
geïnstalleerd in St Petersburg door joodse lieden , met geld van Wall Street.
Wat jij de Russen kwalijk neemt is dat ze een bufferzone in stelden nadat ze
Hitler hadden verslagen ( 26 miljoen doden) en nadat ze Napoleon hadden
verslagen ( heel Moskou in brand moeten steken) . Ik denk dat ze die buffer wel
verdienden. Ook Gore Vidal en vele anderen zeggen dat die Buffer heel terecht
was. Als wij niet telkens Rusland zouden aanvallen, hebben we geen last van de
Russen. NU bedreigen we Rusland WEER. Pas op, want die gekke Neocons (zoals
papa Bush hen noemde) WILLEN een oorlog met Putin. Putin zal de kernwapens op
Uw hoofd gooien, beste Sjaak de Vries. Uw eigen schuld. U liet zich misleiden
en koos de criminelen (Neocons) als vriend.
Meer
weergeven
2
BEANTWOORDEN
Johan
Vermeulen recht voor zijn raap! Feiten! Top geformuleerd! Journaal NOS heden
avond, Oeoeoeo De Russen herdenken Stalin! Wat een slechte mensen die Russen,
ik wordt zo kwaad op die achterlijke NOS! Wat een randdebielen daar bij die
staats televisie,
1
BEANTWOORDEN
Sjaak De
Vries ---------1. In Oekraïne - alleen in het
West-Oekraïne gezwaaid, ze hebben hun prijs ook
betaald.............2. "door op een beestachtige manier hun mensen
naar het front te sturen zonder kans van overleven" - onzin, velen
hebben het overleefd en zelfs Berlijn en de andere plaatsen
bereikt. Zij moesten voor hun families, kinderen, toekomst
vechten. Zo'n gevoelens ken je niet, he? "De oorlog aan dit front was
geen gewone imperialistische strijd om grondgebied of grondstoffen maar een
existentiële worsteling op leven en dood" Er vielen in het Oosten de
meeste slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. De meeste
slachtoffers waren de burgers, zoals eigenlijk in alle oorlogen,
maar in de Sovjet-Unie waren ze op een beestachtige manier vermoordt,
dorpen verbrandt enz. ............3. Hier is de link
(trouwens , de verkrachters werden veroordeeld alleen voor hun
daden tegen de bondgenoten - Engeland, Frankrijk enz. , toen
het meer en meer begon uit te lekken. Voor de "Amerikaanse"
verkrachtingen in Duitsland was er geen straf, en ik vraag me af -
waarom ? De Duitse soldaten zijn in Amerika niet geweest, het was
geen wraak dus. De Sovjets hebben hun daders doodgeschoten voor de bewezen
verkrachtingen in Duitsland) "The New York Times" "The
soldiers who landed in Normandy on D-Day were greeted as liberators, but by the
time American G.I.’s were headed back home in late 1945, many French citizens
viewed them in a very different light. In the port city of Le Havre, the mayor
was bombarded with letters from angry residents complaining about drunkenness,
jeep accidents, sexual assault — “a regime of terror,” as one put it, “imposed
by bandits in uniform.” ... https://www.nytimes.com/2013/05/21/books/rape-by-american-soldiers-in-world-war-ii-france.html?fbclid=IwAR3MyzkRsNpRcKjY8VMYUz2TOTLnG1D3bL-WuzGVw0_dkQ9goOwPD3t5VBQ
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
Sjaak De
Vries - en nog een boekje voor jou - "Taken by Force:
Rape and American GIs in Europe in World War II is a 2007 book by Northern
Kentucky University sociology and criminology professor J. Robert Lilly that
examines the issue of rape by U.S. servicemen in European theatre of World War
II.Taken by Force explores the patterns of rapes committed by US servicemen
during the Second World War between the years of 1942 and 1945,[1] as well as
the reaction of the American army in response to the crimes. The book draws
upon court records, newspaper articles and trial transcripts, covering the
14,000 rapes that Lilly estimated, using a formula created by Leon Radzinowicz,
occurred in Britain, France and Germany at the hands of US soldiers"
https://en.wikipedia.org/wiki/Taken_by_Force_(book)?fbclid=IwAR1NyPGX5ERMwMySAEYp6f9xg8LfxRTBEPMnvyVguaLmJn_I-ToTv15uzr4
Minder
weergeven
1
BEANTWOORDEN
Johan
Vermeulen- de hongersnood was toen zelfs in Amerika met de talloze
slachtoffers, maar niemand wil over dit ( toen wereld )probleem
praten. Het was een ramp met gevolgen voor alle Sovjet republieken.
