Monday, March 30, 2020

1000 Het Coronavirus...... Basis informatie en advies.


Het mooie van kennis  is dat je de wereld vaak beter begrijpt.
Kennis leidt tot theorie en tot ideologie. Dat worden wel filters waardoor je die wereld gaat bezien.  Sommige zaken worden dan verkeerd geduid.


Het mooie van onwetendheid is dat je vaak beter kunt waarnemen wat er voor je ogen gebeurt. Je kijkt nog niet door een gekleurde bril.

 Ik heb me nooit met SARS, MERS of ZIKA bezig gehouden.

Maar toen ik op 25 januari zag hoe drastisch China de Corona aanpakte en besefte dat dit voor hun economie een geweldige klap zou betekenen, wist ik:  hier is iets aan de hand dat de moeite waar is om te volgen.

Tot zover de inleiding.

Nu mijn idee over wat ons te doen staat.

Je moet een balans vinden  tussen:

1) Corona bestrijden
2) De economie overeind houden
3)  De ziekenhuizen draaiend houden.

Als je erg veel besmetting hebt is de beste en goedkoopste methode wat China: Lockdown. ( Bij 60 miljoen in Wuhan extreem. Bij 400 miljoen matig. En bij 840 miljoen alleen goede NPI's, verrmoed ik)
( Mondkapjes!  Hard optreden tegen overtreders)

Als de  besmetting meer locaal is en je veel capaciteit hebt kun je de Taiwanese, Koreaanse en Singaporese methode volgen: geen lockdown, maar wel  heel veel testen en  opsporen.
( Mondkapjes ! Hard optreden tegen overtreders !)

Als je een besmetting hebt die op vele plaatsen zit ( Europa, de VS)  maar als je geen mondkapjes hebt en veel te weinig IC's, dan kun je niet anders dan heel strenge NPI's instellen.
Eigenlijk moet je dan een paar weken Lockdown doen ( àlle bedrijven stil, behalve de cruciale.) De economie zal daar een enorme klap van krijgen.
Wat je NIET moet doen is wekenlang tegen je bevolking zeggen 'Het is maar een griepje' en  'Mondkapjes helpen niet' en  ondertussen allerlei massabijeenkomsten door laten gaan.
Dan doe je alles fout watje maat fout kan doen.

  ------------------------------------------------
Nieuwe interessante informatie: 
(Peak Prosperity, Chris Martenson # 66)


Het is duidelijk dat het virus verspreid wordt door mensen die de ziekte hebben.
86% van de besmetters weet niet eens dat hij ziek is !

Ze besmetten door te hoesten of gewoon te spreken.

Hoe werkt de besmetting?  Twee manieren.
Kleine druppels schieten door de ruimte en worden door persoon 2 ingeademd.
Soms zijn die druppeltjes heel klein en blijven ze zweven.  Zeker bij bepaalde weersomstandigheden (5 to 11 graden,  luchtvochtigheid beneden de 6 gram water per kilo lucht ). Als je die condities hebt in een bus, metro werkplek of op een concert,  dan besmet één persoon vele tientallen mensen.
Dit noemen  we 'airborne' besmetting.  Het WHO  weifelt al weken of dit nu wel of niet kan optreden. Maar een recente studie van het MIT bewijst dat het zeker zo is.
Remedie:
= Iedereen mondkapjes op doen ( de besmetter slingert veel minder virussen weg, en de ontvanger  wordt beschermd door het kapje:  de virussen blijven grotendeels buiten)
= Niet in ruimtes gaan waar veel mensen zijn en het virus in de lucht kan hangen.
=Social distancing:  Op minstens 2 meter afstand blijven. ( MIT:  8 meter ! )

De meest bekende manier van besmetten is: De zieken hoest en het virus beland op een oppervlak. Persoon 2 raakt dat oppervlak aan en  wrijft daarna in neus of mond of ogen. Zo brengt hij het virus in zijn eigen lichaam.
Remedie:
= Mondkapjes overal in de openbare ruimte.
= Alles wat vaak wordt aangeraakt regelmatig ontsmetten.
Het virus blijft 3 dagen goed, op  harde oppervlakten. Maar oude onderzoeken spreken van  dagen.  In China en in Italië was men zo wanhopig dat men hele straten besproeide met ontsmettingsmiddel. Het is dus niet te onderschatten.

 --------------
Ik vroeg me al twee maanden  af of het verschil maakte hoevéél virussen je bij je eerste besmetting binnen kreeg.
Ik ging er van uit dat ik met 20 virussen per dag wel voldoende weerstand zou kunnen hebben om de aanval van het virus af te slaan.

Nu is er een onderzoek dat zegt:  Zorg dat je niet bij je eerste besmetting heel veel virussen binnen krijgt.  Zo bouw je toch langzaam meer weerstand ( anti-lichaampjes) op.
Geweldig goed nieuws !

Hier is dus weer een voordeel van mondkapjes: als ze niet perfect werken, dan zorgen ze toch dat je veel minder virussen tegelijk binnen krijgt.

 ----------------------------

Mondkapjes hergebruiken:
Je kunt een mondkapje 9 dagen laten liggen, en dan weer gebruiken.  De oude virussen zijn na 9 dagen krachteloos.
Als je de kapjes in de zon legt, helpt het UV mee om het virus te doden.

Als je de mondkapjes in een oventje legt , een half uur bij 75 C, dan zijn de virussen ook 'dood'.  ( Een virus leeft niet. Het gaat dus niet dood. Maar het wordt wel  onwerkzaam na een bepaalde tijd of na verhitting of na UV straling.)

3 comments:

  1. Dit verhaal lijkt mij een voorlopige oplossing!!!

    - social distancing; Zelf ben ik veel buiten, probeer toch nog wat beweging te doen en actief te zijn.

    Maar ik heb ook vele tutorials onder de knop over foto- en videobewerking, Spaans, mechanisch ontwerp en de bijbehorende software. Evenals wat meer moeilijke onderwerpen, zoals eindelijk leren begrijpen van onderdelen in mijn academische opleiding, waarin ik met veel geluk en intuitie met een zes-minnetje was geslaagd!

    Ik ben geen abstract denker, en heb een slecht/ onbetrouwbaar geheugen.

    Toch voel ik me behoorlijk verplicht wat bij te dragen!

    ReplyDelete
  2. Welk masker gebruik jij Jan
    Vriendelijke groet,
    Feng

    ReplyDelete
  3. Ondertussen worden de vliegdekschepen corona cruise schepen:

    https://edition.cnn.com/2020/03/31/politics/aircraft-carrier-coronavirus-outbreak/index.html

    ReplyDelete