In Powolzje (Wolga regio) , Noord -Kaukasus -
rijke "brood" regio's hebben ze niet
minder geleden, dan in Oekraïne. Sovjet tarwe werd geëxporteerd
volgens de internationale koopcontracten en afspraken. Maar
het wordt alleen als Oekrainse "Holodomor" herkend :/
, zeker in en na Juschenko tijden en Oranje
Revolutie in Oekraine.
Minder
weergeven
BEANTWOORDEN
Ja bij
sommigen kunnen de Russen geen goed doen, om dat de echte achterliggende informatie
ontbreekt, bijvoorbeeld het aantal Duitsers dat na het beeindigen van de oorlog
is omgekomen, in het zogenaamde vrije westen, of lees het Gladio denken, of of
?
BEANTWOORDEN
@Johan
Vermeulen Je doet net alsof je geheime informatie hebt. We zijn het wel met
elkaar eens maar ik ga hier geen geschiedenis boek schrijven. Mijn punt is
gewoon dat de Russen een trotse parade houden terwijl het een walgelijke bende
was. De Amerikanen en Britten waren ook schoften. Ik eindig mijn verhaal dat
het verleden het verleden is en dat we pragmatisch moeten zijn. Ik ben niet
anti Russisch maar alle heldhaftige fantasie verhalen over wo2 komen mijn neus
uit.
1
BEANTWOORDEN
@Wasiliki
Wasili Er waren geen helden in wo2. Ik hoef geen fantasie parades in
Rusland te zien maar ook niet bij de Britten of Amerikanen. Russische soldaten
moesten gewoon vechten aan het front en als je niet je best deed schoot de
commandant je in de rug. Soldaten in een waardeloze tank opsluiten zodat ze wel
moesten vechten tegen de superieure Duitse tanks. Als je Hitler het ultieme
kwaad van het universum maakt dan krijg je dit soort bizarre verdraaiing van de
geschiedenis.
BEANTWOORDEN
@jenne aakster
Klopt, Eisenhower's death camps. Wo2 kent geen goede of slechte kant. Alle
parades zijn een walgelijke verdraaiing van de geschiedenis. Wie de oorlog wint
schrijft helaas de geschiedenis. Het huidige Rusland hoort gewoon een
bondgenoot te zijn, simpel.
1
BEANTWOORDEN
@Ruud usedby
Ga lekker vakantie vieren in een Goelag. Dat was gewoon de realiteit in Rusland
in die tijd, geen heldhaftig verhaal dat ze nu projecteren. Dat was het oude
Rusland, het nieuwe Rusland hoort gewoon een bondgenoot te zijn.
BEANTWOORDEN
@Sjaak De Vries
Ja maar ze hebben vijanden nodig om hun geschiedenis te "doen"
schrijven ! ik had twee Duitse vriendjes, beide geronselt door het
vreemdelingen legioen, en omgekomen in Bien bien phoe indo China, het latere
USA speelterrein Viet Nam, 90% van de Vreemdelingen legionairs waren Duits,
slimme Fransen, zo vang je twee vliegen met één klap !
BEANTWOORDEN
@jenne aakster
De Fransen hadden gewoon Duitse slaven na de oorlog. Het zielige bezette
Nederland ging na wo2 nog even terug naar Indonesië om hetzelfde te doen, daar
praten we liever niet meer over. Selectieve heldenverhalen, wat een bende.
BEANTWOORDEN
Alles wat je
zegt is anti russische propaganda. Alles heeft een andere kant van het verhaal.
En sommige dingen die je opnoemt zijn gewoon een mythe, zeker die holodomor en
verkrachtingen. Jij hebt een tunnelvisie.
BEANTWOORDEN
@Sjaak De Vries,
het was een doodgewone gevangenis, mensen die daar werkten waren niet
onschuldig, hoor. En ze kregen nog hun salaris. Het was geen Guantanomo bay,
hypocriet!
BEANTWOORDEN
@Olga Mihajlova
Wat heeft Guantanomo hiermee te maken? Ja de Amerikanen zijn hypocriet, hebben
ook hun Japanse staatsburgers in een concentratiekamp gegooid. Heel apart dat
mensen verkrachting en opsluiting verdedigen terwijl de elite in hun handen
wrijven.
BEANTWOORDEN
@Olga Mihajlova
Een hoop mensen vinden het lastig om in de spiegel te kijken. Je hoeft je niet
te schamen hoor, geen enkel land of volk heeft een schoon verleden.
BEANTWOORDEN
Zal ik eens
opnoemen hoeveel misdaden het westen heeft gepleegd?
BEANTWOORDEN
@Olga Mihajlova
Als je daar tijd voor hebt. Ik zeg toch nergens dat alleen Rusland foute dingen
heeft gedaan. We moeten gewoon realistisch naar de geschiedenis kijken en
lessen leren. Ik walg van alle propaganda over het moderne Rusland en
bondgenoten worden is veel pragmatischer. Ik ben pro Rusland maar heldhaftige
verhalen over Stalin in wo2 is bizarre geschiedvervalsing.
1
BEANTWOORDEN
@Olga Mihajlova,
"En sommige dingen die je opnoemt zijn gewoon een mythe, zeker die
holodomor en verkrachtingen". Ga je schamen, dat is hetzelfde als de
Holocaust ontkennen.
BEANTWOORDEN
De
gevaarlijkste gekken zitten in Brussel. Als hier over 15 / 20 haar weer de
pleuris uitbreekt mogen we hopen dat Rusland ons wéér uit de stront haalt.
20
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
ik zou ons
niet uit de stront halen..
BEANTWOORDEN
De UA heeft
een veto recht in het JIT...
3
BEANTWOORDEN
Tja en
binnen de MSM is het muisstil. Als geindoctrineerde spijbel scholieren
protesteren voor het Klimaatakkoord wordt het tot vervelens toe door je strot
geduwd
24
BEANTWOORDEN
"Ons"
"nieuws" is niet negatief, het zijn leugens ter stimatisering om het
volk voor te breiden op neo-kolonialisme.
17
BEANTWOORDEN
Ik heb niet
de hele uitzending bekeken, maar volgens mij wordt er niet gesproken over de
petrodollar als hoofdoorzaak van de slechte verstandhouding tussen Amerika en
Rusland. Ik denk dat maar weinigen weten dat er een heleboel stront aan de
knikker is, vanaf het moment (juni 2014) dat Rusland besloten heeft om zijn
olie niet langer in US dollars te verhandelen. Kijk naar de relatie met andere
olielanden die in het verleden besloten hebben om de olie niet langer in US
dollars te verhandelen. Denk aan wat er met Irak en Libië is gebeurd en kijk
wat er nog speelt met Rusland, Iran en Venezuela, die vertikken om hun olie in
US dollars te verkopen. De petrodollar is nog steeds één van de belangrijkste
inkomstenbronnen van de VS. Dat is de hoofdoorzaak van de nieuwe koude oorlog
tegen Rusland en niemand die je er over hoort. Er is echter voldoende
waarheidsgetrouwe informatie op bijvoorbeeld Youtube te vinden.
Minder
weergeven
21
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
stel je voor
dat je dit zou horen op de massa media...stel je voor... maar daar hoeven we
niet op te wachten. dus nieuwsgierigheid en kritisch denken is het enige wat er
een verschil zal maken...dus zet je daar op in!
3
BEANTWOORDEN
Deze
Marie-Thérèse ter Haar trek zich het leed zozeer aan dat ze bijna niet is om
aan te horen [vocaal], dat doet de zaak niet goed. Houdt eens op met dat ja,
ja, ja, oo, ja, ,ja, oo, hunhu, hu, huhu,ja, ooo, hu, hu en dat huilen. Dit is
... veel te belangrijk. Ik heb het afgekeken maar het was afzien.
Minder
weergeven
1
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Ja, Jinek en
Sauer en Matthijs en Pauw en Wollaarts en Tweebeeke en Olaf Koens en David Jan
Godfroid en al die anderen spreken veel vlotter, dan ben ik met je eens. Maar
die vertellen je het narrative van de 1% , van de Elite die ons wijs maakt dat
Yeltsin een grote democratische held was ( ook al schoot hij letterlijk met een
kanon op het Parlementsgebouw) en dat Putin eern slechte man is, want hij
stuurde al die Russische Jineks, Nieuwkerken en Tweebeekes de laan uit. Je moet
er wat voor over hebben, Ner.
2
BEANTWOORDEN
E Ner gaat
om de inhoud ,..pffffff
BEANTWOORDEN
Hoezeer ik
het ook met haar eens ben (het meeste dat ze vertelde wist ik al) heb je wel
een punt. Het was inderdaad afzien om het uit te kijken, en ik vond het verhaal
ook rommelig, van het ene jaartal naar het andere en weer terug. De interviewer
was daar ook debet aan, die had haar moeten helpen meer structuur aan te
brengen omdat ze dat even nodig had denk ik.
BEANTWOORDEN
@Johan Vermeulen
Kent U het budget van het CIA , om de Media's naar hun hand te zetten,
vakantietjes en zo in de States !!!
BEANTWOORDEN
Veel
kritische kijkers zijn hier vertrokken vanwege de censuur.
1
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Zeur piet,
blijf eens bij de les !
BEANTWOORDEN
BEANTWOORDEN
BEANTWOORDEN
@jenne aakster
Als u weer weerstand tegen censuur als zeuren afdoet vindt u censuur blijkbaar
goed...
BEANTWOORDEN
@E Ner Er
is een wezenlijk verschil tussen censuur, of met mensen er op wijzen , of
verzoeken binnen de regels te blijven, het weg halen zonder verdere uitleg is
heel verwerpelijk, ja en zo maak je geen vrienden, groet ! ik ga in de kooi !
BEANTWOORDEN
Bedankt
Putin, voor het helpen van Syrië met het vechten tegen onderandere Nederlands
gesponsorde terroristen.
39
BEANTWOORDEN
Antwoorden
verbergen
Zeker !
BEANTWOORDEN
- De Russen
hebben ons van Napoleon gered. - De Russen hebben ons in 1917 van het
feodalisme gered. - De Russen hebben ons in 1943 van de nazi's gered. - De Russen
hebben ons nu van de USA gered.
Meer
weergeven
7
BEANTWOORDEN
Spijker op
z’n kop 👍🏻
1
BEANTWOORDEN
Rusland
geeft geen zak om Syrië, gewoon een opportunistisch spel in de geopolitiek. De
Russische wapenhandel heeft ook zijn technologie laten bewijzen in oorlog, goed
voor de verkoopcijfers.
2
BEANTWOORDEN
@Sjaak De Vries
Kan best zijn dat Rusland geen bal om Syrië geeft, maar ze heeft wel risico
genomen door daar tussen te springen. Anders had de VS het land toegevoegd aan
de puinhoop die de joodse Neocons sinds 2003 hebben aangericht: in Irak en
Libië. Hopelijk zal Iran ook gered worden doordat Putin en China zeggen: njet.
Bedenk wel: wìj helpen mee aan de vernietiging. Hoeven we niet te doen. Putin
voorkomt vernietiging. Hoeft hij niet te doen.
7
BEANTWOORDEN
@E Ner Dit
bedoel je waarschijnlijk: https://blikopnosjournaal.blogspot.com/2019/05/giant-billboard-dutch-people.html?showComment=1557417514465#c6686905973624424616
BEANTWOORDEN
@Johan
Vermeulen Risico's nemen is onderdeel van overleven, anders waren ze hun
marinebasis kwijt. De Russen zijn tactisch geniaal en hebben slim hun arsenaal
opgebouwd de laatste jaren. Wat mij stoort is het idee dat de Russen
"goed" zijn en wij "slecht". Ik zie de Russen als een mooi
contragewicht in een gestoorde geopolitiek, dat geeft enigszins stabiliteit.
Putin is ook een boef en zou ook flinke klappen uitdelen als hij het
gigantische arsenaal van de Amerikanen had.
1
BEANTWOORDEN
@Sjaak De Vries
"putin is ook een boef en zou een flnke klap uitdelen als die het arsenaal
van de amerikanen had".....
BEANTWOORDEN
@Sjaak De Vries
gelukkig heeft poetin rusland van de oligarchen gered. een zeer mooie
verdienste.... de brute kapitalistische graai en grijp cultuur van de nineties
is definitief voorbij. velen "rijke" russen verkozen het hazepad, en
werden met open armen ontvangen door het westen. yeltsin zorgde indertijd voor
een neerwaartse en verderfelijke spiraal van het openbare leven in rusland ....
maar het westen was er de beste maatjes mee. veelzeggend weer.....
2
BEANTWOORDEN
BEANTWOORDEN
@General Issam
Zahreddine Poetin is inderdaad ook geen lieverdje, maar hij zou absoluut
geen oorlog ontketenen. Russen zijn van nature vredelievend. Als we aan Rusland
denken, moeten we huilen.
BEANTWOORDEN
@idalium ra
klopt, het was ook een reactie op Sjaak in de bovenstaande comment. Meer een
quote uit de comment van Sjaak, die nergens op slaat en nergens op gebaseerd
is. Gewoon kletskoek.
BEANTWOORDEN
BEANTWOORDEN
Market
Garden was toch de poging van de Engelsen om voor de Amerikanen in Berlin te
zijn ? Waarschijnlijk verraden door Bernard, die in 1943 al de
"Bilderberg" groep had opgericht op het landgoed van de Zorrequita's
met de top van de CIA.
1
BEANTWOORDEN
De Russen
hebben de nazi's verslagen.
12
BEANTWOORDEN
Alleen de
titel is al goed.
3
BEANTWOORDEN
------------------------------------------------------------------------
Later 'gesprek' :
We denken dat we de Tweede Wereldoorlog hebben gewonnen, maar we hebben verloren en leven nu allemaal in het Vierde Rijk.Die hele oorlog is nooit gestopt! Alleen verplaatst en andere strategie.Deze Vierde Rijk wil wat ze in 40/45 niet gelukt is: Rusland!De wereld stevent in hoog tempo af op een Derde Wereldoorlog, zo vreest documentairemaker en journalist John Pilger.“Terwijl de wereld in de richting van een nieuwe Koude Oorlog raast met een mogelijke nucleaire confrontatie door de situatie in Oekraïne, speelt de Westerse “vrije pers” weer de rol van de gehoorzame propaganda machine . Het demoniseren van Rusland door een eenzijdig verhaal te presenteren geeft voeding aan een gevaarlijke agressie”, aldus Pilger.Volgens hem is de Verenigde Staten op dit moment de grootste bedreiging voor een wereldvrede en de grootste risicofactor voor een nucleaire oorlog.Diegene die nog twijfelt dat de leidinggevende elite van de VS in staat is om dergelijke catastrofe te starten, moet maar eens denken aan de Japanse steden Hiroshima en Nagasaki.De politiek en media maken de Europeanen langzaam rijp voor een nieuwe slachting op ons continent...
ReplyDeleteDe terugkeer van Vladimir Poetin als president van Rusland lijkt niet erg naar de zin van de VS en zijn trouwe vazalstaten in Europa, het Midden-Oosten en Azië. Ze worden vlijtig geassisteerd door de Westerse media en de NAVO, die Poetin lijken te beschouwen als de duivel in persoon, die hun strategische wereldplannen zal dwarsbomen.Obama heeft fel bijgedragen om een nieuw klimaat van koude oorlog met Rusland aan te wakkeren, met zijn actieve en financiële steun voor de Maidan rellen in Kiev en het plegen van een staatsgreep in Oekraïne. Deze flagrante VS-staatsinmenging in Oekraïne, dat met buurland Rusland nauwe historische, culturele, religieuze en economische betrekkingen deelde, had tot doel om ernstig de geopolitieke stabiliteit van de regio te verstoren en spanningen tussen EU en Rusland op te drijven. Hier zit een oud Amerikaans plan achter –dit gaat over de controle van grondstoffen en handel, over strategische gebieden in Europa en Azië.Zij willen Rusland ontmantelen en zo de grootste bron van gas op aarde in handen krijgen(ook energierijkdommen).Hun man in Rusland was president Boris Jeltsin (1991-1999), een alcoholicus die de economie van zijn land aan het Westen uitverkocht. Zijn opvolger Poetin heeft van Rusland echter terug een soevereine staat gemaakt. Dat is zijn misdaad...
'Het Westen lokt opzettelijk een oorlog met Rusland uit.De Verenigde Staten zijn niet bezig met de veiligheid van Oekraïne, maar met het indammen van Rusland.In die zin is Oekraïne zelf slechts een instrument om dit doel te bereiken,'zegt de Russische president Vladimir Poetin.Het enige dat Poetin wil is een neutraal Oekraïne dat als buffer kan dienen tussen Rusland en het westen.Na het orkestreren van een staatsgreep in Kiev 2014. controleert Washington in feite een regime dat zeer vijandig staat tegenover Rusland. Een regime dat letterlijk verrot is van de nazi’s.Prominente parlementsleden in Oekraïne zijn de politieke afstammelingen van de beruchte antisemitische OUN en UPA groeperingen. Zij prijzen Hitler in het openbaar en willen de Russisch sprekende minderheid in het land verdrijven.Op 2 mei 2014 werden 41 etnische Russen in Odessa levend verbrand in het hoofdkantoor van een vakbond, terwijl de politie passief toekeek. Dmytro Yarosh, leider van extreemrechtse Right Sector, prees deze slachting als “nog een schitterende dag in onze nationale geschiedenis”.Met zijn fascistisch verleden en heden is Oekraïne een themapark van de CIA geworden, een kolonie van de NAVO en het IMF.De Europeanen hebben niets te winnen bij dat Oekraïne conflict tussen de NAVO-landen en Rusland.We moeten de NAVO-psychopaten stoppen, die de mensheid nu naar de vernietiging leiden!